In gemeenschap van goederen...

november 03, 2015
Vooraf hebben we lang getwijfeld onder welke voorwaarden we zouden gaan trouwen, maar we hebben uiteindelijk er toch voor gekozen om in gemeenschap van goederen te trouwen. Zakelijk gezien is dit volgens velen misschien niet de allerbeste keuze, maar voor ons was trouwen het volledig voor elkaar kiezen. Dus ook op financieel gebied. Hoogstwaarschijnlijk was de keuze anders geworden op het moment dat een van ons een eigen bedrijf zou hebben en/of er schulden in het spel zouden zijn.

Financiën
Ondanks dat al het geld dus nu van ons samen is, gaan we op de oude manier verder. We houden gescheiden rekeningen en betalen onze lasten naar rato. Het geeft een ons beide het gevoel dat we de vrijheid hebben om uitgaven onafhankelijk van elkaar te doen. Zo geeft mijn man (even wennen om hem zo te noemen...) in mijn ogen veel geld uit aan zijn computers en zijn hobby F1. Ik geef meer geld uit aan activiteiten, weekendjes weg en uit eten gaan. Zolang we het niet direct zien van elkaar vinden we het prima, maar anders zouden we er waarschijnlijk met elkaar over in discussie gaan. Aangezien er bij beide genoeg geld over blijft om te sparen, laten we het voorlopig maar even zo. Misschien dat we in de toekomst maar eens kijken naar een iets ander systeem,waarbij we minder rekeningen hebben als nu. We hebben immers wel kosten aan al die extra rekeningen.

Zijn jouw financiën veranderd toen je in een relatie kwam? Gooien jullie het op 1 grote hoop of hebben jullie een andere constructie?

11 opmerkingen:

  1. Wij houden onze financiën nog steeds gescheiden, om dezelfde reden als jij hierboven aangeeft. Wij zijn niet getrouwd, maar hebben in ons samenlevingscontract een duidelijke verdeling aangegeven. Ons koophuis is 50/50 van ons en aan onze gezamenlijke lasten dragen we ook ieder de helft bij, maar wat op onze eigen rekening staat, is van ons zelf. Ik ben van ons twee de spaarder, mijn vriend meer de uitgever. We zetten elke maand een vast bedrag op de gezamenlijke rekening, gezamenlijk sparen voor uitgaven aan het huis zit daar al bij in. De rest blijft op onze eigen rekening, ik spaar daarvan stukken meer dan mijn vriend. Wel hebben we afgesproken wat de minimale buffer is op onze eigen spaarrekeningen - het geld op onze gezamenlijke spaar gaat op dit moment vooral naar ons klushuis, maar als er onverwacht een wasmachine gerepareerd moet worden, moeten we daar wel geld voor hebben.

    Het is overigens niet zo dat mijn vriend niet spaart hoor, hij is ook een redelijke spaarder, ik alleen veel meer dan hij. We zijn allebei opgegroeid in gezinnen waar problematisch werd omgegaan met geld, ik spaar daarom het liefst alles op, hij wil juist niet meer steeds denken aan besparen maar gewoon geld uitgeven als hij daar blij van wordt. Hij heeft ook een veel duurdere hobby dan ik, dus dat gaat makkelijk.

    We hebben overigens ook bewust gekozen om onze vaste lasten niet naar rato te verdelen. Samenwonen is al een stuk goedkoper dan alleen wonen, we houden allebei meer geld over sinds we samenwonen. We leven onder onze stand en kunnen onze vaste lasten makkelijk opbrengen. Mijn inkomen is iets lager, maar ik hoef er niet nóg beter van te worden omdat ik toevallig met hem samenwoon. Bovendien zouden over een tijdje de rollen ook weer omgedraaid kunnen zijn. Het is ook geen enorm verschil, het is niet dat de een drie keer zoveel verdient dan de ander. In dat geval kan ik me voorstellen dat we het anders aan zouden pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. naar rato? Dus als de ene twee keer zoveel verdient, dan heeft hij ook twee keer zoveel geld om te besteden?
    Wij hebben gekozen dat we allebei evenveel eigen geld te besteden hebben. We doen namelijk allebei evenveel ons best, de ene werkt wat meer, de andere doet wat meer huishouden. Voor het berekenen van verschillende manieren om inkomen te delen, zie hier

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee hoor bij ons is het een pot nat ;-) en we zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd.
    Alles gaat dus ook op een hoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier alles in één pot. Hij werkt buitenshuis, ik niet. Ik zorg dat hij thuis tijd heeft om te doen wat hij wil en nog wat vrije tijd over heeft. Ik besteed het geld erg goed en heb de tijd om naar verschillende winkels te wandelen om goedkoper boodschappen te doen. Voor ons een heel fijn systeem. We krijgen beide een klein beetje zakgeld, om eens lekker zomaar uit te geven aan ons zelf of aan elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pfff wel samen maar toch niet helemaal, zo komt het op mij over om de financiën te scheiden.
    Misschien dat het de leeftijd is ofzo.
    Wij zijn getrouwd, hebben drie kinderen en bij ons is alles één pot nat.
    Alle inkomen bij elkaar en daar worden alle uitgaven van gedaan.
    Willen wij wat 'voor onszelf doen' kan dat gewoon betaald worden.
    De ene werkt fulltime, de andere partime. Maar omdat er eentje partime werkt, kan de ander fulltime werken. Zou de fulltimer dan ook meer over moeten houden? Ik zou dat heel raar vinden.
    Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo doen wij het ook en dat gaat prima. Ik vind het persoonlijk ook een beetje vreemd om alles te delen, behalve de financiën. En zakgeld naar rato van de verdiensten, ik vind het gek. Naar mijn idee krijg je zo ongelijkheid en dat is nou niet wat je niet wil in een huwelijk !
      Aangezien je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, ben je voor buitenwereld trouwens één wat geld betreft. Voor alle instanties aan wie je moet betalen is een "schuld" van een van beiden gewoon een gezamenlijke schuld. Dan wordt er ook niet gekeken naar wie er "naar rato" het meest heeft uitgegeven.
      Kortom, ik snap jullie manier dus niet echt maar als jullie je er goed bij voelen moet je het vooral zo laten.
      Groet, Marjorie

      Verwijderen
  6. Wij hebben een grote pot, en daarbij allebei een eigen rekening met zakgeld waarmee we kunnen doen wat we willen. Werkt voor ons heel goed zo. Als ik ook salaris zou hebben zouden we dat volledig sparen/aflossen. (Toen ik dat had, deden we dat ook zo)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben alles op één hoop gegooid toen we ons eerste huis gingen bouwen. Daarna getrouwd, twee kids. Nee, ik zie het niet zitten dat een ander 'eigen geld' heeft. Als er iets gekocht wordt gaat dit in overleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. eerste half jr nog eigen rekeningen gehad, amar al vrij snel een gezamenlijke rekening gemaakt van mijn rekening, man heeft zn eigen rekening gehouden. dit omdat de vaste lasten al op mijn rekeningnummer stonden en man nog "zakgeld" krijgt van zn moeder en oma ;) (leuk spaarpotje voor cadeautjes, kan ik tenminste niet zien op de rekening.. ik moet nu via een omweg cadeaus bestellen zoals via zn moeder :p anders ziet hij bij sommige cadeaus aan de webshop wat t cadeau is..) maar nu alles op 1 grote hoop omdat we weinig "eigen" uitgaven hebben, maar vooral samen..
    we sparen flink erg blij mee nu we plannen hebben om een huis te kopen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben een gezamenlijke rekeningen waarop beide salarissen binnen komen. Hiervan betalen we de vaste lasten, de boodschappen en een bedrag gaat naar de gezamenlijke spaarrekening. Daarnaast krijgt ieder van ons (een zelfde bedrag) aan zakgeld. Dit is om naar eigen inzicht uit te geven. Dit geeft ons de vrijheid om ieder onze eigen hobby's te hebben en dit deel naar eigen inzicht te sparen en versneld onze hypotheek mee af te lossen.
    De inkomens zijn verschillend. Eerst werkte manlief 5 dagen en ik 3, waarbij ik meer voor het huishouden deed en meer voor onze dochter zorgde. Nu werk ik 5 dagen en manlief 4, waarbij hij meer voor het huishouden doet en meer voor onze dochter zorgt. Eerst verdiende manlief meer, nu ik.
    Dit voelt voor ons gevoel het meest eerlijk en zorgt er ook voor dat we naar omstandigheden kunnen werken/voor onze dochter zorgen en dat dit niet afhankelijk is van het inkomen. Ook bouwen we beide pensioen op en blijven we in het arbeidsproces.
    Voor ons werkt dit het best.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.