Cafetariaregeling

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - november 01, 2015

Vorige week ontving ik een mail van mijn werkgever over de zogenaamde cafetariaregel.



De cafetariaregeling houdt in dat de werknemer kan profiteren van een onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer mits hij, als tegenprestatie hiervoor, bereid is om hiervoor (een deel van) zijn structurele eindejaarsuitkering in te leveren. Met de regeling wordt beoogd de werknemers gebruik te laten maken van deze nog niet benutte fiscale ruimte voor een onbelaste reiskostenvergoeding door uitruil van de eindejaarsuitkering. 

Dat klinkt natuurlijk ontzettend interessant. Maar is dit ook werkelijk het geval? Er blijken namelijk nog wel wat haken en ogen aan te zitten.

Het uitruilen van de eindejaarsuitkering  heeft als consequentie dat de grondslag voor het bepalen van het pensioen, een WIA-uitkering of werkloosheidsuitkering wordt verlaagd. De consequenties zijn in het algemeen gering.

Aan de hand van een voorbeeld wordt dat hieronder toegelicht:
De bruto eindejaarsuitkering wordt voor € 600,-- (onbenutte fiscale ruimte) ingeruild tegen een onbelaste vergoeding voor woon-werkverkeer. Het eenmalig fiscaal voordeel voor de medewerker (zit in 42 % belastingtarief bijzondere beloningen) bedraagt  42 % over € 600,-- is € 252,--.
Het nadeel voor de werknemer is dat hij over een bedrag van  € 600,-- geen pensioen opbouwt. Dit leidt tot    600,-- maal 2,05 % is € 12,30 minder pensioenopbouw.
Met andere woorden : vanaf de pensioengerechtigde leeftijd  ontvangt de werknemer € 12,30 minder aan pensioen per jaar.


De nadelen lijken niet op te wegen tegen de voordelen. Voor 1 december moet ik mijn aanvraag inleveren bij mijn werkgever. Zijn er ervaringsdeskundigen m.b.t. deze cafetariaregeling? Zijn er nadelen die niet aangegeven zijn in bovenstaand stuk?

  • Share:

You Might Also Like

7 reacties

  1. Geen ervaring mee, maar je kunt over die €252 natuurlijk ook nog jaarlijks rente (op rente) ontvangen. Bovendien moet je meer dan 20 jaar pensioen krijgen om netto evenveel over te houden. Dan moet je dus al ongeveer 90 jaar oud worden.

    De cafetaria regeling lijkt dus voordeliger als je puur naar de rekensom kijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je op de site van de belastingdienst kijk mag de werkgever standaard al 19 cent de km onbelast vergoeden.
    Dus zonder cafetaria gedoe. mij lijkt het erop dat er alleen voordeel is voor de werkgever en niet voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jawel hoor! Het maakt voor de werkgever niet uit, het is voordelig voor de werknemer. Die laatste krijgt de reiskosten vergoed zonder er belasting over te betalen. Ik krijg ook 19 cent per kilometer.

      Verwijderen
  3. Ik wist niet dat deze regeling bekend stond als de cafetariaregeling. Ik ruil in december ook de vergoeding woon-werkverkeer en de contributie lidmaatschap vakbond in omdat het fiscaal voordeliger is. Dat is 490 + 185, dus dat is voor mij 675 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ligt er ook aan of dit een beslissing is alleen voor dit jaar, of voor altijd. Het is namelijk een reiskostenvergoeding. Bij zwangerschapsverlof of ziekte langer dan, geloof ik, 6 weken, mag je werkgever geen onbelaste reiskostenvergoeding uitbetalen. (het is dan tenslotte geen kostenvergoeding, dus wordt gezien als loon). Je eindejaarsuitkering loopt echter wel door. Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. als je een vaste uitkering hebt mag deze in de hypotheekaanvraag meegenomen worden als inkomen, als je het als reiskostenvergoeding krijgt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik werk ook in het onderwijs en heb ook de cafetariaregeling. Bij mij worden de reiskosten afgetrokken van mijn bruto eindejaarsuitkering. Over het deel wat overblijft betaal ik belasting. De belasting gaat dan van mijn totale bruto eindejaarsuitkering af. Ik houd dus netto meer geld over.

    BeantwoordenVerwijderen