Woonwoensdag; Sjors

oktober 21, 2015


Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:  
Sjors, 51, gescheiden, leef samen met vriendin en zoon.

Werk en inkomen/overige inkomsten: 
Projectmanager ICT, inkomen varieert, tussen de drie en vierduizend euro. Daarnaast verdient vriendin ongeveer vijftienhonderd. Zoon betaald honderd euro kostgeld.

Beschrijving woning/locatie: 
Twee onder één kap, locatie Randstad.

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?
Ik ben tien jaar geleden voor mijn werk hierheen verhuisd. Een dertiger jaren woning, een woning met karakter, had ik altijd graag willen hebben. het onderhoud kost wat meer tijd maar de woning is echt super. 

Soort hypotheek/ waar afgesloten/ hoogte hypotheek/kosten per maand?
Beleggings hypotheek van € 252.000, - , bij de ING, momenteel betaal ik bruto zo’n vijfhonderd euro.

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?
Ongeveer € 300.000, - De woonlasten zijn nu goed te dragen, omdat ik naast de woonlasten ook alimentatie betaal telt het toch wel behoorlijk op.

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?
Ik los niet extra af. Met de huidige rente kun je beter je geld tegen een paar procent beleggen dan af te lossen.

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?
50% moet binnen dertig jaar afgelost zijn. 

Zit er een risico-opslag in de hypotheek? Hoe hoog is het rentepercentage hiervan? Bij welk bedrag (waarde van de woning) wordt dit bedrag door de hypotheekverstrekker eraf gehaald?
De woning is ongeveer € 400.000, - waard. Ik heb hierdoor geen risico opslag.

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?
Nee.

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?
Als mijn inkomen wegvalt dan lukt dit wel. Vriendin moet dan wel volledig bijspringen.
 

9 opmerkingen:

  1. Een hypotheek van 252000, en dan maar 500 euro bruto in de maand betalen? Klopt dat wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Netto € 500, door ik de hoge belastingaftrek te zitten ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hypotheek aangegaan voor 252.000. Sjors zal vast in de tien jaar wel hebben afgelost, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. maar je moet wel heel veel aflossen om bruto op 500 euro uit te komen, dus ik begrijp het nog niet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sorry ben de belegging van 100 Euro per maand vergeten te vermelden.Met een rente net boven de 2% kom je op zo'n 500 Euro uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.