Nieuwe investering

november 07, 2015
Ik had mijzelf voorgenomen om geen nieuwe investeringen meer in crowdfunding te doen, maar ik ben toch weer overstag gegaan. Ik zag een nieuwe crowdfunding met een mooi rendement. Daarnaast heb ik veel affiniteit met het bedrijf. Ik heb daarom een nieuwe investering gedaan. Deze investering heeft een looptijd van 48 maanden en een rendement van 7,5% op jaarbasis. Ik heb 500 euro geinvesteerd. Ik heb nu 3 projecten lopen, waarbij ik in totaal 3000 euro geinvesteerd heb. Al deze investeringen zijn van dit jaar. Ik wil (poging 2) nu echt weer even stoppen met investeren, ondanks dat het rendement heel aantrekkelijk is.

Spaarrentes dalen
Vorige week ontving ik van de Rab.obank het bericht dat de spaarrentes weer gezakt zijn. Ik ontvang nog maar 0,7% rente over mijn spaartegoed. Doordat de rente zo laag is, ben ik geneigd om meer spaargeld te investeren. Gezien de komende reorganisatie op mijn werk wil ik niet teveel geld investeren. Mocht ik boventallig raken en langdurig zonder werk komen te zitten, heb ik in ieder geval voldoende spaargeld beschikbaar om het nog geruime tijd uit te kunnen zingen. Het is dan voor mij niet interessant om te veel te investeren. Ik kan dan immers niet direct bij mijn geld.

Heb jij door de dalende spaarrentes ook de neiging om meer te investeren?

7 opmerkingen:

  1. Ik zou een spaarrekening openen bij een andere bank. Kost meestal niks (uitzondering: KNAB), en je krijgt een (iets) hoger rendement. 1,2% rente bij Zwitserleven, bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn doel om te sparen is niet het behalen van een zo hoog mogelijk rendement. Mijn doel is een gevoel van zekerheid. Dat ik op elk moment iets kan beslissen wat geld kost, omdat ik een potje met geld gestald heb bij de bank. Dus nee, ik neig daarom niet naar investeren. Mij te onzeker en te weinig meteen toegankelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    Mag ik vragen via welk crowdfunding platform je investeert? Persoonlijk investeer ik via geldvoorelkaar.nl en het lijkt er op dat jij dit ook doet :) Hierbij wel een kleine opmerking over de rentepercentages. De 7.5% die je noemt is het bruto rendement. Het effectieve rendement is een stuk lager, dit komt omdat je te maken hebt met andere factoren zoals inflatie, eventuele vermogensbelasting, een inleg fee en de risicoberekening. De inflatie is ongeveer 2% + vermogensbelasting van 1.2% blijft er van 7.5% nog maar 4.3% over. Daarnaast betaal je waarschijnlijk nog een fee en heb je te maken met een risico dat het project tussentijds stopt.

    Ik heb bijvoorbeeld geïnvesteerd in een project met 8% rente over 48 maanden met een inleg van 100 euro. Aan het einde van de looptijd krijg ik in totaal 116,55 euro terug. Ik heb dus over 4 jaar tijd 16,55 winst gemaakt. Echter 100 euro in 2015 is geen 100 euro in 2019. Dit heeft te maken met de inflatie. Stel de inflatie is elk jaar 2% dan betekent dat elk jaar mijn 100 euro 2% minder waard is ten opzichte van dat jaar er voor. Even simpel gerekend is 100 euro in 2015 maar 92 euro waard in 2019 (4 keer 2% van 100). Oftewel van de 16,55 die ik winst heb gemaakt blijft er effectief nog maar 8,55 euro over. Dit klopt natuurlijk niet helemaal omdat de percentages in het echt niet over precies 100 euro gaan maar even om het makkelijk uit te leggen.

    8,55 euro van 100 euro is 8.55% /48 maanden = effectief 2.1% rendement per jaar. Stel je hebt veel spaargeld betaal je daar ook nog eens vermogensrendementsheffing over. Oftewel dan blijft er helemaal niks meer over. Maar een ding is zeker, het levert meer geld op dan de spaarrekening!

    Deze rendementen lijken heel aantrekkelijk maar dat zijn ze eigenlijk niet. Dat komt omdat het genoemde rendement het bruto rendement is. Laat je dus niet verleiden door hoge rendementen. Daarnaast vermeld je dat je al 3000 euro hebt geïnvesteerd over maar 3 projecten. Dit is gemiddeld 1000 euro per project. Dit is erg veel per project en is niet verstandig als je kijkt naar risicospreiding. Investeren heeft eigenlijk alles te maken met het risico. Stel 1 van je projecten haalt het niet en je krijgt je geld niet terug dan ben je 1/3 van je investering kwijt. Dit kun je nooit meer terug verdienen met de andere 2 investeringen. Je loopt dus een enorm risico. Je zou die 3000 euro beter kunnen investeren over 20-30 projecten. Stel een project komt niet tot stand dan ben je maar een klein gedeelte van je investering kwijt. Investeren heeft alles te maken met risicospreiding.

    En om even op je gevoel in te spelen, ik zou niet teveel geld gaan investeren via crowdfunding. Daar heb je namelijk veel betere alternatieven voor zoals aandelen. Maar dat is weer een heel ander onderwerp :) Dat wil trouwens niet zeggen dat je niet goed bezig bent, geld investeren is altijd beter dan het op de spaarrekening te laten staan. Mocht je in de toekomst weer willen investeren in crowdfunding projecten dan zou ik als advies geven om je niet blind te staren op de beloofde rendementen en spreid je risico over meerdere projecten. Ik stop persoonlijk nooit meer dan 200 euro in een project. Hopelijk heb ik je hiermee geholpen!

    Groet,

    Financieelonafhankelijkworden.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bij ons ook weer een daling maar we zijn bezig met een huis kopen (al zie ik dat ook als investering ;) ) dus we geven even nergens anders geld aan uit ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mij tot nu toe goed geholpen heeft is een worst-case scenario uitdenken en daar geld voor opzij zetten. In mijn geval is dat: ik verlies baan en vriend valt terug naar 70% van zijn inkomen. Hoeveel geld heb je dan in bijv. 2 jaar nodig om het verschil aan te vullen naar je uitgavenniveau? Dat heb ik opzij staan op een spaarrekening en daar kom ik niet aan. Het staat op een rekening waar ik 1.2% over krijg - ook geen vetpot, maar het gevoel van veiligheid is het belangrijkste.
    De rest ben ik stapje voor stapje aan het investeren (in aandelen), omdat ik weet dat ik dat de komende jaren niet hoef aan te spreken. Elke euro die ik erbij spaar gaat investeer ik voor de lange termijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vanwege de lage spaarrentes, heb ik het grootste gedeelte van mijn geld belegd. Ook een deel dat ik nodig heb als ik geen werk meer zou hebben. Maar wel op een vrij veilige manier met vooral obligaties en ik kan het bedrag binnen een paar dagen opnemen zonder boete.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Crowdfounding kan voor een heel mooi rendement zorgen! Alleen is het van belang dat je de markt of het bedrijf waar je in investeert kent.

    Met deze aanpak minimaliseer je het risico omdat je als investeerder dichtbij eigen kennis blijft om de investeringen te verantwoorden. Mijn advies is altijd: Neem de tijd om de markt te verkennen en noteer de ROI mogelijkheden voor op de korte en zowel de lange termijn. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.