Woonwoensdag; Nicole!

november 11, 2015


Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:
Mijn naam is Nicole . Ik word dit jaar 45 en ben getrouwd. We hebben twee kinderen, een zoon van 16 en een dochter van 10. 

Werk en inkomen/overige inkomsten:
Ik werk als juridisch medewerker bij de gemeente waar ik woon.  Per week werk ik 25 uur en verdeel dat over vier dagen. Mijn salaris per jaar is EUR 28.000. Man werkt in de ICT en heeft een erg drukke baan. Het salaris maakt wel iets goed, hij verdient iets meer dan EUR 67.000 per jaar.  We krijgen kinderopvangtoeslag maar daar staan natuurlijk ook kosten tegenover. Andere inkomsten hebben we niet. 

Beschrijving woning/locatie:
Ons huis staat in een woonwijk aan de rand van ons dorp. We kijken uit op groen en daarachter ligt Amsterdam. Heel centraal, maar toch de rust van een dorp. Ik ben niet in het dorp geboren maar heb er wel altijd gewoond, op een uitstapje van 5 jaar in Amsterdam na. Het is een jaren 70 woning en toen hadden ze gekke ideetjes. Zo was de oorspronkelijke keuken als een soort bar midden in de woning geplaatst. Wij kozen voor een grote doorzon kamer met open keuken. Onze woning heeft 3 slaapkamers. Een slaapkamer heeft een trap naar boven en dan kom je in de open zolder. Hier is ook een afscheiding gemaakt voor de cv ketel en de wasmachine/droger.  Je hebt dus niet echt een aparte zolder en qua bergruimte is dit wel eens lastig. We denken er wel eens over om opslagruimte te huren. Tot op heden redden we het met goed opruimen. Het boeit me ook niet zo als het af en toe wat rommelig is. We hebben geen buren achter, maar wel een groot speelveld met onder andere een tennisbaan, basket, jeu de boules baan, voetbalveld en een speeltuin voor wat grotere kinderen. Dicht in de buurt is ook nog een hele fijne speeltuin voor de jongste. Binnen tien minuten lopen ben je bij de metro, trein, winkel of school.   Er wonen veel kinderen in onze wijk. Dit komt omdat ze sinds een aantal jaar de huurwoningen, in de aansluitende straat,  verkopen als ze vrij komen. Dat zijn vaak jonge gezinnen of starters.  

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?
Man en ik kochten ons eerste huis in Amsterdam in 1996 en dat konden we, ongeveer vijf jaar later,  heel goed verkopen. Het was in de tijd dat de woningmarkt een gekkenhuis was. Ik wilde graag terug naar het dorp waar ik opgegroeid ben en ook werk. We zouden alleen maar even gaan kijken naar een huis, maar dat werd meteen een bod nog in de voortuin. We betaalden NLG 482.000 kosten koper voor de woning. We hadden een makelaar mee en daarom liepen de kosten koper flink op. We waren ook wat naïef en hadden best nog wat van de courtage af kunnen praten. Uiteindelijk kwam het totale bedrag uit op afgerond NLG 525.000 (ruim EUR 238.000). Er moest ook nog het nodige gedaan worden.

Soort hypotheek/ waar afgesloten/ hoogte hypotheek/kosten per maand?
Via mijn werk kon ik tegen goede voorwaarden een hypotheek afsluiten. We hadden daar al een hypotheek voor ons eerste huis en die werd aangevuld naar het bedrag van de koop EUR 238.000.
De rente was toen 5 % voor 30 jaar, in die tijd enorm goed. We hebben een levenshypotheek. Voor de levensverzekering en de overlijdensrisico verzekering betaalden we EUR 166,00 per maand. Van de overwaarde hebben we EUR 40.000 teruggestort in de hypotheek. Er bleef een restbedrag van EUR 198.000 over. Mensen om ons heen verklaarden ons voor gek, maar ik ben tot op de dag van vandaag blij met dit besluit om het terug te storten. Het rest bedrag van de overwaarde gebruikten we voor een nieuwe keuken, badkamer en toilet. In 2005 heb ik de hypotheek over gesloten naar een andere aanbieder. Deze kon ik meenemen wanneer ik bij mijn werkgever weg zou gaan, ik moest wel voor de overheid blijven werken. We hebben nu een hypotheek van EUR 208.000,00. De rente is 4,4% weer voor dertig jaar. Van het extra bedrag hebben we een dakkapel geplaatst op zolder. We hebben een aflossingsvrij deel van EUR 83.000,00. De bruto rente is EUR 763,00. De levensverzekering  Van de belastingdienst krijgen we EUR 325,00 per maand terug. 

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?
Man verdiende in die tijd een heel stuk minder en mijn salaris werd maar ten dele meegenomen. Toch konden we toen gemakkelijk NLG 750.000,00 krijgen. De hypotheek adviseur vertelde ons met een big smile op zijn gezicht dat we konden shoppen tot ongeveer NLG 700.000,00. Gelukkig waren we verstandiger. Onze woonlasten zijn, met ons huidige inkomen, zeker niet te hoog. 

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?
Nee. Na de eerste grote aflossing hebben we niet meer afgelost. We hebben er zelfs nooit over nagedacht tot kort geleden. Onder invloed van diverse blogs zijn we gaan nadenken. We hebben een goede buffer en sparen voor de vervanging van de auto. Omdat we er al langer wonen, zullen we op termijn ook aan een nieuwe keuken, badkamer en wc moeten. We leggen hier ook een bedrag per maand voor weg. Sinds afgelopen juni zet ik elke maand wat opzij voor de aflossing van de hypotheek. Geen wereld bedragen maar wel elke maand wat. Aan het eind van het jaar wil ik een aflossing doen.

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?
Dat weet ik nog niet en moet ik nog uitzoeken. Wel krijgen we elk jaar een brief waarin ze aanmoedigen om te gaan aflossen. 

Zit er een risico-opslag in de hypotheek? Hoe hoog is het rentepercentage hiervan? Bij welk bedrag (waarde van de woning) wordt dit bedrag door de hypotheekverstrekker eraf gehaald?
Er zit geen risico opslag in de hypotheek. 

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?
Zoals ik al eerder noemde, moet ik blijven werken bij een overheidsdienst. Gezien de rente is dat nu geen probleem, mocht ik willen veranderen van baan buiten de overheid. 

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?
Als mijn inkomen wegvalt kunnen we de hypotheek gewoon nog betalen. Dat geeft me een hoop rust, want ik heb wat problemen met mijn gezondheid en kan dus stoppen met werken als het mij teveel wordt. Als het inkomen van man wegvalt dan wordt het een ander verhaal. Dan zullen we waarschijnlijk moeten verhuizen op termijn. Toch acht ik die kans niet zo groot, omdat man regelmatig wordt benaderd voor een andere functie zonder dat hij er naar op zoek is. 
Wil jij ook meewerken aan woonwoensdag? Meld je dan nu aan via mail op financieelonafhankelijk2015@gmail.com . Per mail ontvang je vervolgens een vragenlijst, welke je naar eigen inzicht in kan vullen. Meewerken kan uiteraard altijd anoniem. 
 

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.