Woonwoensdag; Mark

september 23, 2015
Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:


Mijn naam is Mark. Ik ben 36 jaar en getrouwd. Samen hebben we een kind van 6 jaar.

Werk en inkomen:

Ik werk voor een groot Duits bedrijf. Ik heb jaren in Nederland gewerkt en als consultant een tijdje gedetacheerd geweest bij het Duitse bedrijf. Na 2 jaar ben ik er in dienst gekomen. Het is daar wel een heel bureaucratisch geregel: Ik moest me inschrijven (aangezien ik een Duits contract heb huurt mijn bedrijf een appartement voor me) terwijl de rest van de familie in Nederland woont. Ik reis veel en ben ongeveer 3 dagen per week in Duitsland of een ander buitenland. De andere dagen werk ik vanuit Nederland.
Het nadeel van een Duits contract is dat ik alleen hypotheekrente af mag trekken van het salaris van mijn vrouw. Een bijkomend voordeel is dat ik elke maand 105 euro netto extra kinderbijslag krijg vanuit Duitsland. En gezien het kleine inkomen van mijn vrouw, ze werkt 2 dagen per week, val ik daar in een heel gunstig belastingtarief wat ons, in vergelijking met Nederland, circa 1300 euro netto per maand extra oplevert. Dat is uiteraard veel meer als de aftrek voor de hypotheek.


Ons netto inkomen per maand:
  • Eigen inkomen: 5000
  • Inkomen vrouw: 1000
  •  Opbrengsten uit sparen/voorlopige belasting teruggaaf etc: 500   
Totaal komt er dus  6500 euro netto per  maand binnen. Als ik het naar Nederlandse bruto salarisbedragen toereken is het 135 000 euro bruto gezinsinkomen. Ik moet zeggen dat we er niet echt naar leven, want we kunnen ongeveer 45000 euro per jaar sparen. We gaan dan ook niet 4 weken per jaar op vakantie naar een ver land (dat doe ik zakelijk al dus ik heb zelf niet de behoefte maar mijn vrouw wel….), letten op de aanbiedingen, en kopen als het maar even kan alles op Marktplaats.

 Beschrijving woning en locatie:
Een mooi vrijstaand huis in een nieuwbouwwijk in het hart van het dorp (in Brabant). Zes jaar geleden hadden we ons rijtjeshuis afgelost en toen kwam er een nieuwbouw project voorbij die we met twee handen aangegrepen hebben. Ca 175 vierkante meter woonoppervlakte en een tuin van 330 vierkante meter. Gelukkig niet meer want dat kan ikzelf niet bijhouden, al is het paradoxaal genoeg dat ik wel droom van een grotere tuin….

Soort hypotheek/waar afgesloten/hoogte hypotheek en kosten per maand:
Bij de Rabobank hebben we een aflossingsvrije hypotheek. We hebben bewust aflossingsvrij, omdat we zelf het aflossen in de hand willen houden. We kunnen maximaal 20% per jaar aflossen (wat we ook bijna elk jaar hebben gehaald, op de eerste 2 jaar na. Die jaren hadden we extra kosten voor keuken, tuin etc.) De hoogte was oorspronkelijk 310 000 euro. Nu zitten we op 120 000 euro, dus we hebben al bijna 2 ton afgelost in 6 jaar. We zien dit als iets om trots op te zijn, helaas de omgeving ziet ons meer als stakkers die niet van het leven genieten met de inkomsten die we hebben….Onze woonkosten per maand zijn nu 450 euro bruto/400 euro netto. Hierdoor kunnen we weer meer aflossen. We begonnen op 1300 euro bruto per maand.

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?

Destijds gaf de Rabobank aan dat we wel 550 000 konden lenen, dat was wel op een lager gezinsinkomen van ongeveer 65 000 euro bruto. Op dit moment vind ik de 450 euro bruto weinig in verhouding met het gezinsinkomen. Destijds gaf de 1300 euro  mij wel pijn in mijn buik, omdat ik altijd bang ben om werkloos te worden (hoe irreeel dit ook is) Dan zou het destijds niet hebben gekund van het salaris van mijn vrouw en zouden we het spaargeld aan hebben moeten breken. 

Los je naast de reguliere aflossingen ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe? 

Ja, het doel is om ongeveer 60 000 euro per jaar af te lossen. Dit doen we door het reguliere spaargeld (ca 45000) te gebruiken,  als ook het spaargeld wat we hadden. Het spaargeld levert bijna geen rente op, dus het is beter om af te lossen.

Welke aflosvoorwaarden heeft de hypotheekverstrekker?
Geen enkele, alleen een bovengrens van maximaal 20% van de oorspronkelijke hoofdsom.

Zit er een risico-opslag in de hypotheek?

Geen risico opslag tot mijn verbazing. We kregen destijds een rente korting in het bouwtraject. Toen ik informeerde of de risico opslag eraf kon, omdat we zoveel hadden afgelost kreeg ik dit verhaal te horen, helaas dus!Toch gaat de Rabobank hier niet lang van genieten, want ik hoop over 2 jaar hypotheekvrij te zijn!

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker stelt ?

Ja, een heel boek vol. Ik heb het laatst eens doorgelezen en daar word je werkelijk koud van. Daar staat letterlijk in de algemene voorwaarden dat als je huis onder water staat, de bank het mag gaan verkopen. Dat ze op jouw eigen kosten het huis mogen taxeren en nog een heleboel andere flauwekul. Maar het geeft wel het beeld dat als de bank wil, ze je volledig in de tang hebben.

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?
 Nu wel gelukkig! 
Wil jij ook meewerken aan 'Woonwoensdag'? Door te mailen naar  financieelonafhankelijk2015@gmail.com ontvang je een interview. Het maakt niet uit of je in een huur- of koopwoning woont. Uiteraard ben je vrij om volledig anoniem mee te werken aan dit interview. Daarnaast bepaal jij wat er wel en niet gepubliceerd wordt.

1 opmerking:

  1. Leuk te lezen! En knap hoor, lekker doorgaan met aflossen ondanks wat de omgeving vindt.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.