Huis kopen zonder vast contract

december 20, 2015
Tot 2x toe hebben wij een woning gekocht waarbij slechts 1 van ons een vast contract had. Bij de eerste woning die wij kochten studeerde ik nog, maar werkte mijn man wel fulltime en had hij een vast contract. We leenden maximaal op zijn inkomen. Daar stonden we helemaal niet bij stil, we gingen er immers vanuit dat ik na mijn studie vanzelf een baan zou vinden. Dat gebeurde gelukkig ook, waardoor we nooit in de problemen kwamen. Nu besef ik mij dat dit ook anders had kunnen lopen.

Bij de woning waar we nu wonen werkten we bij het afsluiten van de hypotheek beide fulltime, daarbij had mijn man wel een vast contract, maar ik alleen een tijdelijk contract. Toch kon mijn inkomen wel volledig meegenomen worden, aangezien ik op dat moment ook 3 jaaropgaven kon laten zien. Gelukkig waren we toen iets wijzer geworden en hebben we bij lange na geen volledige hypotheek afgesloten.

De bank deed in beide gevallen niet moeilijk over het feit dat ik:
  • nog studeerde en geen vast inkomen had
  • wel fulltime werkte, maar geen vast contract had. Zelfs een intentieverklaring was niet noodzakelijk, omdat ik 3 jaaropgaven kon laten zien.
Tegenwoordig is een vast contract absoluut geen garantie meer. Daarbij zijn er steeds meer zzp-ers gekomen. Banken zijn hier ook meer op in gaan spelen door andere eisen aan klanten te stellen. Zo kijken banken steeds vaker naar het totaalplaatje;

- inkomsten; er wordt vaak gekeken naar alle inkomsten van de afgelopen 3 jaar. Daar maken ze een gemiddeld jaarsalaris van, welke ze gebruiken voor het berekenen van de hoogte van de hypotheek
- schulden; ze kijken of je een notering bij BKR hebt
- prognose: wat is de verwachting qua inkomsten? Werk je in een stabiele branche?

Heb jij jouw hypotheek afgesloten zonder vast contract? Verliep dit gemakkelijk?

3 opmerkingen:

  1. onze hypotheek is net rond! ik ben zzper, idd 3 belastingaangiftes opgezocht en de beschikkingen .. ze namen idd het gemiddelde.. mijn man werkt fulltime met structureel overuren. hij had wel een werkgeversverklaring nodig waar dit in vermeld stond volgens mij (hij heeft alles geregeld ;) ) maar het ging allemaal vrij makkelijk :) krediet op zijn bankrekening opgezegd (gebruikten we nooit.. maar de mogelijkheid stond geregistreerd bij de bkr) en nadat alles ingeleverd was, was t binnen 3 dagen rond :D echt snel! pas 15 feb de sleutel, maar de hypotheek is rond :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij heb en bewust op een salaris gekocht. Als er dan iets mis gaat kan het nog (grotendeels) op de ander z'n salaris betaald worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ook bewust op 1 salaris gekocht. Alleen mijn vaste salaris meegenomen. En ondanks dat we nog een, toen nog niet verkocht, appartement hadden dat onder stond, verliep de hypotheekaanvraag vrij soepel.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.