Het beste pensioen? Een afbetaald huis!

december 07, 2015
Voor ons is het beste pensioen een afbetaald huis in combinatie met voldoende spaargeld. Het vertrouwen in een pensioenfonds is bij ons een beetje weg, het is absoluut niet gegarandeerd dat je jouw inleg aan het eind via het pensioenfonds weer terug krijgt. Maar is een afbetaald huis alleen voldoende als pensioen?

Afbetaald huis
Een afbetaald huis betekend dat je geen hypotheeklasten meer hebt. Je vaste lasten liggen hierdoor een stuk lager. Je hebt dus ook minder inkomsten nodig. Voor de meeste mensen zijn de woonlasten de hoogste lasten die zij maandelijks hebben. Een afbetaald huis zorgt dus zeker voor een stukje vrijheid als je met pensioen bent.

Lasten vs. inkomsten
Met alleen een afbetaald huis kan je natuurlijk niet rondkomen. Je hebt immers nog meer vaste lasten, denk daarbij aan de verzekeringen, maar ook de boodschappen, uitgaven voor kleding, vervoer etc. Je hebt dus maandelijks nog steeds geld nodig om rond te komen. Iedereen die de AOW-leeftijd heeft bereikt krijgt maandelijks AOW. De hoogte verschilt; de hoogte is afhankelijk van het feit of je alleen of samenwoont. Op de site van het SVB kan je de precieze bedragen vinden.

AOW
Met een afbetaald huis & AOW heb je dus weinig lasten, maar zijn je inkomsten ook niet hoog. Je zou hier mee rond kunnen komen, maar het is dan absoluut geen vetpot. Het is natuurlijk het mooiste als je voldoende spaargeld ernaast hebt.

Pensioen
 De afgelopen jaren heb ik pensioen opgebouwd via het ABP. Aangezien ik nog maar 5 jaar fulltime aan het werk ben, heb ik nog geen wereldbedrag opgebouwd. Wil ik een redelijk pensioen opbouwen moet ik echt tot mijn 67e doorwerken en maandelijks een bedrag blijven inleggen bij het pensioenfonds. Mijn inleg voor bij het pensioenfonds is verplicht. Iets wat ik jammer vind. Het rendement is immers absoluut niet gegarandeerd.

Onze keuzes
Wij zien een afbetaald huis als een deel van ons pensioen. Niet als een volledig pensioen, een afbetaald huis kan immers niet voorzien in het betalen van onze vaste lasten. Wij hopen ons huis in 10 jaar tijd volledig afgelost te hebben. Op dat moment ben ik eind 30 en heb ik nog voldoende tijd om ook te zoeken naar andere mogelijkheden om te voorzien in ons pensioen. Ons eerste streven is in ieder geval het aflossen van ons huis.

Zie jij een afgelost huis als een deel van jouw pensioen? Hoe zorg jij ervoor dat je tijdens jouw pensioen voldoende inkomsten hebt om goed te kunnen leven?






19 opmerkingen:

  1. Vrijwel niemand wil tot de Aow leeftijd doorwerken. De levensverwachting van laag opgeleiden is lager dan van hoog opgeleiden. Door het solariteitsstelsel is het fijn dat langer levenden mede genieten van het opgeboiwde pensioen van anderen.
    Mijn stamrecht bv moet leeg zijn op 85 jarige leeftijd,

    Nicht en aangetrouwde neef hebben het slim bekeken. Haar Haagse appartement wordt al enkele jaren verhuurd aan expats, dat gaat heel goed, behalve hun eigen huis wordt het gemeubileerde Haagse appartement ook afgelost. Dankzij de verhuur betalen ze geen cent voor deze constructie. Als ze later (eerder) met pensioen willen of ze willen eerder stoppen met werken, kunnen ze dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zoiets lijkt me ook wel wat idd.. een voordelig flatje kopen en verhuren.. zullen best wat haken en ogen aan zitten qua onderhoud etc en evt lastige huurders, maar lijkt me ideaal als investering ooit! (eerst maar ons eigen huis kopen :D 15 februari de sleutels :D )

      Verwijderen
  2. Bij leven en welzijn is ook ons huis afgelost in 2030. Het jaar dat ik 65 word en manlief is dan 63. En zeker is het dat wij het fijn vinden om dan geen lasten meer te hebben in woonlasten. De aanschaf dan van zonnepanelen verlaagd de lasten van energie. Ons pensioen moet royaal toereikend zijn m.b.t. onze lasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn vijftigers en ons huis is al een aantal jaar volledig afbetaald en het geeft meer finaniciële ruimte eens de afbetaling gedaan is. Het bedrag dat maandelijks moest worden afbetaald kan integraal gespaard worden. Wij hebben doorheen de jaren zuinig geleefd en geld opzij gezet 'voor onze oude dag'. Ik heb te weinig lang gewerkt om recht te hebben op pensioen later, mijn man werkt fulltime maar wij stellen ons de vraag of er nog voldoende geld in de staatskas zal zijn om, tegen de tijd dan mijn man de pensioenleeftijd bereikt heeft, pensioenen uit te betalen.
    Wij tekenden jaren geleden in op een pensioenfonds en kregen elk jaar via de persoonsbelasting een 'aftrek' zodat een deel van het ingelegde geld via de belastingen gerecupereerd werd. Aanvankelijk was de aftrek 40 %, enkele jaren geleden werd die verminderd tot 30 %. Destijds dachten we dat het pensioenspaarfonds een goede keuze was maar nu twijfel ik daar toch over : zowiezo betaal je instapkosten en eens de leeftijd van 60 bereikt wordt een eindbelasting geheven. Er wordt gerekend met een fictieve intrest van 4.75% wat we doorheen de jaren nooit zullen gehad hebben. Doen de beurzen het slecht eens we het geld willen opvragen, dan is de kans groot dat we niet eens onze inleg terugkrijgen..... In 't slechtste geval verliezen we al wat we doorheen de jaren gespaard hebben maar veel zal het pensioenspaarfonds niet hebben opgebracht. Langs de ene kant stimuleerde de staat mensen om een pensioenspaarfons te openen omwille van de voordelige fiscale aftrek, aan de andere kant neemt de staat een deel van het geld terug via de eindbelastingen. Ik vermoed dat, als er geen verlies zou zijn, het gewoon een vestzak broek operatie zal geweest zijn.....
    Ik stort al jaren niet meer bij in het pensioenspaarfonds maar probeer ons geld op andere manieren te laten renderen maar met de huidige intrestvoeten is dat niet makkelijk als je zekerheid wil. En ja, zekerheid is zo relatief want bij welke bank en welk product ben je tegenwoordig nog 'zeker' ? De overheid verandert naar believen de regels zelfs van bestaande beleggingen, heft extra taksen om de staatskas aan te vullen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi,
    Zoals je weet lees ik al bijna vanaf het begin mee, en ik vind je blogs ook echt leuk.
    Alleen mis ik de laatste tijd jouw reacties op vragen van je bloglezers. Ik snap heel goed dat dit kan komen door tijdgebrek etc, maar ik vind het een gemis. Juist als bloggers mer hun lezers in gesprek gaan wordt het echt leuk. Ik probeer daar zelf ook bewust van te zijn.
    Verder: ga zo door, het is leuk mee te lezen in jouw keuzes.
    Groetjes Mom4life

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Net als mom4life vind ik dat ook een beetje jammer. Je krijgt hierdoor de indruk dat je reactie niet gelezen wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilma en mom4life,

      Ik lees alle reacties, maar met een fulltimebaan is het helaas niet mogelijk om overal op te reageren. Dat is keuzes maken. Daarnaast ben ik niet alle dagen online en lees ik berichten soms wat later, maar ik lees ze altijd en vind het fijn om alle reacties te lezen.

      Verwijderen
  6. helemaal met je analyse eens wat betreft het pensioen. Eindelijk iemand die met beide benen op de grond staat!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ja! volledig met je eens! daarom gaan we nu ook een huis kopen ipv in ons prachtige huurhuis blijven wonen met superfijne buren en leuke buurkinderen.. allemaal super.. maar t enige nadeel is dat het huur is... (en ok het koophuis heeft iets meer ruimte gelukkig.. anders hadden we ook niet gekocht maar gewacht tot een ander mooi huis ;) ) zelf ben ik zzper en bouw geen verplicht pensioen op. ik heb ook 0,0 vertrouwen in pensioenfondsen dus zelf pensioen gaan opbouwen zie ik niet zitten.. dus investeren we in een koophuis idd met het doel om het af te lossen binnen 30jr (moet tegenwoordig ook wel, we krijgen/nemen een annuitaire hypotheek)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat ik toch het idee heb dat dit nog onvoldoende duidelijk is: als je geen pensioen opbouwt bij je werkgever, is de keuze niet A) zelf inleggen in een pensioenfonds of B) niks, dus dan maar aflossen. Iedereen heeft een bepaald bedrag dat hij of zij opzij mag zetten voor de oude dag (fiscale jaarruimte), ook buiten pensioenfondsen om kun je dit opzij zetten, met fiscaal voordeel. Dus ook als je niet in pensioenfondsen gelooft (doe ik ook niet!) kun je toch financieel maatregelen treffen buiten een eigen huis om. Je kunt bijv. banksparen, een lijfrentepolis afsluiten of tegenwoordig ook bankbeleggen (bijv. via BrandNewDay). Het loont de moeite om de opties "out of the box" eens serieus te bekijken. Ook mogelijk voor mensen in huurhuis bijv!

      Verwijderen
    2. volgens de site van ing gheb k geen jaarruimte.. zal wel te weinig verdienen... ?? heb er zeker naar gekeken.. maar volgens de bank kon ik 0 euro sparen... ??

      Verwijderen
    3. ben het nog eens gaan berekenen op diverse sites.. inkomen huidig jaar 10.000 jaarruimte 0....

      Verwijderen
    4. Raar @dertiger. Misschien kun je de belastingdienst even bellen! Lijkt mij dat iedereen een percentage aan jaarruimte zou moeten hebben.

      Verwijderen
    5. heb het echt op meerdere sites ingevoerd.. maar sparen zit er de komende tijd toch niet in ;) aangezien we een huis gekocht hebben en dat eerst aardig verbouwt "moet" worden en ingericht, dus het is sowieso op op opderdepop.. daarna eerst buffer opbouwen en eventueel de uitgestelde klussen gaan doen en dan liever wat extra aflossen op de hypothee dan pensioen opbouwen op welke andere manier dan ook... ;) wie weet ooit....

      Verwijderen
  8. Wij zijn al met pensioen met een afgelost huis. Je moet je wel goed realiseren dat het heel prettig is om geen hypotheek meer te hebben maar ook dat je verder niets kunt met een afgelost huis als je er wilt blijven wonen. Het geld zit in de stenen. Dan is het toch wel prettig om ook een pensioen te hebben naast de AOW. Wij komen er goed van rond maar als het alleen AOW zou zijn dan is het niet zo veel.
    Ik lees in de blogs ook vaak de veronderstelling dat je na je 65e niet zoveel geld meer nodig zou hebben. Ik vind dat een misverstand. Je leven verandert niet zoveel. Je moet nog steeds eten, jezelf kleden, je huis onderhouden, eens uitgaan en autorijden. De kosten zijn niet minder dan voor je 65e. Eerder meer want je gaat wat vaker weg en met vakanties. Ik wil, en ik ben een echte spaarder, niet aan ons spaargeld komen voor de dagelijkse uitgaven. Je weet maar nooit of we het in de toekomst nog hard nodig hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. maar 900 aan hypotheek/rente betalen of 0.... maakt nogal een verschil lijkt me...

      Verwijderen
    2. Dat is een groot verschil maar het inkomen is ook lager nu.

      Verwijderen
  9. Zeker! Dat is één van de weinige dingen die je qua pensioen zelf in de hand hebt, behalve sparen. Maar alleen sparen vind ik ook niet slim als je nog dikke rente op je hypotheek betaalt. Mijn plan is wat dat betreft simpel: huidige eigen dure huis verkopen, samen goedkoper huis terug kopen, waar we al flink op kunnen aflossen, dan de rest aflossen, lage lasten hebben en nog lang en gelukkig leven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.