Kan je leven zonder geld?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - november 12, 2015

Is het in Nederland mogelijk om te leven zonder geld? Mijn eerste reactie is direct nee. Onmogelijk! Je bent immers verplicht om een verzekering te hebben, wat toch echt met geld betaalt moet worden. Je kan moeilijk aan de verzekeringsmaatschappij vragen of ze open staan voor een goede ruil. Zelfs wonen kan niet gratis. Want ondanks een eventueel afgeloste woning, weet de overheid je nog steeds te vinden voor het betalen van belasting. Toch schijn je echt zonder geld te kunnen leven in Nederland. Via Google kwam ik terecht op de site www.geldloos.nl

Er staan op deze site meerdere verhalen van mensen die echt leven zonder geld. Ze willen dat geld geen rol meer speelt in hun leven en daarbij proberen ze zoveel mogelijk zelfvoorzienend te leven. Ik vind het wel een mooie gedachte, maar moet ook bekennen dat ik het echt niet zou kunnen. Geld is niet heel belangrijk in mijn leven, maar ik wil wel graag een bepaalde luxe in mijn leven hebben. En daar komt toch weer dat geld om de hoek. Daarnaast geloof ik niet helemaal in het principe 'gratis leven' aangezien op de site mensen vaak leven van de giften van anderen. Toch kan je op de site wel heel veel inspiratie op doen als het aankomt op consuminderen, besparen en bewust leven. Leuk om eens te lezen.

Hoe belangrijk is geld in jouw leven? Zou jij kunnen leven zonder geld?


  • Share:

You Might Also Like

7 reacties

  1. Je kunt inderdaad zelf wel zonder geld willen leven maar er is altijd ergens geld gewissseld ook voor de mensen die zogenaamd geldlloos leven. Alleen is het dan geld van een ander als ze bijvoorbeeld ergens onderdak krijgen of een hapje mee eten. Ik snap dat verlangen van geen geld gebruiken dan ook niet zo goed. Ik probeer van zo min mogelijk geld te leven (dus ook heel weinig spullen) en dat lukt prima. Door geen geld te hebben maak je jezelf weer afhankelijk van wat anderen willen geven en die afhankelijkheid zou ik persoonlijk niet willen, maar ieder zijn ding. :)
    Uiteindelijk is geld ook maar gewoon een ruilmiddel net als de krop sla die je krijgt of de arbeid die je ervoor doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me verstandig realistisch in het leven te staan en te beseffen dat je altijd geld nodig zult hebben als je een beetje lollig wilt leven en niet op anderen wilt parasiteren. Voor mij is geld niet per definitie 'vies', je kunt er veel plezier van/aan beleven. 't Is niet voor niets dat mensen zich een stuk beter voelen als ze zich over geld geen zorgen hoeven maken, waarbij ik heus niet wil beweren dat geld de oplossing voor alles is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alleen al de eerste vrouw, zou naar de tandarts moeten. Volgens mij heeft ze geen gebit meer, dat kost geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben erg benieuwd naar de verhalen van die mensen en ben ook van plan om die te gaan lezen.
    Maar eigenlijk kun je (volgens mij) niet echt zonder geld leven, je leeft dan toch van het geld van een ander, want iemand moet het toch een keer betaald hebben.

    Zelf zou ik het niet kunnen, we letten wel heel goed op, dat is niet omdat het MOET maar omdat we dat zelf willen, maar echt helemaal zonder.. nee dat gaat hem niet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke site, altijd wat uit te halen of te laten inspireren om je eigen levensstijl te verfijnen naar het minimum waar je zelf het prettigst bij voelt :-) Ga dit ook als tip link neerzetten op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jullie zitten ernaast.
    Binnen kort zie je van zelf wel het uitleg erover.

    BeantwoordenVerwijderen