Leven naar je inkomen...

november 21, 2015
Als tweeverdieners met een bovenmodaal inkomen wordt door velen verwacht dat wij alleen maar a-merken kopen. We hebben er immers het geld voor, dus waarom zouden we het niet doen?

Sparen!
In 2008 gingen wij voor het eerst samenwonen. We hadden het niet ruim, ik studeerde nog en we moesten rondkomen van het inkomen van mijn man. Geen vetpot. Het was dus noodzaak om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen. Gaandeweg de jaren kregen we het steeds ruimer. Sinds 2011 werk ik fulltime en heb ik een prima inkomen. We kunnen nu gemakkelijk uitkomen. Toch hebben we ons uitgavenpatroon nauwelijks aangepast. Al het extra inkomen gebruiken we om te sparen. We willen namelijk minder afhankelijk worden van de banken.

Onafhankelijk
De extra inkomsten gebruiken we dus niet om ons uitgavenpatroon aan te passen. Hierdoor hebben we veel ruimte om te sparen, zonder dat we inleveren op de kwaliteit van ons leven. In de toekomst willen we graag minder werken en meer vrije tijd hebben. Door bewust geld uit te geven houden we nu geld over. En knabbelen we steeds meer van onze hypotheekschuld af. Een heerlijk gevoel, al gaat het natuurlijk maar met kleine stapjes. Door nu niet te leven naar ons inkomen, hopen we in de toekomst onafhankelijk te worden.

Leef jij naar jouw inkomen? Heb jij jouw uitgavenpatroon aangepast toen je meer inkomsten kreeg?

12 opmerkingen:

  1. Nee, wij leven niet naar ons inkomen. We leven echt niet krap, halen echt wel eens Chinees en gaan regelmatig uit eten. Vakantie is wel op auto afstand, in een goedkoop huisje. Van ons netto salaris van 6400 euro kunnen we 4000 elke maand sparen. Het enige waar we niet op bezuinigen is onze lieve hond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vroeger wel, gelukkig is nu de knop om en geven we veel minder uit dan er binnenkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook wij leven niet naar ons inkomen. Hoe meer inkomsten, hoe meer we sparen. Ben benieuwd of we dit patroon ooit verlaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. deels wel en deels meer gaan sparen. we hebben nu 2 kids, dus ook regelmatig een uitstapje.. pretpark, bos, zwemmen, enz. ene duur andere gratis. vaak wel eigen eten mee ;) de grootste besparing bij uitjes!! :D hierdoor sparen we ongeveer 7000-9000 per jaar.. t kan dus meer als we meer inlveren, maar we willen ook genieten van t geld waar we zo hard voor werken.. maar door t sparen de afgelopen jaren kunnen we nu een huis kopen ipv huren.. ;) met 30.000 euro spaargeld kunnen we t huis redelijk opknappen naar onze zin, heel erg blij mee! terwijl ik niet eens heel veel verdien als gastouder omdat ik zelf 2 kids heb die dus 2 kindplaatsen innemen (je mag er max 6 per dag/tegelijkertijd, waarvan dan de oudste 4+ moet zijn ) mijn inkomen is "maar"10.000 per jaar dat van mn man veel meer gelukkig. veel uitgaven zijn gestegen.. oa boodschappen omdat ze duurder worden maar ook omdat mn 4 oppaskids mee eten (fruit/brood/tussendoortjes/drinken, vaak avondeten enz), maar ook huur wordt elk jaar meer, verzekeringen, maar ook extra uitgaven aan peuterspeelzaal, schoolkosten, zwemles (42/53 euro per maand!! ) en meer van die dingen.. alles tikt aan.. ;) en toch lukt het ons om te sparen, veeeel beter dan voordat er kinderen waren.. blijf het apart vinden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel verstandig hoor hoe jullie het doen. Wij hebben ook zonder kinderen goed gespaard maar zo goed als de laatste jaren niet. Toen we nog met z'n tweetjes waren gingen we elke week wel uit eten en of naar de film. Regelmatig naar een concert of evenement. Weekendjes weg en veel verder en langer op vakantie. We hebben genoten die periode. Nu is onze oudste al weer 16 en dan kosten ze ook flink wat. Man is de afgelopen 5 jaar echt flink veel meer gaan verdienen en dat maakt sparen dan ook weer makkelijker.
      Ilse

      Verwijderen
  5. Toen we ons huis 9 jaar geleden kochten konden we het net beta.en. Ondertussen zijn onze inkomen flink gestegen.
    We gaan minstens 2x per jaar op vakantie waarvan 1x vliegen. We sparen tussen de €1300 en 1700 per maand. Met 2 kinderen. Voor de kids sparen we trouwens ook, ieder €100 p maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik spaar zo'n 400 per maand en daar laat ik wel een aantal zaken voor. Uit eten doe ik niet elke maand, kleding in de uitverkoop (en vroeger dus wel elke maand, en duur ook nog !). Sinds ik heb gespaard om een eigen huis te kunnen kopen en dat huis er ook daadwerkelijk is ben ik veel minder gaan uitgeven en vraag ik me bij elke aankoop af of ik het wel daadwerkelijk nodig heb, en dat werkt prima!
    Groetjes, Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij sparen elke maand rond de EUR 700 en leven verder ruim, naar ons inkomen want man heeft een prima loon en zelf verdien ik ook niet slecht. Sinds deze zomer leg ik elke maand ook nog wat extra weg voor de aflossing van de hypotheek. Dat hebben we niet eerder gedaan, ons huis staat ook niet onder water ofzo maar het voelt goed. Aan het eind van het jaar wil ik EUR 1000 aflossen.
    Hoewel we veel meer kunnen sparen doen we het niet. We houden erg van lekker eten en koken uitgebreid met vlees en vis van een fijne slager/poelier. Ook gaan we regelmatig een avondje uit en heb ik een hulp voor het huishouden en strijken. We gaan twee keer per jaar op vakantie naar de zon. Ook de kinderen krijgen een wat royaler zakgeld en kledingbudget. Voor de studie hebben we een potje gekregen van opa en oma. Zoon werkt (bijbaantje) en dat kan hij nu vrijwel sparen. Zelf koop ik niet veel kleding maar omdat ik 18 kg ben afgevallen moet ik echt nieuwe spullen. Man koopt wel regelmatig een nieuw pak voor zijn werk en heeft ook de nodige vrijetijdskleding. Om merken geven we niet. Ja we leven naar ons inkomen (ook dankzij ons niet zo dure huis) maar met aandacht voor sparen.
    Monica.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier ook 2 kinderen en 2 inkomens.
    Wij sparen ongeveer 4500 euro per maand.

    We laten er eigenlijk maar heel weinig voor, al gooien we het ook niet over de balk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee, wij zouden meer kunnen uitgeven, maar niet echt behoefte aan.
    Sparen geeft op dit moment meer voldoening, voor de kinderen en grote uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag! Ik heb een mailtje gestuurd naar jullie gmail-adres, met een vraag (l.vansadelhoff@gmail.com is mijn mail). Zien jullie kans hierop te reageren?

    Hartelijke groet! Lisanne van Sadelhoff

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik weet het niet zo goed. Volgens mij doe ik het niet gek, maar ik heb soms ook wel eens uitspattingen (vakantie, dure kleding) waarvan ik denk: ik kan het betalen, maar het zou verstandig zijn om dat geld gewoon te sparen, gezien toekomstplannen én dat ik nu een behoorlijk duur huis in mijn eentje draaiende houd. Dat probeer ik nu wel minder te doen, zeker voor 2016 zal ik qua vakantie wat meer vastomlijnde plannen bedenken en het geld dat ik normaal daar aan uitgeef wat verstandiger inzetten.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.