Woonwoensdag; MMW

september 30, 2015
Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:

Mevrouw Money Wenkbrauw, 39, getrouwd en samenwonend met Meneer Money Wenkbrauw.

Werk en inkomen/overige inkomsten:

Ik werk bij de Rijksoverheid, mijn salaris ligt tussen de twee en drieduizend euro netto. Meneer Money Wenkbrauw heeft met een aantal partners een startend bedrijf, zijn salaris ligt in dezelfde bandbreedte.

Beschrijving woning/locatie:

We wonen in een oude monumentale koopmanswoning in het centrum van Schiedam. Inclusief zolder hebben we maar liefst 290m2. Dat is veel voor met z’n tweetjes, maar dat wilden we graag en we genieten er volop van. We hebben geen tuin.

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?

We waren op zoek naar een bijzonder huis waar we veel bijzondere kamers in konden maken. Onze
droom is om in een kasteel in de bewoonde wereld te wonen. Dit komt aardig dichtbij én past in ons
budget, inclusief ruimte om te klussen. De grootste, min of meer noodzakelijke klussen zijn inmiddels gedaan. Het huis was technisch grotendeels in orde maar had geen keuken of badkamer, én we wilden dus die bijzondere kamers.

Soort hypotheek/ waar afgesloten/ hoogte hypotheek/kosten per maand?

We hebben in 2010 een hypotheek afgesloten bij ING bestaande uit drie delen: 2 delen Bankspaar
van 150.000 euro, rente 10 jaar vast; en 1 deel aflossingsvrij van 150.000 euro, variabele rente.
Maandelijkse lasten (samen) rond de 2.000 (bruto).
Eind 2013 hebben we de hypotheek overgezet het eigen bedrijf van Meneer Money Wenkbrauw. We
zijn samen eigenaar van dit droomhuis (50-50) maar hebben ieder ons eigen hypotheekdeel waar we
individueel op aflossen. Die hypotheekdelen zijn daardoor niet gelijk. Mijn leningdeel was bij het overzetten nog 143.000, aflossingsvrij, rente staat 1 jaar vast en ligt tussen de 2 en 3 procent. Ik betaal 1 keer per jaar de rente.

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?
Ik weet niet meer precies hoeveel we destijds konden lenen, maar we hebben toen redelijk op het
maximale gestuurd, omdat we wisten dat er geld aan zat te komen waarmee we een gedeelte vrij snel konden aflossen. We betalen het klussen niet uit de hypotheek, dus we hebben best veel van ons inkomen/vermogen in ons huis zitten. Dat hebben we er graag voor over omdat we aan onze droom werken en al een eind op weg zijn. Daar genieten we van. Er blijft naar ons idee ruim voldoende over voor andere dingen. We hebben wat dat betreft echt geluk.

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?

Afgelopen jaar heb ik mijn hypotheekdeel teruggebracht tot 100.000 en komende jaren ga ik de rest aflossen omdat dat voor mij goedkoper is. : Hier meer te lezen

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?

Geen harde eisen, het is een lieve hypotheekverstrekker ;) Maar we vinden het allebei fijn om niet heel veel kleine bedragen af te lossen. Dat is zo’n gereken. Overigens ligt alles wel vast in een contract dat we getekend hebben.

Zit er een risico-opslag in de hyptheek? Hoe hoog is het rentepercentage hiervan? Bij welk bedrag (waarde van de woning) wordt dit bedrag door de hypotheekverstrekker eraf gehaald?

Nee, geen risico-opslag.

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?


Nee.

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?

Voorlopig (minstens een jaar of vijf) wel. Ik los dan alleen niet af.
 

1 opmerking:

  1. Ik ben nu benieuwd naar dat huis! Het klinkt echt prachtig. Komt er misschien nog een foto?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.