Prijzen koopwoningen stijgen fors

november 23, 2015

Na een lange periode waarin de woningprijzen alleen maar kelderden, kwam er afgelopen week weer positief nieuws naar buiten. De prijzen van koopwoningen stijgen behoorlijk.  De woningen zijn (gelukkig) nog lang niet op het niveau van voor 2008, maar vergeleken met een jaar geleden zijn de huizenprijzen 3% gestegen. Sinds april 2014 wordt er weer een groei gezien in de waarde van woningen.

Vergeleken met juni 2013, toen de prijzen van koopwoningen een dal bereikten, lagen de prijzen in oktober 2015 6,8% hoger. Ten opzichte van het hoogtepunt in augustus 2008, zijn de woningprijzen nog steeds 16,2%  lager.

Afgelopen oktober zijn er 16.324 verkochte woningen geregistreerd, 14% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de eerste tien maanden van 2015 zijn er 142.182 woningen verkocht. Dat is 22 procent meer dan een jaar eerder.
 (bron: www.nu.nl)

Wij hebben op het dieptepunt onze woning gekocht en zijn nu dus echte spekkopers. Daarentegen hebben wij op onze vorige woning wel flink verlies gemaakt. Deze kochten we in 2008 op het hoogtepunt van de woningmarkt en verkochten we op het dieptepunt in 2013. Gelukkig compenseerde de aankoop van deze woning het verlies van de vorige woning.

De stijging van de waarde van woningen vind ik niet per definitie positief. Ik zie liever een stabiel beeld, waarbij zo min mogelijk waardedalingen en/of waardestijgingen zijn. Een woning moet immers wel betaalbaar blijven.

Hoe kijk jij aan tegen de huidige waardestijgingen van woningen?

You Might Also Like

4 reacties

  1. Wij hebben ons huis gekocht in 2001 toen de huizenmarkt bizar overspannen was. We kregen gelukkig ook de jackpot voor het oude huis. Mijn tijd zal het nu wel duren, plannen om te verhuizen hebben we niet. Voor mensen die dat wel willen is het fijn als je huis niet onder water staat of dat je de kosten koper hebt kunnen terugverdienen. Nadeel blijft dat je het nieuwe huis ook weer duurder moet kopen.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn indruk is dat de cijfers over "de woningmarkt" niet altijd een betrouwbaar beeld geven. Het is maar net welke regio en welk type woning voor je van toepassing is of deze cijfers ook bruikbaar zijn voor je specifieke situatie.

    Over het algemeen vind ik de Nederlandse woningmarkt net een piramidespel: iedereen die er "in" zit jubelt bij hoge prijzen, voor starters is dat geen goed nieuws. Betaalbaarheid van Nederlandse (koop)woningen is al scheef vergeleken met ons omringende landen (we geven er een relatief groot deel van het inkomen aan uit), Nederland heeft een flinke private schuldlast door die hoge hypotheken. Bij prijsstijgingen wordt dat er niet beter op. Als starter wacht ik tot de grijze golf haar woningen van de hand doet voor een zorgflat oid. Doe mij nog maar een "crisis" op de huizenmarkt aub :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben hetzelfde al jullie. Op het hoogtepunt verkocht en op het dieptepunt verkocht. Hierdoor natuurlijk nieuwe huis ook voordeliger kunnen kopen. Maar nog nooit spijt gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kijk er niet zo erg meer naar; ik heb mijn huis in 2009 (net niet op het hoogtepunt, maar ook zeker niet op het dieptepunt) gekocht en heb het nu weer te koop. Voor iets meer dan wat ik er toen voor heb betaald, maar zonder de ongeveer anderhalve ton aan verbouwingen die erin is gegaan. Ik zou al in mijn handjes knijpen als ik weer hetzelfde kreeg als ik ervoor betaald heb, zodat ik eindelijk wat (aflossings)geld uit mijn huis kan halen en een nieuwe start kan maken. Uiteindelijk heeft het idee over waarde alleen maar echte waarde op het moment dat je het ook daadwerkelijk kunt verkopen en er een bepaald bedrag voor krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten