Koopzondag

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - december 01, 2015

Sinds een aantal weken kan je hier in het dorp op zondag naar de supermarkt. Als we dus een keer wat vergeten zijn bij de supermarkt, is het niet meer nodig om hier speciaal voor naar Amersfoort te rijden. Toch winkel ik vrijwel nooit op zondag. De zondag is hier echt een dag voor quallity time met elkaar. We gaan vaak leuke dingen doen of zijn met onze eigen hobby's bezig. Op zondag schrijf ik bijvoorbeeld altijd alle blogberichten voor een hele week. De zondag wil ik ook graag als relaxdag houden. Een dag waarop niets moet.

7 dagen per week winkelen
De supermarkteigenaar gaat dus weinig extra omzet generen aan mij door op zondag open te zijn. Toch heb ik er geen moeite mee en vind ik het ook wel gemakkelijk dat ik er wel even snel langs kan gaan als het nodig is. Maar mijn uitgavenpatroon ga ik er niet op aanpassen. Sowieso is winkelen geen grote hobby voor mij, maar vooral pure noodzaak. Hier in het dorp is wel een klein beetje een tweedeling ontstaan. Sommigen vinden het heerlijk dat de supermarkten nu ook op zondag open zijn, maar er is ook een grote groep die het jammer vindt dat de 'zondagsrust' in het dorp hier mee verstoord wordt. Zij vinden het voldoende dat de supermarkt 6 dagen per week geopend is.

Maak jij gebruik van koopzondag? Zijn bij jou op zondag de supermarkten ook open?

  • Share:

You Might Also Like

7 reacties

  1. Hier zijn de grote supers ook open op zondag. Ik vind het heerlijk. Ik heb juist altijd een hekel gehad aan die verplichte "zondagsrust". Vond en vind het van een beklemmende saaiheid. Ik maak graag zelf uit wanneer ik boodschappen wil doen/wil winkelen. Dat het personeel dan moet werken hoort bij de baan.
    Mijn vader werkte in continuedienst dus vaak op zon- en feestdagen. Dat je de zondag wil gebruiken voor iets anders kan iedereen zelf invullen, daar hoeven de winkels niet voor gesloten te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We leven nu eenmaal in een 24 uurs maatschappij, mensen kunnen zich daar tegen proberen te verzetten maar dat zal niet werken, denk eens aan al die beroepen waarvan je vind dat ze 24 uur perdag voor je klaar ( moeten) staan. Brandweer, politie, zorg instellingen en dergelijke. Daar past het prima bij dat winkels ook op zondag open zijn.

    Manlief werkt ook in ploegen ook op zondag, en kerst enz, voor ons is het erg fijn. Wij zitten niet in een vast week ritme van maandag- vrijdag en dan weekend, meer dan eens hebben we verbaasd bij een dichte supermarkt gestaan waar we dan tot de conclusie kwamen dat het zondag was. Of helemvaartsdag oid. Tja wij hebben daar niet zo veel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het idee van de koopzondag best prettig. Je hebt een soort vangnet als je iets niet in huis hebt. Maar echt uitgebreid boodschappen ga ik dan niet doen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had als kind al een hekel aan de saaie zondag. Nu waren is ons dorp de snackbars, ijszaken etc wel open op zondag maar als we naar mijn tante gingen was dat daar ook dicht.
    De supermarkten zijn hier al geruime tijd open op zondag eerst op een avondwinkel manier (16.00 tot 20.00). We wonen aan Amsterdam ,daar zijn al jaren de winkels open op zondag. Ik vind het heerlijk dat de super open is op zondag (door diverse supers vanaf 10.00 uur tot 20.00 uur) en doe regelmatig boodschappen meteen voor de maandag en dinsdag. Voorheen bestelden we wel eens wat op zondag maar nu haal ik wat bij de supermarkt.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van mij hoeft het dus niet. Ik vind het niet nodig dat alles 7 dagen per week open is. Heerlijk dat je gewoon een dag niets hoeft. Ik zorg er zelfs voor dat ik het eten voor zondag zaterdags al klaar heb. Daar kan ik zo van genieten.
    6 dagen rennen om alles bij te houden en 1 dag zitten om bij te komen.
    HEERLIJK!
    Maar goed ik ben ook wel wat ouderwets denk ik. Ik wil ook niet altijd bereikbaar zijn, een mobiel is er om te bellen niet gebeld te worden.
    Overigens denk ik dat het ook goed voor je is o niet continue alles maar te moeten en niets te willen missen.
    Persoonlijk vind ik het fijn om zondags naar de kerk te gaan maar als er een andere dag zou zijn waarop alles dicht zou zijn zou ik dat ook prima vinden.

    Nomoskar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook in ons piepkleine dorp is sinds enkele maanden de plaatselijke super 's morgens open. Ik vind het best prettig om dan lekkere warme broodjes te halen voor het ontbijt of een vergeten bloemetje voor iemand.
    Wij waren het overigens al jaren gewend van de supermarkten in de omliggende kleine steden en maakten en maken daar vaak gebruik van. En toen ik nog in de omgeving van Rotterdam woonde, ging ik ook graag zondags in die stad of in Den Haag winkelen.
    Het is aan mij dus wel besteed, maar echt nodig is het natuurlijk niet en ik kan ook wel begrijpen dat eenmanszaakjes het er (nog) moeilijk(er) door hebben.

    BeantwoordenVerwijderen