Alleen een basisverzekering

december 10, 2015
Na lang rekenen heb ik ervoor gekozen om een basisverzekering met het minimale verplichte eigen risico te nemen. Kosten; 93 euro per maand.

Verwachte zorgkosten:
Ik verwacht volgend jaar weer zorgkosten te moeten maken, maar al deze kosten zullen onder het basispakket vallen. Ik had de afgelopen jaren altijd een aanvullende verzekering, maar heb hier nooit gebruikt van gemaakt. We gaan dus maar een gokje wagen. Het eigen risico heb ik wel naar beneden gebracht. Dit jaar was mijn eigen risico 850 euro, helaas geen succes. Volgend jaar neem ik alleen het verplichte eigen risico van 385 euro. Daardoor betaal ik wel meer voor mijn basisverzekering, maar door het wegschrappen van de aanvullende verzekering blijven de kosten vrijwel gelijk.

Vrije keuze
Ik heb al jaren mijn zorgverzekering bij A.nderzorg lopen. Naar volle tevredenheid. Ik heb ook altijd gekozen voor een pakket waarin ik vrije zorgkeuze heb. Iets wat ik erg belangrijk vind. Ik wil niet afhankelijk zijn van de contracten die een zorgverzekeraar met een zorginstantie heeft lopen.

Tandarts
Ik ga 2x per jaar naar de tandarts voor een reguliere gebitscontrole. De kosten hiervan waren ongeveer 60 euro op jaarbasis. Mijn aanvullende verzekering kostte ruim 120 euro op jaarbasis. Het afgelopen jaar was de aanvullende verzekering dus niet rendabel voor mij.

Een gokje
Het afsluiten van de zorgverzekering is altijd een gok. Je weet namelijk nooit exact welke en hoeveel zorgkosten je in een jaar moet maken. Toch vallen veel reguliere behandelingen gelukkig in het basispakket. Ik neem dus de gok en sluit voor volgend jaar alleen een basisverzekering af.

Heb jij al een keuze gemaakt voor volgend jaar t.a.v. de zorgverzekering? Waarom heb je voor dit pakket gekozen?

10 opmerkingen:

  1. Wij hebben al jaren alleen de basisverzekering. Ook al jaren voor mij het hoogste eigen risico, maar dat werd afgelopen jaar anders en ook aankomend jaar zal ik voor het verplichte eigen risico gaan van 385,- Voor man was dit altijd al zo, hij gebruikt veel medicatie. Tandartsverzekering hebben we al twee jaar niet meer en dat loont voor ons. Na vergelijken kwam ik dit jaar tot een verschil van 28 Euro p/j voor ons beiden en door mijn behandelingen, die in elkaar over lopen, loop ik voor dat bedrag niet graag het risico dat er behandelingen overlappen, of elkaar mis lopen met verschillende verzekeraars. Ik blijf dit jaar dus op hetzelfde honk. Voor dochter scheelde het 120 p/j om over te stappen; een makkelijke keus dus voor haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je tandartskosten vallen niet onder de aanvullende verzekering. Hiervoor moet je een tandartsverzekering extra voor afsluiten. Voor mijn man en kinderen heb ik dit altijd gedaan, maar nu dochterlief klaar is moet ik even uitrekenen wat goedkoper is.
    Voor mijzelf heb ik dit niet.
    De aanvullende verzekering heb ik wel voor manlief ivm een eventuele knie operatie en voor dochterlief voor de therapie.
    Voor mijzelf heb ik dit ook niet.
    Zoals je dus begrijpt kijk ik ook altijd naar wat het gunstigste is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wij hebben beide basisverzekering met max eigen risico, collectieve korting (10%) en korting wegens jaarbetaling (3%) ipv per maand. kosten 1738 pj, 144 p.m., dus 72 pp.

    daarnaast bij een andere verzekeraar een tandartspolis die 66,78 per jaar kost en die de 2 controles per jaar vergoed, plus 15 minuten reiniging (dit doen we sowieso en kost al meer dan 70 euro), en daarbij nog maximaal 55 euro vergoed voor vullingen of trekken (ik heb niet zo'n geweldig gebit).

    totale kosten per maand zijn pp 77,50

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. max. eigen risico hebben we nu al drie jaar, dus inmiddels heb ik die extra 500 euro die het een keer kost als ik wel alles zou gebruiken allang terugverdient in korting in die jaren, dus de balans is sowieso positief.
      Maar meestal kom ik niet eens in de buurt van het verplichte eigen risico, dus is die korting mooi meegenomen.
      Dit is te danken aan de 'mazzel' van een goede gezondheid, dus ik heb wel makkelijk praten :)

      Verwijderen
    2. Mag ik eens vragen bij wie je de tandartsverzekering hebt, klinkt positief.

      Verwijderen
    3. z.ilveren k.ruis basis tandarts verzekering. vol tarief is 6,75 per maand=81 euro per jaar. ik krijg collectief 15% korting (moet je werkgever een contract hebben) en per jaar betalen is nog eens 3% korting (altijd de moeite, zo'n rente krijg je nergens meer)
      2x controle bij mijn tandarts is 2x 20 euro, 15 min reiniging is 35,40, dus 75,40 krijg je vergoed.
      met enkel de betaalkorting zou je 78,57 betalen en 'moet' je nog wel een gaatje hebben om boven je premie uit te komen. ik weet niet of ik het dan zou doen...

      Verwijderen
  4. Ik verbaas me hierover. Ik dacht dat je i.v.m. jullie kinderwens minimaal een aanvullende verzekering zouden kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hadden ook jaren alleen basis maar sinds afgelopen jaar heb ik toch een aanvulling er bij genomen vanwege de verwachte kosten en die aanvulling heb ik dan ook ruimschoots verbruikt ;-)
    Dit jaar dus weer een aanvullende verzekering bij de basis

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.