Bewust hoge lasten houden

november 10, 2015
Een beetje vreemd klinkt het wel op een consuminderblog; bewust hoge lasten houden. En ja, dat doen wij heel erg bewust. We hebben in de afgelopen periode onze vaste lasten behoorlijk naar beneden gebracht. Onder andere door af te lossen op onze hypotheek, maar ook door een aantal verzekeringen (bijvoorbeeld de overlijdensrisicoverzekering) over te sluiten. Onze maandlasten zijn hierdoor behoorlijk gezakt. Daarnaast betalen we onze hypotheekrente bruto, aangezien we de hypotheekrenteaftrek jaarlijks laten uitkeren. Zo sparen we gaandeweg toch wat bij elkaar, zonder dat wij er iets van merken.

Aan het eind van iedere maand gaan we samen zitten en maken we beide een bedrag over naar onze vaste lasten rekening. Hierbij maken we gebruik van een excel-bestand, waarin we al onze vaste lasten verwerkt hebben. Vervolgens betalen we naar rato. Mijn man betaalt hierbij meer, aangezien hij ook een hoger salaris heeft. Door de bedragen voor onze vaste lasten niet aan te passen, blijven we maandelijks meer over maken dan dat er werkelijk van onze rekening afgehaald wordt. We hopen op deze manier een sneeuwbaleffect te creëren. Door het geld wat over blijft te gebruiken voor een extra aflossing, zullen we minder kosten aan hypotheekrente hebben, waardoor we weer meer overhouden. In het begin zal het telkens om een paar euro gaan, maar gaandeweg moet er steeds meer geld overblijven. En daardoor gaat het aflossen ook steeds wat sneller...

houd jij jezelf ook wel eens voor de gek door bijvoorbeeld je vaste lasten bewust hoog te houden? Of heb jij een andere spaarmethode om extra geld bij elkaar te sprokkelen voor een extra aflossing op de hypotheek?

7 opmerkingen:

  1. Budgettair ronden we alles naar boven af met 50 euro.Dus de zorgverzekering kost maandelijks 234 euro, maar we rekenen 250 euro. Energiekosten zijn 160 euro, we rekenen 200 euro.En dit doen we met alles, aan het einde van de maand houden we zo een mooi zakcentje over die direct wordt doorgesluisd naar de spaarrekening. Zo sparen we ongemerkt toch een paar honderd euro extra.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe dat met de energie, HRA en kinderopvangtoeslag. Voor alledrie weet ik dat ik geld terug op het einde van het jaar. Ik doe dat liever dan dat ik op het einde een rekening in de bus krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een tijdje geleden schreef je dat je misschien een stuk wilde aflossen met de erfenis. Hebben jullie dat nog doorgezet of toch anders aangepakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nee maar ik kijk wel per maand wat we nodig hebben en dat bedrag zet ik op de betaalrekening. elke maand een wisselend inkomen, wat overblijft gaat direct naar de spaarrekening zodat we t niet zomaar kunnen utigeven, wel als het echt nodig is bijv. werkt voor ons t beste. maar hier (nog??) geen hypotheek om af te lossen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe dat vooral met de energie.Die is veel te hoog berekend maar ik kan het prima betalen, en ik weet dat ik volgend jaar veel terug ga krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij brengen ook hier en daar de kosten naar beneden, alles wat er dan nu over blijft gaat naar de rekening voor het huis (extra aflossing)
    En inderdd we betalen meer voor de energie dan berekend was maar dat is met 2 redenen, stel je echt een super koude winter krijgt dan hoeven we NIET bij te betalen, en verbruiken we minder dan is het een leuk spaarpotje ;-)
    maar afgelopen jaar hebben we de rek toch met 25,- omlaag gezet, dochter is op zich zelf gegaan en zij was de groot verbruiker in huis.. dus het kon makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik budgetteer wel afgerond naar boven zodat ik genoeg ruimte heb als een budget item ineens duurder is in een maand, maar verder hou ik al mijn geld graag zelf vast, in plaats van het gratis te verstrekken aan de nederlandse staat of Nuon. Ik krijg de HRA maandelijks terug en dat gaat meteen de hypotheek aflossing in, ik heb Nuon op het laagst gezet en hou op mijn spaarrekening een buffertje aan om een naheffing te betalen. Ik heb een jaar gehad dat ik 700 euro terug kreeg van Nuon, dat vind ik gewoon heel erg zonde.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.