Extra salaris?

november 09, 2015
In oktober krijgen alle mensen die werkzaam  in het onderwijs zijn altijd een bonus. Deze uitkering is beter bekend als de bonus voor de dag van de leraar. Deze benaming dekt niet helemaal de lading, het gaat immers om iedereen die werkzaam is in het onderwijs. Deze eenmalige bonus was altijd 200 euro bruto.

Hoger salaris
Ik ging er daarom vanuit dat mijn salaris in oktober ongeveer 100 euro netto hoger zou zijn dan normaal. Toen ik op de rabo-app keek, zag ik echter dat mijn salaris bijna 250 euro hoger was. Aangezien ik in oktober nog druk was met de bruiloft, heb ik er niet zo bij stil gestaan. Ik ging er maar vanuit dat de eenmalige bonus voor ambtenaren uitgekeerd was. Dat bleek alleen niet het geval.

Ondanks dat ik al vaker geschreven heb over de eenmalige ambtenarenbonus van 500 euro, was het mij compleet ontgaan dat ook de bonus voor de dag van de leraar eenmalig omhoog gegaan was. Dit jaar ontving iedereen die fulltime in het onderwijs werkt een eenmalige uitkering van 528 euro bruto. Dat verklaarde natuurlijk mijn hogere salaris in oktober. Een fijne meevaller na een dure maand.

Wat staat er nog te wachten?
In september zou al het onderwijspersoneel een loonsverhoging van 1,25% krijgen. Dit is alleen nooit doorgezet. 4 november kwam het bericht naar buiten dat deze loonsverhoging er toch nog komt en met terugwerkende kracht wordt uitbetaald. Daarnaast wordt in november ook de eenmalige bruto bonus van 500 euro uitgekeerd. Daarnaast komt er per 1 januari 2016 nog een loonstijging van 3%. Dit geld komt deels door een lagere pensioenpremie en is een klein beetje een sigaar uit eigen doos, maar ik ben er wel erg blij mee. Ik spaar namelijk liever zelf voor mijn pensioen!

Ben jij ook ambtenaar? Heb jij al een loonsverhoging en/of bonus ontvangen?

8 opmerkingen:

  1. Ik ben ook ambtenaar (bij een gemeente) maar wij krijgen die eenmalige bonus niet. Wij vallen onder de gemeente CAO. Over de versobering van het pensioen maak ik me geen zorgen. Ik moet volgens de voorspellingen tot 69 jaar werken en man nog een paar maanden later. Daarna zie ik wel weer. Ons huis zal in ieder geval afgelost zijn.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De loonsverhoging met terugwerkende kracht ontvang ik deze week. Omdat ik nog maar 2 maanden in dienst ben gaat de eenmalige bonus aan mijn neus voorbij...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik werk net als jij in het onderwijs dus ik vond oktober qua salaris ook geen verkeerde maand ;-). Om dezelfde Eden als jij ben ik ook blij met de loonsverhoging. Tegen de tijd dat ik met pensioen ga, hopen we geen hypotheek meer te hebben dus daarom maak ik me geen zorgen over ons pensioen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bonussen kennen we in de gezondheidszorg niet. Ik gun je het van harte maar vraag me wel af: wat is de reden dat jullie een bonus krijgen voor het werk waar jullie al maandelijks voor betaald worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het geldt alleen voor RIJKS ambtenaren, helaas niet voor provincies, gemeenten en waterschappen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. bonussen heb ik als gastouder niet.. en een loonsverhoging zorg ik zelf voor door elk jaar mijn uurtarief iets te verhogen.. (van 4,85 dit jaar naar 5,00 volgend jaar.. als ik maar 1 kindje heb zoals sommige dagen is dat zeker geen vetpot ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik werk als docent in het VO en krijg geen bonus op de dag van de leraar. Tevens betaald mijn school de eenmalige bonus van €500 niet. Dit was een advies dat de school niet hoeft op te volgen, mijn school wacht tot ze het geld zelf binnen heeft en wil niet voorschieten. De loonsverhoging krijgen we waarschijnlijk wel. Jammer van de bonus, ik had mezelf al een beetje rijk gerekend,

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.