Hij komt eraan; de dure decembermaand!

november 14, 2015

Heel langzaam komt hij dichterbij; de dure decembermaand! Door alle feestdagen en afspraken gaat er bij ons in december meer geld uit dan in andere maanden.

Plannen
Aangezien ik weet dat december een dure maand is, hou ik hier altijd rekening mee in mijn uitgaven. Zo probeer ik in oktober en november al inkopen te doen voor december. Dat scheelt een hoop stress, aangezien het niet op het laatste moment gedaan moet worden én ik kan daarbij ook nog rustiger op zoek naar een geschikt cadeau binnen budget.

Sinterklaas in november
 Ieder jaar vier ik samen met mijn vriendinnen sinterklaas. Een fijne traditie die we graag in stand houden. Ieder jaar trekken we lootjes en kopen we voor 7,50 een cadeau en maken we er een gedicht bij voor de persoon die we getrokken hebben. We sluiten de avond af met een sinterklaasdobbelspel, waar iedereen een klein cadeau van 2,50 euro voor heeft gekocht. Lachen, gieren, brullen natuurlijk. We vieren sinterklaas al in november, zodat we zeker weten dat we een datum vinden waarop we allemaal kunnen én het zorgt ervoor dat we de kosten ook nog een beetje spreiden. Vele kleintjes maken immers een grote en de komende weken staan vol met afspraken waar kosten aan verbonden zijn.

Hebben jullie ook altijd een dure decembermaand? Hoe zorg jij ervoor dat december betaalbaar blijft?

You Might Also Like

7 reacties

  1. Bij ons is december niet een dure maand, we geven wel meer geld uit maar ik spaar elke maand op de spaarrekening een x bedrag die voor de verjaardagen en feestdagen is. Zo kom ik altijd uit met mijn geld. En boek ik dus gewoon over van de spaarrekening voor de extra uitgaven in deze maand.
    Toen de kinderen nog klein waren kocht ik sinterklaas cadeautjes altijd met hoge kortingen, maar nu ze ouder worden lukt dat niet meer. Maar dat geeft ook niet, ze krijgen voor een x-bedrag cadeaus en dat geld staat dus op de spaarrekening.
    Als je elke maand bijv 10 euro doet heb je van januari tot en met november toch 110 euro gespaard, mooi extraatje zou ik zeggen.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja slim om te doen, veel al van te voren inkopen. Feit dat je dit allemaal al bewust doet is een besparing op zich.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de jaarbegroting, die ik nu ook alweer klaar heb staan voor 2016, wordt elke maand een groter of kleiner bedrag gereserveerd voor alle verjaardags-,kraam- sintcadeaus enz. Het bedrag is vaak de opvulling, waarbij ik die maand net uitkom. De ene maand schiet er maar 20 euro over en de andere maand 200 bijvoorbeeld. Op jaarbasis is het wel genoeg. Als ik een maand het begrote bedrag niet uitgeef, gaat het naar een spaarpotje op spaarrekening. Zo kom ik in de dure decembermaand niks tekort. Ik heb voor alle verjaardagen ed een vast bedrag geteld. Omdat ik het al jaren zo doe,is er zelfs een buffertje,zodat het steeds beter lukt zo. En ik in het begin van het jaar,als ik soms maar weinig reserveer,toch hetzelfde bedrag voor iedere verjaardag heb klaarliggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij doen dit jaar "secret santa" oftewel lootjes met sinterklaas. Normaal kochten we altijd allemaal iets voor iedereen, dus in totaal 6 cadeautjes. Maar nu doen we dat dus anders. Ik ben benieuwd of het goedkoper zal uitvallen... In elk geval is het wel minder moeite qua cadeautjes uitzoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik spaar AH zegels voor die maand, en dat leg ik dan bij de extra uitgave ;-)
    Met sinterklaas eten we samen gezellig met de kinderen plus aanhang en kopen wij altijd een aardigheidje.
    Met kerst kopen we onder elkaar wat leuke cadeau's voor onder de boom.
    Gelukkig krijgt Euroman ook altijd zijn 13de maand rond de kerst :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een aparte uitgavenpost in het budget voor cadeautjes. Op jaarbasis is dit circa 750 €. Maar ik heb een grote familie en heb dus redelijk wat uitgaven hiervoor te doen. Voor sinterklaas krijgen de jongens chocolade en speculoos, ze zijn te groot geworden voor speelgoed en krijgen verder nog een envelopje van de oma's en opa's.

    Voor Kerst zal het moeilijker worden: ik heb een budget van 200 € apart gezet, maar moet hier wel 16 cadeautjes voor zien te vinden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom is december een dure maand? sinterklaas en een kerstdiner kost ons nooit meer dan een paar honderd euro. Vergelijk dat met:
    januari: zorgkosten: +/- 2000,-
    juli: jaarlijke beurt van de auto: +/- 400,-
    augustus: vakantie 1000-2000,- (afhankelijk van de bestemming)
    september: contributies van verenigingen: 200,-
    oktober: gemeentebelastingen +/-300,-
    December is ongeveer de maand waar ik me het minst zorgen om maak;-)

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten