Spaargrens

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - december 03, 2015

Aan het einde van ieder jaar kijken we altijd of we geld 'over' hebben voor een extra aflossing op onze hypotheek. Het klinkt natuurlijk wel wat vreemd. Maar met geld wat over is bedoel ik al het spaargeld wat boven onze spaargrens ligt. Onze spaargrens ligt gelijk aan het heffingsvrij vermogen voor 2 personen. Dit is een bedrag van € 42.660. Over al het extra geld moet je anders belasting betalen.

Spaargrens
Onze spaargrens ligt behoorlijk hoog. Wij zijn ons heel erg bewust van het feit dat wij in een luxepositie zitten. Het is immers absoluut niet vanzelfsprekend om zoveel spaargeld achter de hand te hebben. We zouden natuurlijk een veel lagere spaargrens aan kunnen houden en hoogstwaarschijnlijk hierop veel meer rendement kunnen halen, maar wij vinden het een fijn gevoel dat we het best een tijdje kunnen uitzingen op het moment dat een van ons werkeloos zou raken. Daarnaast sparen we nu nog steeds maandelijks bij en kunnen we ook nog extra aflossingen op onze hypotheek doen.


Beleggen
Een veel gehoorde reactie op mijn blog is dat je veel rendement kan halen met beleggen als je het geld voor langere tijd weg kan zetten. Ik heb hier ondertussen al veel over gelezen, maar ben blijkbaar toch wel een beetje conservatief. Het voelt een beetje als gokken met geld. Op dit moment maken wij al onze financiele keuzes vooral op basis van een gevoel van veiligheid. We willen graag een gegarandeerd rendement, ook al ligt dit mogelijk een stuk lager dan als je het zou investeren.


Wat doe jij met jouw spaargeld? Waar ligt jouw spaargrens? En wat doe je met spaargeld wat over jouw spaargrens is?

  • Share:

You Might Also Like

12 reacties

  1. Die spaagrens is zo bereikt, ook ik met mijn lagere inkomen bereik deze grens snel. Alleenverdiener met laag inkomen en in mijn uppie alle vaste lasten. Maar goed, mosschin hebben jullie twee auto's dan heb je snel wat hogere lasten.

    Ik ben blij te lezen dat jullie bekeggen niet vanzelfsprekend vinden, zo geweldig gaat het niet op de beurs momenteel. Dividend is geen vanzelfsprkenedheid. Ik heb op mijn blog een berekening gemaakt van een tijd lang aandelen houden en de dividnd opbrengst. Het was teleurstellend.

    Aflossen dus. Goed besluit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, nou, nou zo bereikt......ik denk dat heeeeeel veel mensen dit nooit bereiken!

      Verwijderen
  2. Als huurder heb ik de optie van (extra) aflossen niet, dus het is sparen of beleggen. Dan kies ik toch voor beleggen als mijn buffer op niveau is. Op een gewone spaarrekening is een bulk geld maar langzaam minder waard aan het worden, je moet toch wat. Nadeel is natuurlijk wel, dat dat gewoon blijft meetellen voor de vermogensbelasting. Als je het op je hypotheek aflost geldt dat niet. Als ik een huis had met een aanzienlijke schuld, dan wist ik het ook wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook voor ons de grens van 43000 euro (we hebben een kind dus de grens is iets hoger, aan de andere kant, het spaargeld van ons meisje moet ik weer van die 43000 euro afhalen). Verder proberen we maximaal af te lossen, soms blijven we dus boven die 43000 maar dan zitten we aan de max. aflossing. Succes met aflossen! Het lijkt me dat jullie het prima onder controle hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt al een aantal jaar geen vrijstelling voor spaargeld van je kinderen meer in box 3.

      Verwijderen
  4. Tsja, bij mij is de keuze dan toch 'op jacht naar rendement'. Beleggen heeft meer risico en is een zaak van lange adem, maar levert dan gemiddeld toch wel een hoger rendement op. Maar het is wel iets wat goed moet voelen, anders kun je het beter niet doen. Het is het niet waard om er slapeloze nachten over te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sparen is het domste wat je kunt doen. (correctie, je hebt natuurlijk een buffertje nodig voor slechtere tijden)
    Maar boven de vrijstelling, kun je met sparen niet eens de inflatie terug verdienen. maw...iedere jaar wordt je geld minder waard.

    Dit gezegd hebbende...

    Zodra je boven de buffer komt ga je maximal aflossen op je hypotheek. Waarschijnlijk zijn er andere vormen die kans op een beter rendement opleveren....Het voordeel van aflossen is dat je jezelf weerbaarder maakt tegen onvoorziene omstandigheden.

    Heb je de aflosmogelijkheden ook volledig benut dan zou je vastgoed kunnen kopen, of gaan beleggen. offff.....daar ben ik namelijk ook naar op zoek..... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik betaal dit jaar vermogensbelasting. We gaan over de grens heen en aflossen kan dit jaar niet meer. Jammer de bammer. Andere opties vind ik minder aantrekkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmmmmjah..... best een vraagstukje...wij hebben nl een huurhuis dus dat lost niet lekker af. We hebben duizend euro uitstaan bij een bedrijfje en verder ben ik te voorzichtig om te beleggen geloof ik.
    Ik vind het teveel een gok. Vroeger hadden we het niet breed en nu ga ik voor zekerheid maar erger me tegelijkertijd groen en geel aan de lage rente. Om over de vermogensbelasting maar helemaal niet te spreken......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een paar jaar geleden spaarden w ij ook tot 40.000 nu niet meer. aflossen levert zo veel meer op
    nu hebben we een buffer van minder dan 10.000, maar ook veel minder hypotheek ( al 100.000 afgelost )dat is per maand al 500 euro voordeel, die we ook weer aflossen
    wat krijg je op een spaarrekening... nog geen 1 % toch ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben 12 jaar geleden gekozen om een spaardepot te starten. 27 jaar vast en jaarlijks komt er een bedrag bovenop. Toentertijd er niet bij stilstaand dat wij daar vermogensrendementsheffing over moesten gaan betalen. Wij houden onze buffer waar we vrij over kunnen beschikken op 10.000 euro. Daarnaast is er geld van de kinderen, dus al met al toch een aardig te betalen bedrag. Het aflossen gaat langzamerhand ook steeds meer vormen aannemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb geen hypotheek, heb een huurhuis. Ik ben alleenstaand met kinderen. De grens voor mij is 21000 en een beetje. Mijn kinderen bezitten samen al de helft van dit bedrag dus ik mag zelf "maar" 10.000 spaargeld hebben wil ik nog geen belasting betalen. Het punt is dat ik dat nog niet heb bereikt, maar volgend jaar wel ga bereiken aan het einde van het jaar. Het punt bij mij is dat ik ook toeslagen ontvang en als ik dus vermogen heb boven die grens ben ik het grootste gedeelte aan toeslagen kwijt. Dus hoe zuur is het als je er 50 euro boven zit en je dan een heel jaar geen toeslagen krijgt.....Ik heb geen aandelen oid, ik trakteer mijn gezin liever op een fijne, wat duurdere vakantie om zo onder de grens te blijven.......En ik besef dat ik ook in een luxepositie zit, maar dit komt alleen maar omdat ik de discipline heb om niet teveel uit te geven en goed voor mijn kinderen en mezelf te sparen voor moeilijke tijden...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen