Hypotheekrenteaftrek; maandelijks of jaarlijks uitkeren?

december 19, 2015
Wij laten onze hypotheekrenteaftrek 1 keer per jaar volledig uitkeren. Wij zien onze bruto maandlasten als netto maandlasten, waardoor onze hypotheekrenteaftrek volledig gebruikt kan worden voor een extra aflossing op onze hypotheek.

Voordelen
Voor ons zijn de grootste voordelen:
  • Je spaart een groot bedrag, zonder dat je hier direct iets van merkt
  • Bij het wegvallen van de hypotheekrenteaftrek weten wij dat wij de bruto maandlasten prima kunnen betalen
  • Bij het wegvallen van een inkomen hebben we altijd nog de mogelijkheid om het maandelijks uit te laten keren
  • Doordat we het geld niet maandelijks ontvangen, komt het niet op de grote berg en verdwijnt het niet zomaar uit onze portemonnee.
  • Je voorkomt het probleem van terug te moeten betalen als je extra aflost op de hypotheek; door extra af te lossen ontvang je immers ook minder hypotheekrenteaftrek
Nadelen
Er zijn uiteraard ook nadelen verbonden aan het jaarlijks uit laten keren van de hypotheekrenteaftrek:

  • Het geld is niet direct beschikbaar en hierdoor vrij besteedbaar
  • Je ontvangt geen rente over de hypotheekrenteaftrek; al is dit tegenwoordig bijna te verwaarlozen, de spaarrente op onze spaarrekening ligt onder de 1%
Zoals je kan zien is ons rijtje voordelen veel groter dan het rijtje nadelen. Daarbij wegen de voordelen bij ons ook zwaarder dan de nadelen.

Hoe laat jij de hypotheekrenteaftrek uitbetalen? Jaarlijks of maandelijks? En waarom?


13 opmerkingen:

  1. Jaarlijks, om ongeveer dezelfde redenen als hierboven genoemd. Al herken ik dat verdwijnen in de grote pot minder. We hebben voor onszelf uitgerekend hoeveel we elke maand nodig hebben om van te leven en alle rekeningen te kunnen betalen. Het salaris wordt naar dit bedrag toe afgeroomd. Als er dus wat extra binnenkomt (overuren bv) gaat dit met deze afroming mee naar de spaarrekening. Ideaal systeem voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zo doen wij t ook, werkt idd super :D hierdoor een huis kunnen kopen waar nog veel aan moet gebeuren maar door executieverkoop voor ons qua aankoop ook betaalbaar was met nhg hypotheek... spaargeld gaat dus zo goed als op komende tijd.. ;) maar was zonder al dat sparen niet eens mogelijk geweest ;)

      Verwijderen
  2. Ik vind dat ik beter met geld om kan gaan dan de overheid, dus ik wil de HRA zo snel mogelijk:-)
    Zo kan ik eerder bijstorten op de spaarhypotheek, wat ongeveer 6% rente. Scheelt mij toch zo'n e60,- op jaarbasis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maandelijks, en wat kan lossen we gelijk af, we betalen 5,8% rente
    Als we t pas later krijgen is dat jammer van de rente die we in de tussentijd mislopen.
    Ook wij hebben wel de zelfbeheersing om het niet zomaar te laten verdwijnen met de gewone uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het grootste nadeel noem je niet. Want nu stel je de rente-winst heeeeeel lang uit, terwijl je bij maandelijkse uitbetaling ook maandelijks kunt aflossen en zo dus de rente direct lager ziet worden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij laten het tegenwoordig maandeijks uitbetalen. In het begin deden we het net als jullie, maar toen verloor ik mijn baan en vanaf dat moment laten we het maandelijks uitbetalen :) Nu werk ik dan sinds kort weer, maar eigenlijk vinden we het wel prima zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maandelijks is beter voor je eigen portomonee. En om te voorkomen dat het op de grote hoop verdwijnt hoef je alleen maar een maandeljkse spaaropdracht te maken. Niet zo ingewikkeld lijkt mij, maar dan heb je wel de discipline nodig het weer niet op te nemen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tot vier jaar terug liet ik het ook jaarlijks uitbetalen omdat toen de belasting nog een leuke rente gaf. De laatste twee jaar liet ik het wel maandelijk uitbetalen om zoals velen hier al zeggen direct de hypotheek af te lossen.

    In het huidige en volgend jaar zit ik een Wet Hillen situatie, dus heb de teruggave gestopt. Mocht ik niet een nieuw huis gaan kopen dan ben ik daarna van het hele gezeur af ;).

    Er zat trouwens een klein nadeeltje aan het maandelijks uitbetalen. Vorig jaar ging het het aflossen (misschien daardoor) zo goed dat ik uiteindelijk minder rente betaalde dan begroot. Moest ik een paar tientjes terugbetalen. Kleine prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. we willen het iig het eerste jaar maandelijks laten uitbetalen omdat we het nog even hard nodig hebben om het huis helemaal naar wens te maken ;) daarna weet ik het nog niet, even kijken hoe makkelijk het t eerste jaar gaat om het aan te vragen, geen ervaring mee hoe dat allemaal werkt.. vooral omdat ons inkomen totaal niet vaststaat.. (ik zzper en mn man veel overuren)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier hetzelfde als bij Daantje, eerst jaarlijks, maar na baanverlies hadden we het echt nodig om rond te komen. Nu werk ik ook gewoon weer, maar hebben we inmiddels 3 kinderen, dus we laten het per maand uitbetalen en dat hebben we ook maar zo gelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij ons maandelijkse teruggave.
    Met dat geld kopen we iedere maand aandelen in een aandelenfonds en zo bouwen we een grote positie op. op het moment dat net zoveel hebben belegd als schuld verkopen we de beleggingen om de totale aflossingsvrije hypotheek af te lossen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mmmm...1 reactie voor jaarlijks, 9 reacties voor maandelijks. Ga je hier nog op reageren?
    Zonee, waarom eindig je eigenlijk elk bericht met een vraag, maar doe je niets met de antwoorden?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vorige wk onze voorlopige teruggaaf bekend en we houden hem nog aan ondanks dat wij te veel ontvangen. We gebruiken een deel en ruim 1/10e zetten we weg voor de naheffing. Gezien we dit jaar voor het eerst extra aflossen weten we niet hoeveel te veel is maar met een buffer is dat niet zo'n probleem. En zo kunnen we ook tussentijds aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.