10 redenen om je huis sneller af te lossen

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - december 26, 2015

Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om wel of niet af te lossen. Onze hoofdreden is het verkrijgen van financiële vrijheid die tevens een stuk aanvulling moet worden op ons pensioen. Dit is de tweede maal dat wij een hypotheek hebben. Toch losten wij de eerste keer vrijwel niets extra af. Onze ogen zijn geopend toen wij bij de verkoop van de vorige woning achter bleven met een flinke restschuld. Nu kan ik mij niet meer voorstellen dat wij geen extra aflossingen zouden doen. Het geeft een kick om zoveel mogelijk af te lossen te zien dat we stapje voor stapje steeds meer ruimte in onze financiën krijgen.

Op de site van Radar+ zag ik een lijstje met 10 redenen om toch te gaan aflossen. Ze zijn zo voor de hand liggend, maar ze kloppen helemaal!

  1.  Het geeft je een enorm gevoel van vrijheid. Je bent pas echt vrij als je vrij bent van schulden
  2. Je krijgt het gevoel dat je zelf weer aan het roer staat. Je bent geen speelbal meer van politieke en economische omstandigheden.
  3. Je huis wordt daadwerkelijk jouw huis. 
  4. Het geeft je veel keuzevrijheid. Doordat je minder lasten hebt, heb je ook minder inkomsten nodig. Je kan er daarom voor kiezen om minder te gaan werken.
  5. Je hoeft niet meer wakker te liggen van het nieuws over huizen die onder water staan. Jouw huis is volledig jouw bezit. Hij kan dus nooit (figuurlijk) onder water komen te staan.
  6. Je kan minder bang zijn voor de gevolgen van bijvoorbeeld werkeloosheid
  7. Met aflossen help je de overheid; zij zijn minder geld kwijt aan hypotheekrenteaftrek
  8. Je creert een mooie aanvulling op jouw pensioen
  9.  Het aflossen van de hypotheek werkt verslavend en het wordt een soort sport om zo snel mogelijk af te lossen.
  10. Je bouwt een erfenis op voor jouw nabestaanden
 Wat is jouw hoofdreden om extra af te lossen op de hypotheek? Staat jouw reden in de top10?



  • Share:

You Might Also Like

13 reacties

  1. Onze hoofdreden is: ieder jaar dat we extra aflossen gaan we ca 20,- per maand naar beneden in de lasten, dat hebben we nu voor het 3de jaar gedaan, € 20,- klinkt niet veel maar op al de jaren die nog betaalt moeten worden een flink bedrag, het is nu immers al 60,- wat per maand naar beneden is!
    Maar het gaat ons er hoofdzakelijk om dat als Euroman ooit met pensioen gaat de kosten op het huis zo laag mogelijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik mis in je opsomming, dat je ook spaart voor thuiszorg, thuishulp als je ouder en minder mobiel bent,eventueel ziek zwak en hulpmiddelen nodig hebt enzo.
    Veel mensen denken alleen aan pensioen en erfenis als ze het hebben over afbetaald huis, maar het is ook je "zorgbuffer" voor later nu de overheid dat af laat weten.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar dat geld kan je niet direct gebruiken als het in stenen zit. Dan moet je het eerst verkopen.

      Verwijderen
    2. Ik zie het zo, als je geen hypotheek meer hebt, hou je veel meer geld over om te investeren in gezond blijven, ik heb bijv. een jaarkaart sauna gekocht, ik koop multivitaminen, heb een goede nieuwe electrische fiets, en als ik hulp nodig heb kan ik dat betalen omdat mijn woonlasten zo laag zijn.. ik hoef mijn huis niet snel op te eten, want het huis zorgt er juist voor dat ik zo goedkoop woon.. Bieke

      Verwijderen
    3. Een goede vriendin van 80+ heeft meermalen gezegd, dat het verstandigste dat haar man en zij ooit hebben gedaan, het aflossen van de woning was. Inmiddels is ze alleenstaand, het huis is verkocht en nu kan ze een prettige flat huren met de nodige voorzieningen voor zorg. Door de verkoop van het afbetaalde huis geen zorgen als er extra zorg of vervoer moet worden geregeld. Maar ook ruimte voor ontspanning en eens een uitstapje. En dat draagt weer bij aan de sociale contacten en het geestelijk scherp blijven. Geld over de balk gooien is er trouwens niet bij, zuinige generatie die al drie keer een crisis heeft meegemaakt, en ook dat die weer voorbij ging.

      Verwijderen
  3. Er is niets zo fijn als leven zonder hoge woonlasten, maar om nou te zeggen dat je d.m.v. een huis een erfenis voor nabestaanden moet opbouwen, gaat mij te ver. Je moet zelf genieten van het huis en/of de opbrengst ervan en hierbij niet denken dat er flink wat voor je kinderen moet overblijven.
    Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om tegen de tijd dat het nodig is, het huis te verkopen en dan ergens met door ons/mij betaalde zorg te gaan wonen. Niet alles is een taak van de overheid. Je hebt tenslotte ook al 30 jaar renteaftrek op je hypotheek van overheidswege kunnen ontvangen.
    Hopelijk komen er betere tijden in heel Nederland en wordt het binnen afzienbare tijd weer gemakkelijker om je woning te verkopen, zodat je kapitaal niet in stenen zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gerda, je nabestaande is natuurlijk ook je eventuele partner. Ook die heeft er baat bij, niet alleen met een groot verdriet maar ook nog eens met een schuld achter te blijven.

      Verwijderen
    2. Daar heb je natuurlijk gelijk in en geloof me, dat heb ik persoonlijk meegemaakt ruim zes jaar geleden(niet de onoverkomelijke schuld overigens).
      Toch denk ik dat het in de 10 redenen hierboven bedoeld wordt voor kinderen, dat is ook wat ik dikwijls in mijn omgeving hoor, dat ze een huis voor de kinderen willen achterlaten.

      Verwijderen
  4. Er staan meerdere redenen in deze top 10 waarom wij aflossen :-) De hoofdreden is toch wel dat wij het gevoel hebben dat je zelf weer aan het roer staat. Je bent geen speelbal meer van politieke en economische omstandigheden. Hieronder valt wat ons betreft ook (werkloosheid (reden 6) en aanvulling op het pensioen (reden 8). Op langere termijn willen wij graag eerder stoppen of in ieder geval minder werken.
    BespaarBalans / www.bespaarbalans.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. we hebben nog geen hypotheek, 15 feb pas. t eerste jaar zal extra aflossen ook niet lukken.. gelukkig een annuitaire hypotheek, dus aflossen doen we sowieso gelukkig. hopelijk kunnen we daarna extra af gaan lossen zodat we sneller van de hypotheek af zijn idd.. we starten met overwaarde gelukkig dus zorgen maken hoeven we niet.. wel geeft een ooit afgelosten hypotheek meer vrijheid idd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even nieuwsgierig. Hoe start je met overwaarde? Ik denk dat dat alleen kan als je er eigen geld in stopt, toch?

      Verwijderen
    2. het huis is verkocht via de bank, via een curator.. executieverkoop dus.. dus onder de marktwaarde... de vraagprijs was 237,500. wij boden eerst nog lager, werd niet geaccepteerd, daarna 225.000 dat werd geaccepteerd. hiervoor krijgen we met kosten en 5000 bouwdepot een hypotheek van 236.900. bij de hypotheekaanvraag hoort ook een taxatie. het huis is getaxeerd op gemiddeld 245.000 euro... op die manier starten we dus met overwaarde..... (en ons eigen geld gaan we in de verbouwing/het opnappen stoppen.. we zullen de 5000 hard nodig hebben van t bouwdepot en een flink gat slaan in ons spaargeld.. )

      Verwijderen
  6. Mijn hoofdreden is dat een deel van mijn hypotheek aflossingsvrij is en wanneer je daar niet tijdens de looptijd op aflost, dan heb je na 30 jaar nog gewoon je schuld en geen HRA meer. Je kan dat bedrag natuurlijk ook zelf op een spaarrekening of deposito bij elkaar sparen om het dan aan het eind van de looptijd in 1 keer af te lossen, maar met de huidige rente schiet dat niet echt op.

    BeantwoordenVerwijderen