Cadeaubonnen

december 21, 2015

Je kent ze wel, die bonnen die je in een la neerlegt en vervolgens vergeet. Als je ze dan eindelijk weer eens tegen komt, blijken de bonnen verlopen. Ontzettend zonde. Kassa heeft hier zelfs een uitzending aan gewijd.

Soorten cadeaubonnen
Je kunt kiezen tussen directe cadeaubonnen van een bepaalde winkelketen die alleen daar besteed kunnen worden. Steeds vaker zie je ook cadeaubonnen die op een hoop verschillende plekken ingewisseld kunnen worden. Dit kunnen ook bonnen zijn voor bepaalde arrangementen of activiteiten. Hoe lang zo'n bon geldig is verschilt. Er zijn een aantal regels waar bedrijven zich aan moeten houden. Als er niks op een bon staat is de bon onbeperkt geldig. Staat er alleen een uitgiftedatum op vermeld, dan heb je vijf jaar de tijd om hem in te wisselen. Cadeaubonnen mogen ook korter dan vijf jaar geldig zijn, maar dan moet dit expliciet op de bon staan. Een cadeaubon mag niet korter dan een jaar geldig zijn.

Beperkte voorwaarden
Naast de beperkte geldigheidsduur hanteren veel bedrijven nog extra beperkende voorwaarden. Als je een diner cadeaubon aanschaft, blijkt vaak achteraf dat de inwisselmogelijkheden zeer beperkt zijn, of alleen op geringe dagen en tijden kunnen worden gebruikt. In het geval van hotelbonnen ben je vaak gedwongen om, bij het gebruik van de hotelbon, ook extra arrangementen bij het betreffende hotel af te nemen, zoals een verplicht ontbijt of diner.

Verdienmodel; opletten dus!
Door een beperkte geldigheid aan cadeaubonnen te geven, verdienen veel bedrijven hier aan. Ze maken immers bijna 100% winst als een consument de bonnen laten verlopen. Vooral tijdens de kerstdagen geven veel bedrijven een cadeaubon aan hun werknemer. De komende periode is het dus belangrijk om de bonnen op tijd in te leveren en niet in een laatje weg te stoppen.

Vorig jaar kreeg ik van mijn werkgever een VVV-bon van 50 euro. Deze bon is onbeperkt geldig en bij veel winkels in te wisselen.  In het verleden heb ik ook wel bonnen gekregen die ik helaas heb laten verlopen (high tea for 2, chcoclate for 2 etc.) Deze zijn uiteindelijk in de prullenbak belandt. Op de doos was overigens niet de aanschafdatum te zien, hiervoor moest je inloggen op een site. Je begrijpt dat ik dat veel te laat heb gedaan. Uiteraard eigen schuld, maar wel erg zonde. Ik probeer bonnen die kort houdbaar zijn nu zo snel mogelijk te gebruiken, maar ik vind dat bedrijven wel wat coulanter er mee om kunnen gaan, ze hebben er immers geld voor ontvangen.

Heb jij wel eens cadeaubonnen laten verlopen? Stond er duidelijk vermeld hoe lang de bon geldig was?

You Might Also Like

11 reacties

  1. Het verschilt nogal per bedrijf. Bijv ici parisxl & bodyshop hebben (of hadden?) bonnen die een jaar geldig waren. Gelukkig kon je de waarde opnieuw krijgen in een cadeaubon als hij verlopen was. Wel wat papierwerk uiteraard :)
    Bonnen van Hema/Kruidvat zijn 1jr geldig omdat ze een jaar lang afspraken met de aanbieders hebben. Helaas heb ik er zo eens dus ook eens laten verlopen, en klagen hielp niet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig dit onderwerp wil ik ook gebruiken voor mijn blog. Voor eind 2015 was 1 van mijn doelen om alle cadeaubonnen te verzilveren. In mijn blog kom ik hierop terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig dit onderwerp wil ik ook gebruiken voor mijn blog. Voor eind 2015 was 1 van mijn doelen om alle cadeaubonnen te verzilveren. In mijn blog kom ik hierop terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het zo stom dat sommige bonnen nog een geldigheidsdatum hebben... Het is ons regelmatig gebeurd dat we ze weg konden gooien, zo zonde!
    Nu doe ik ze in een apart doosje en besteden we ze zo snel mogelijk, dat gaat eigenlijk prima :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik krijg regelmatig cadeaubonnen. Sommige heb ik echt véél te lang laten liggen, bijvoorbeeld een musicalbon. Die was dus helaas verlopen :(

    Wat ik ook irritant vind: cadeaubonnen die je in één keer moet besteden. Gelukkig hebben ze daar op mijn werk een oplossing voor: je kunt een cadeaubon van €100 ook inleveren om 10 cadeaubonnen van €10 mee te kopen. Probleem opgelost! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eerlijk gezegd vind ik een belevenisbon laten verlopen erg ondankbaar naar de gever toe. Dat zijn toch meestal niet de goedkoopste......volgens mij moet je daar gewoon minder nonchalnt mee om gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms kan je er niks aan doen, en is een jaar dus zo voorbij. Ik kreeg de bon, was kort erna zwanger en de hele zwangerschap ziek, en toen de baby was geboren lukt het de eerste maanden ook niet. Toen ik weer oké was, was de bon net verlopen... En niks aan te doen. Helaas.
      Soms loopt het gewoon anders dan je wenst. Maar soms is het ook laksheid natuurlijk en dat is jammer.

      Verwijderen
  7. Ooit een bon gekregen voor pretpark/dierentuin. Ik ging er vanuit dat de bon onbeperkt geldig was maar helaas... Ik kwam er idd pas achter na het inloggen en was toen te laat. Eigenlijk moeten ze de geldigheid duidelijk op de bon vermelden vind ik. Het was een bon van €50,- ik baalde stevig.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja helaas wel :( heb paar weken terug paar bonnen aan mn schoonmoeder meegegeven.. zij had cadeau voor mn man besteld, dus kreeg geld van mij, maar ging net naar die winkel.. prima opgelost.. want ik kom er nooit ;) heb dat vaak met bonnen dat ik nooit in die winkels kom... maar uiteindleijk komt t goed.. ;) zonde als ze verlopen idd, lastig soms. door mn kids en fulltime werk kom ik nauwelijks in winkels.. en niet alles kan of wil je online bestellen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij ons ging de leverancier van de lunch voor twee bon failliet net nadat we de bon hadden gekregen. Einde oefening dus. Andere bonnen gaan best goed. Ik wisselde net nog een VenD bon (pasje eigenlijk)online in.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Insidertip: je kunt vaak naar de klantenservice van het bedrijf bellen en vragen of ze de bon willen verlengen. Bij bol.com doen ze dat (deden, in ieder geval, weet niet of ze dat nog steeds doen). Het proberen waard, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten