6-urige werkdag

november 26, 2015
Op internet kwam ik een artikel tegen wat meteen mijn aandacht trok. Het ging over het verminderen van de werkuren. In Zweden hebben veel grote bedrijven namelijk besloten om de werkdag te verkorten naar maximaal 6 werkuren per dag.

Onderzoek
In de Zweedse gemeente Göteborg is men onlangs van start gegaan met een experiment waarbij twee departementen van het gemeentebestuur een verschillend aantal uren per dag moeten presteren. De ene groep ambtenaren moet voortaan slechts 6 uur per dag werken, de andere groep blijft de gebruikelijke 40 uur per week werken. Beide groepen krijgen hetzelfde loon uitbetaald. “Bedoeling van het onderzoek is na te gaan in welke mate onze werknemers gelukkiger zijn, zich minder frequent ziek melden en/of ze zich fysiek en mentaal beter voelen door minder lange werkdagen”, aldus Pilhem.

Ook een zorgtehuis in Göteborg voerde begin dit jaar de 6-urige werkdag in voor het verplegend personeel, met behoud van loon. Het experiment loopt tot eind volgend jaar en moet aantonen of de extra kosten van 14 nieuwe verplegers opweegt tegen de verbeteringen in de patiëntenzorg en van het personeel. Het experiment is ook ingevoerd in de universiteitskliniek van Göteborg en in twee ziekenhuizen in Umeå.
Als dit experiment slaagt, zou dit volgens de vice-burgemeester meer geld én meer banen opleveren. Door minder uren te werken, wordt de efficiëntie verhoogt. “Het probleem in de ouderenzorg bijvoorbeeld is niet een tekort aan personeel”, meent Pilhem. “De lange shifts zorgen gewoon voor minder efficiënt werken, omdat het personeel in kwestie te moe is.”

 Efficiënt
De Toyota service centers in Göteborg hebben deze overstap dertien jaar geleden al gemaakt. Het bedrijf geeft aan dat het personeel nu veel gelukkiger is, productiever, heel weinig ziek en het winst van het bedrijf is sindsdien gestegen met maar liefst 25%. Ook de in Stockholm gevestigde appontwikkelaar Filimundus stapte vorig jaar over naar de 6-urige werkdag. CEO Linus Feldt: “De achturendag is niet zo efficiënt als we denken. Het is bijzonder moeilijk acht uur lang geconcentreerd te blijven op een bepaalde taak. Om de klus te klaren, lassen we pauzes in om de werkdag draaglijk te maken. Maar tegelijk slagen we er amper in ons privéleven boeiend te houden. We willen meer tijd doorbrengen met ons gezin, we willen bijleren of sport beoefenen. Ik wilde zien of er een manier bestond om die zaken op elkaar af te stemmen”.
Bron: leijp.nl 

Het lijkt mij heerlijk om kortere werkdagen te hebben en een betere balans tussen werk en privé. Ik kan mij goed voorstellen dat kortere werkdagen ervoor zorgen dat je efficienter gaat werken. Al lijkt mij dit in het onderwijs wel erg lastig te realiseren.

Hoe kijk jij aan tegen een 6-urige werkdag? Zou jij het als een vloek of zegen zien?

11 opmerkingen:

  1. Het lijkt mij heerlijk. Ik werk drie dagen van 9 uur achter de computer en merk dat dat eigenlijk te lang is. Na acht uur ben ik het echt zat. Ik kan er zelf voor kiezen om meer dagen van minder uur te werken maar. Dan moet ik er vrije dagen voor inleveren en dat heb ik er ook weer niet voor over.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als gastouder zal ik vooral merken dat ik minder inkomen heb, maar nog dezelfde rare dagen maak doordat ik vooral de flexkinderen opvang, dus ouders die werken in de zorg, horeca etc, en dus elke week andere dagen en tijden. soms al om 7u beginnen, soms tot 23.00. dus nooit een 6uriger werkdag.. ;) ik zal dan vooral minder inkomen hebben omdat ouders minder lang hoeven te werken, maar ze hebben nooit dezelfde werktijden dus mijn dagen worden niet korter... ik zou hooguit wat meer plek hebben voor andere kindjes als tijden wat aansluiten oid...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik denk trouwens wel dat het voor werknemers zeker goed kan zijn om kortere dagen te maken!!

      Verwijderen
    2. ik denk trouwens wel dat het voor werknemers zeker goed kan zijn om kortere dagen te maken!!

      Verwijderen
  3. Een tamelijke open deur, want het lijkt mij dat de uitslag op voorhand al bekend is. Nagenoeg iedereen zal zich beter voelen als hij/zij maar 6 uren per dag 'vast' zit aan zijn/haar werk.
    Nu is het vaak zo dat het laatste werkuur wat minder fanatiek gewerkt wordt (niet iedereen, dat weet ik, er zijn er die dan juist het hardst werken. Waarom? Om nog even in te halen wat de rest van de dag is blijven liggen?) en dan is het niet te hopen dat dit ook gebeurt in het 6de werkuur, want dan wordt de productie wel heel karig.
    Ikzelf heb makkelijk praten, want ik zit niet vrijwillig meer in het arbeidsproces, maar ik heb bij meerdere bedrijven gewerkt en gezien dat er heel wat schort aan motivatie en productiviteit zo her en der. Ook andersom trouwens, mensen die veel te hard werken en/of zich veel te veel willen bewijzen en dan afgebrand raken.
    Een 6-urige werkdag zou misschien ook wel helpen bij het fileprobleem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoelde te zeggen dat ik vrijwillig niet meer in het arbeidsproces zit......

      Verwijderen
  4. Het lijkt me heerlijk. Zeker omdat ik een paar maal per week 6 uur reistijd heb. Dan zou ik eerder thuis kunnen zijn op die dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn man is zzp-er en hij werkt al jarenlang vijf of zes uur per dag. Het is meestal even wennen voor zijn opdrachtgevers, want "acht uur per dag aanwezig", is toch wel heel erg de norm. Het feit dat ze hem maar zes uur hoeven te betalen vinden ze dan wel weer erg prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als mantelzorger kan ik niet meer dan 6 uur op een dag werken. En doordat ik maar 6 uur op een dag werk doe ik dat zo efficiënt mogelijk. Dus geen tijd voor koffie of slap geklets. Of zoals Gerda beweert dat ik het laatste uur het werk van de hele dag doe. Nee, dat doe ik dus niet. En het laatste uur lanterfanteren doe ik ook niet. Vaak zeggen mijn collega's iets van "moet jij niet naar huis?" en dan moet ik heel snel weg wezen om op tijd thuis te zijn om mijn kind op te vangen. Dat voelt eigenlijk als mijn tweede baan, het verzorgen van mijn kind, net als huishouden, koken, boodschappen doen en alles. Tijd te kort dus, ook al werk ik "maar" 6 uur per dag. Dus ik voel mij best wel gekwetst door haar opmerking. Ik doe zo mijn best en het is dus niet genoeg. Wanneer wel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het spijt me dat ik je gekwetst heb met hetgeen ik geschreven heb, dat is natuurlijk niet mijn bedoeling geweest.
      Misschien heb ik het wat kort-door-de-bocht gezegd (ik bedoelde heus niet dat dit voor iedereen geldt) maar het zijn wel mijn eigen ervaringen met een groot aantal collega's in meerdere bedrijven gedurende de 36 jaar die ik buitenshuis gewerkt heb.
      Sterkte met het mantelzorgen, ik weet hoe zwaar/tijd slurpend dit kan zijn naast een baan/gezin. Denk ook aan jezelf!

      Verwijderen
    2. Hallo Gerda, Ik begrijp dat het niet jouw bedoeling was om te kwetsen. Ik zat vorige week en ook deze week zo ontzettend niet goed in mijn vel. Het groeit me inderdaad boven het hoofd. En dan wordt het incasseringsvermogen ook minder. En dan reageer ik op de verkeerde manier. Dank je wel voor jouw reactie. Doet me goed!

      Verwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.