Premie zorgverzekering gaat omhoog

november 19, 2015
De eerste zorgverzekeraars zijn naar buiten gekomen met de premies voor 2016. Het lijkt erop dat bijna iedere verzekeraar de premie omhoog heeft gedaan. Het ministerie van volksgezondheid had eerder aangegeven dat ze er vanuit gingen dat de premies met 7,7% zouden stijgen. De verzekeraars die de premies al naar buiten hebben gebracht, laten echter een (veel) lagere stijging zien. Dat is dus een meevaller.

Prijzen
De grote verzekeraars CZ, Menzis en Zilveren Kruis hebben bekendgemaakt hoeveel hun zorgverzekering volgend jaar gaat kosten. Bij CZ stijgt de basisverzekering met 4,4 procent naar 104,95 euro per maand, bij Menzis 2,6 procent naar 107 euro en bij Zilveren Kruis met 6,8 procent naar 109,45.VGZ en Univé zijn uitzondering in het geheel, zij hebben totaal geen premiestijging doorgevoerd. Alle verzekeraars hebben overigens aangegeven dat ze de premiestijging hebben kunnen beperken, omdat ze hun reserves hebben ingezet. (bron: nu.nl)

Vergelijken
Uiterlijk vandaag moeten alle zorgverzekeraars de premies voor 2016 bekendmaken. Daarna kan natuurlijk het grote vergelijken gaan beginnen. Blijven we bij de zelfde zorgverzekeraar of gaan we overstappen naar een betere/goedkopere verzekeraar. De afgelopen jaren zijn we bij dezelfde zorgverzekeraar gebleven, omdat deze een goede premie heeft én ons ook zeer goed bevalt. Toch vergelijken we ieder jaar de zorgverzekeraars, om zowel de pakketten als de premies zoveel mogelijk passend aan onze situatie te maken.

Vergelijk jij ook ieder jaar de zorgverzekeraars? Ben jij al vaak overgestapt?

9 opmerkingen:

  1. Ik vergelijk altijd en ben ook vaak overgestapt. Ik denk dat het nu voor het derde jaar op rij CZ gaat worden. Mijn werkgever heeft daar een hele goede polis met veel korting.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit bij VGZ via collectief, geen verhoging dus. Ik ga wel bekijken of de voorwaarden van de aanvullende delen waar ik gebruik van maak nog hetzelfde zijn, als dat OK is blijf ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik stap over als het goedkoper kan, tot nu toe ben ik denk ik iedere twee jaar gewisseld ongeveer. Van het jaar ga ik zeker over omdat ik vorig jaar bij mijn verzekering een kleine premie kreeg die net het verschil maakte. Dit jaar krijg ik minder dus dan is een andere verzekeraar weer goedkoper. Ik betaal ook altijd per jaar omdat dit ook weet scheelt. Ik spaar daar het jaar ervoor al het bedrag bij elkaar maandelijks dus dat staat nu bijna klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vergelijk nooit, blijf gewoon bij Menzis, ook voor de tandarts- en aanvullende verzekering. Hier laat je wat, daar vind je wat.
    't Is overigens wel stilte voor de storm, want ik las deze week dat er vanaf 2017 (of 2018?) flink verhoogd gaat worden, omdat ze dan de reserves weer op peil willen brengen.
    Over het overstappen naar een andere tandartsverzekering denk ik sowieso niet na, omdat je voor bepaalde behandelingen dikwijls minimaal een jaar verzekerd moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben al eens overgestapt en blijf dit jaar bij zilveren kruis. We krijgen daar collectiviteitskorting. Dat is toch leuk, een 10%. Helaas kunnen we ook aankomend jaar weer niet het eigen risico vrijwillig verhogen i.v.m extra behandelingen, maar ik ben tevreden met deze prijs. Wel betalen we ineens, zodat je daar vanaf bent en een kleine korting krijgt nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb jaren ook ZK met collectiviteitskorting, maar die korting is net meer zo voordelig kom ik achter en er zijn nu zoveel meer verzekeraars voordeliger. Wij kunnen wel voor maximale eigen risico gaan.

      Verwijderen
  6. Net de polis binnen gekregen voor 2016, ik ga nog geen 2 euro per maand meer betalen bij Menzis.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. we hebben heel lang anderzorg gehad, beviel prima. lage premie, snelle afhandeling van nota's etc. nu hebben we cz, met korting via mans werk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zullen dit jaar voor het eerst gaan overstappen. Zitten met tevredenheid al jaren bij Zilveren Kruis, maar die premie gaat flink omhoog. We willen ook de eigen risico op maximaal zetten om de premie te laten zakken, wij zijn gezonde mensen. En ons oog is op Ditzo en Anderzorg. Nog even alles vergelijken en dan besparingen maken op de zorgverzekering. Echt onze laatste actie dit jaar om zeer succesvol onze vaste lasten in 1 jaar tijd op alles te verlagen.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.