Woonwoensdag; Mandy!

november 18, 2015


Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:
Mandy, 32, alleenstaand

Werk en inkomen/overige inkomsten:
Ik heb een vast contract in het onderwijs en ben nu 11 jaar werkzaam binnen dezelfde organisatie. Ik heb gelukkig ook een behoorlijke baanzekerheid bij mijn huidige werkgever.

Beschrijving woning/locatie:
Sinds een paar maanden woon ik in een hoekwoning in een rustige woonwijk aan de rand van het centrum van de stad. Een heerlijke buurt met veel jonge mensen.

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?
Ik heb 7 jaar lang een appartement gehuurd en betaalde veel huur. In eerste instantie was het plan om een appartement te kopen omdat ik alleen iets ging kopen en een heel huis niet nodig had, maar appartementen verkopen al heel lang slecht in deze regio. Ik heb toen toch gekozen voor een huis waar ik ongeacht een eventuele partner en kinderen in de toekomst, niet meer weg hoef i.v.m. mogelijk ruimtegebrek. Het huis is groot genoeg voor een heel gezin. Daar komt nog bij dat de hypotheek een stuk lager ligt dan de huur die ik betaalde voor mijn vorige woning.

Soort hypotheek/ waar afgesloten/ hoogte hypotheek/kosten per maand?
Een annuïteitenhypotheek van 181.280,-. De rente staat voor 20 jaar vast op 2,6%. Dit levert een bruto maandlast van 725,34 op en een netto maandlast van 614,-. 

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?
Omdat per 1 juli van dit jaar de leenvoorwaarden zijn aangescherpt wilde ik graag voor deze datum een huis kopen. In mijn geval zou ik na 1 juli ruim 20.000,- minder kunnen lenen en in de wijken waar ik wilde kopen zou het dan lastig worden om de woning te kunnen bekostigen. Omdat ik alleen woon wilde ik geen concessies doen op een mindere buurt of iets dergelijks, ik wilde me vooral veilig voelen en vrienden en familie in de buurt hebben.

Ik heb uiteindelijk mijn contract op 12 juni getekend en ben op 8 augustus verhuisd. Ik had ongeveer 195.000 kunnen lenen, het huis kostte 173.000,-

De woonlasten zijn omlaag gegaan t.o.v. mijn appartement, dus dat is alleen maar mooi meegenomen. Ik zal volgend jaar wel meer belasting gaan betalen (WOZ-waarde had ik bijvoorbeeld eerder nooit) en dan heft het zich wel weer op. Voordeel is dat ik nu wel iets opbouw en dat het huis straks van mij is, terwijl je met huren niet investeert.

Wat mij zekerheid gaf was het feit dat de netto maandlast over 30 jaar 725,- zal zijn, en ik heb de afgelopen jaren meer huur betaald dan dit bedrag. Ik weet dus dat ik de lasten prima kan blijven dragen.

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?
Ik los (nog) niet extra af. Ik zal eerst nog een aantal grote uitgaven moeten doen die eerst aan de beurt zijn: De tuin moet grondig worden aangepakt, de keuken moet binnen een paar jaar vernieuwd worden en de auto zal ook vervangen moeten gaan worden. Ook wil ik een buffer van 10.000,- opbouwen om onvoorziene zaken op te vangen. Als deze uitgaven gedaan zijn wil ik wel extra gaan aflossen. Ik zou het een prettig gevoel vinden als ik eerder van de hypotheek af ben en op deze manier verlaag ik de maandlasten.

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?
Extra aflossen kan tot een maximum van 15% van de hypotheeksom en in termijnen van minimaal 500,-. Je kunt zelf aangeven of je voor lastenverlaging gaat of looptijdverkorting. Ik geloof dat ik in eerste instantie zou kiezen voor lastenverlaging om meer te kunnen sparen en daarmee uiteindelijk weer meer te kunnen aflossen.

Zit er een risico-opslag in de hypotheek? Hoe hoog is het rentepercentage hiervan? Bij welk bedrag (waarde van de woning) wordt dit bedrag door de hypotheekverstrekker eraf gehaald?
Nee

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?
Nee

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?
Ik kan de woonlasten dan nog wel opvangen. Het voordeel van het feit dat ik niet maximaal geleend heb is dat ik nu elke maand zo’n 500,- kan sparen. Als er inkomen wegvalt kan ik dat dus opvangen. Ik heb wel in het begin van komend jaar een gesprek met mijn hypotheekadviseur om te zien of het verstandig is om (een deel van) het mogelijke inkomensverlies bij te verzekeren.

 Wil jij ook meewerken aan woonwoensdag? Meld je dan nu aan via mail op financieelonafhankelijk2015@gmail.com . Per mail ontvang je vervolgens een vragenlijst, welke je naar eigen inzicht in kan vullen. Meewerken kan uiteraard altijd anoniem. 
 

4 opmerkingen:

  1. Kijk uit voor die inkomensverzekeringen. Ze zijn meestal schreeuwend duur en de voorwaarden staan vol met kleine lettertjes. Ze gaan je ook echt niet redden bij inkomensverlies voor langere tijd. Stop het geld voor die dure premies liever in je buffer. Verder zijn er nog de verzekeringen van "staatswege": de WW en WIA.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je verhaal, met plezier gelezen. Je hebt je hypotheek mooi tegen minimale kosten staan!
    Eens over de opmerking hierboven, dat viel mij ook op. Omdat je zo'n lage rente hebt is hetwaarschijnlijk voor jou interessanter om te sparen dan om af te lossen. Het geld wat je spaart kun je dan mooi meteen als inkomensverzekering zien, zonder dat je daarvoor extra kosten maakt. Later (bijv. Als de rentevaste periode afloopt) kun je dan alsnog beslussen of je aflost.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tips! Ik zal ze zeker meenemen en me eerst goed laten informeren! Groetjes, Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je schrijft dat je dertig jaar een last hebt van 725, dit terwijl je de rente voor een 20 jaar vast hebt staan. Dit klopt dan niet want je moet de laatste tien jaar afwachten wat je rente wordt. De aflossing in het bedrag blijft wel het zelfde maar de rentekosten komen daar dus overheen. Tenzij je dus binnen 20 jaar je woning aflost

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.