Crisisbegroting

november 15, 2015
Een crisisbegroting is een begroting die je maakt voor het geval dat een (deel van een ) inkomen wegvalt. Door het wegvallen van deze inkomsten heb je ineens minder te besteden. Kan je dan nog steeds jouw vaste lasten betalen? Aangezien ik midden in een reorganisatie zit, lijkt het mij goed om eens te kijken wat de schade is op het moment dat ik werkeloos raak.

Ons plaatje
Wij zijn tweeverdieners met beide een fulltime baan. Aangezien ik midden in een reorganisatie zit, is er een realistische mogelijkheid dat ik mijn baan per 1 augustus 2017 kwijt ben. Welke gevolgen zou dit hebben voor ons gezamenlijk inkomen?
  • Huidig inkomen: 2726 euro bruto per maand (excl. bonus/eindejaarsuitkering/vakantiegeld/reiskosten)
 Bij ontslag door reorganisatie zou ik de eerste 2 maanden 75% van mijn laatst verdiende loon ontvangen. Voor mij zou dit een bedrag van 2044,50 euro bruto per maand betekenen. Na deze 2 maanden zou ik nog recht hebben op 70% van mijn laatste verdiende loon. Dit is een bruto bedrag van 1908,20 euro per maand. Bij beide bedragen is er sprake van een flinke inkomensdaling. Hierbij heb ik overigens wel alle extraatjes buiten beschouwing gelaten. Een mogelijke ww-uitkering in de toekomst zal daarom iets hoger uitvallen.

Bij 70% inkomen heb ik ruim 800 euro bruto minder te besteden. Een behoorlijk bedrag. Aangezien wij nu samen maandelijks nog meer dan 800 euro netto overhouden, zou het voor ons geen directe noodzaak hebben om te bezuinigen. Een hele geruststelling. Bij 70% inkomen kunnen we zelfs de hypotheekrenteaftrek nog jaarlijks laten uitkeren. Met dit in mijn achterhoofd, ga ik wel een stuk rustiger door de reorganisatie heen en voel ik minder druk om direct een baan te moeten vinden. Al hoop ik natuurlijk nooit werkeloos thuis te komen zitten. Daarnaast heb ik natuurlijk wel een probleem op het moment dat mijn inkomen volledig weg zou vallen.

Heb jij wel eens een crisisbegroting gemaakt? Kom jij in de problemen bij werkeloosheid, waardoor je nog maar 70/75 % van je inkomen ontvangt?



14 opmerkingen:

  1. Ik zou in de problemen komen denk ik. Mijn loon is nu 800 euro per maand (zonder ort), 70% van dat loon betekend 560 euro. Dat is toch wel een flinke hap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je werkloos wordt en ww uitkering komt onder het sociaal minimum dan kun je bij het UWV een toeslag tot dit sociaal minimum aanvragen. Wellicht kom je dan nog hoger uit dan je basisloon nu.
      Nic

      Verwijderen
  2. Wij houden er rekening mee dat mijn hele inkomen komt te vervallen met de tijd, dit betekend voor ons ongeveer 1/3 van het gezins inkomen. En dat is prima te doen. ( als we de restschuld hebben afgelost!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De uitkering gaat niet van het bruto loon maar van het SV-loon en dat is
    minder dan het bruto loon. verkijk je er niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij draaien ons gezin op een 1-verdiener. Dus dat zou wel problemen geven. Maar we hebben onze maandlasten zo laag gekregen, dat we het prima kunnen redden met een klein baantje bij een eventuele WW-uitkering. Als we beiden wat extra's doen, komen we zelfs zonder dat vangnet een heel eind, als we zo her en der nog wat extra bezuinigen. We weten hoe het is om met (heel) weinig geld toe te moeten en kunnen daar weer naar terug in geval van moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Omdat man een inkomen heeft dat ver boven het maximale dagloon ligt, kan dit verstrekkende gevolgen hebben als hij zijn baan verliest. Gelukkig is de hypotheek gebaseerd op een modaal inkomen dus komen wij niet in de problemen met de lasten.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij zijn hebben nu zelfs een vangnet van 10 jaar! Mijn man komt waarschijnlijk niet meer aan de bak als hij werkeloos zou raken dus ons vangnet reikt tot zijn 67ste. Wij hebben de hypotheek afbetaald, het energieverbruik aangepakt en wij weten precies waar we moeten snijden als de nood aan de man komt. Die wetenschap geeft veel rust en het was ook leuk om het hele plan uit te dokteren want bezuinigen kan een sport worden als de noodzaak er nog niet is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op berekenhet is een prima tool om uit te rekenen wat jij netto over hebt. Je hebt nog een bijverdienste, dat is altijd prettig als je in de WW komt. Moet het uwv wel zien op je inkomstenbelasting natuurlijk, anders krijg je daar later gedoe over. Ik heb mijn definitieve belastingaangifte nog steeds niet ontvangen. Heel vervelend,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Omdat je werkzaam bent in het basisonderwijs heb je bij ontslag recht op een WW plus uitkering. Dit betekent dat je WW uitkering wordt aangevuld tot 78% van je laatst verdiende loon.

    https://www.wwplus.nl/primair-en-voortgezet-onderwijs/bovenwettelijke-ww/uitleg-regeling

    Het is niet veel maar alle kleine beetjes helpen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zeker. Wij leven met 2 van 1 salaris en mijn begroting laat nu best veel ruimte voor sparen. Ik heb alles goed in kaart en weet precies wat er eventueel geschrapt zou moeten worden. Bijvoorbeeld: postcodeloterij, ANWB, vakbond, alle belasting en verzekeringen die met de auto te maken hebben (want die zou dan natuurlijk weg moeten), het "plezier-spaarpotje", de "autokosten-spaarpot" (voor volgende auto en beurten), benzine en o.v. reserveringspotje, extra sparen voor na de pensionering. Zoiets.
    We huren dus als we ernstig zouden zakken in inkomen kunnen we eventueel een beroep doen op huurtoeslag en zorgtoeslag. Dat hebben we nu allemaal niet.
    Brrrr hoop niet dat het zover komt.......

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Volgens mij is er een maximale uitkering die je krijgt als je WW krijgt. Een maximaal dagloon. Dus bij hoge salarissen moet daar wel rekening mee gehouden worden,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen mijn man indertijd werkloos werd was zijn ww uitkering maar de helft van zijn voormalig salaris als gevolg van het maximale dagloon.

      Verwijderen
  11. mijn inkomen varieert tussen de 300 en 1250 per maand ;) mn mans inkomen tussen de 1500 en 2300 per vier weken... ;) we kunnen t dus aardig opvangen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heeft u geld nodig voor welk doel?
    Als u maandelijks inkomen / bezetting bent u in aanmerking voor een lening.
    Neem contact op voor een veilige / ongedekte lening.
    Lenen geleende bedrag van € 5000 tot 5000,000euro.
    U kunt kiezen uit 1 jaar tot 30 jaar als duur lening.
    azeesabdul480@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.