Vier cadeautjes

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - december 04, 2015

Op de blog van Huisvlijt las ik over de 4 cadeautjes regel voor sinterklaas en kerst. Het is een regel die in Amerika best bekend is, maar waar ik nog nooit van gehoord had.

The 4 gift rule:

  1. Something they want (iets wat ze heel graag willen)
  2. Somehting they need ( iets wat ze nodig hebben)
  3. Something to wear ( iets om te dragen)
  4. Something to read ( iets om te lezen)
 Ik vind het een mooie gedachte achter het kopen van de cadeaus voor de feestdagen. Ik zie en hoor steeds vaker dat mensen niet meer weten wat ze nog moeten kopen. Het lijkt soms ook een wedstrijd in het overtreffen van cadeaus. Door je aan deze regels te houden, kan je ervoor zorgen dat kinderen zich bewust worden van het feit dat ze niet alles kunnen vragen. Ze kijken bewuster naar de cadeaus die ze op een  verlanglijstje zetten. Daarnaast vind ik de balans tussen de cadeaus erg mooi; het is niet alleen speelgoed om mee te spelen, maar ook iets wat echt handig is in het dagelijks gebruik.

Budget
Naast variatie in cadeaus speelt budget natuurlijk ook een rol. Bij kleine kinderen ben je zelf verantwoordelijk om het budget in de gaten te houden. Oudere kinderen maken vaak zelf een verlanglijstje en daar kan je prima bij aangeven dat ze voor een bepaald bedrag een cadeau uit kunnen zoeken.

Hebben jullie regels gesteld t.a.v. het verlanglijstje voor sinterklaas/kerst? Hoe zorgen jullie ervoor dat het betaalbaar en leuk blijft?
 

  • Share:

You Might Also Like

9 reacties

  1. Wij hebben een vast budget per kind en daar kopen wij 3 dingen voor. Met Sint kiezen wij voor speelgoed, opa en oma kopen kleding voor ze, met kerst een kleurboek en iets te knutselen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaren geleden zette mijn vriendje (nu Meneer Money Wenkbrauw) een vaatwasser op zijn verlanglijstje. Ik vond dat ontzettend onbeleefd. Zo'n groot cadeau kon je toch niet vragen.
    Tijdens de Sinterklaasviering bleek uit een gedicht dat hij er nog één ging krijgen ook!! Wat was het geval? Zijn ouders hadden eens rondgevraagd en iemand in hun vriendenkring had net een nieuwe keuken gekocht. Ze hadden hun oude vaatwasser over.
    Sindsdien zet ik ook gewoon grote dingen of schijnbaar onverkrijgbare dingen die ik erg leuk vind op mijn lijstje. Wie weet loopt iemand er tegenaan voor een prikkie. En anders is het misschien inspiratie voor een leuke surprise :)
    De groep voor wie het lijstje bestemd is, moet dan natuurlijk wel dit idee kennen. Als dat niet zo is, leg ik het even uit. Kun je volgens mij ook best aan kinderen uitleggen: dat ze mogen vragen wat ze willen, maar dat ze alleen de cadeautjes die 'Sint' binnen het budget kan vinden mogelijk krijgen (en dat het dus handig is om een paar wensen erop te zetten die elke sint binnen het budget kan vinden.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik koop voor de kinderen het liefst een groter cadeautje voor sinterklaas. We vieren het met ouders en het gezin van broer en ook zij kopen een groter dingetje. Ons budget is rond de EUR 35,00 (mijn broer ook en mijn ouders een tientje meer). Kinderen zijn al wat ouder (10 en 16). Toen ze nog geloofden in de Sint kregen ze van mijn ouders altijd een pyjama erbij en van ons een das en muts. Met kerst koop ik iets voor het gezin. Een uitje, een spel, vorig jaar een Wii U omdat de oude wii het begeven had. Voor onszelf doen we meestal een mooi cadeautje met de kerst.
    Overigens ben ik zelf als kind altijd enorm verwend met Sinterklaas. Mijn vader had twee kinderloze tantes die een grote rol in ons leven speelden. Een tante woonde boven ons. Met sinterklaas waren er zakken vol pakjes ook veel voor de volwassenen. Tuurlijk dingen als kleding etc erbij maar ook heel veel cadeautjes. En grappige gedichten erbij. De hele avond uitpakken (vierden het op een zaterdag) en heel laat naar bed. De volgende ochtend weer vroeg wakker om te spelen ermee. Ik heb er fijne herinneringen aan.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tot vorig jaar kregen de kinderen van ons één kado met sinterklaas, en dan van oma nog een klein kadootje (kleurboek of auto of iets dergelijks). Dit jaar doen we twee kadootjes en een boek (dat boek lag al in de kast te wachten van oma vanaf kinderboekenweek). Probleem bij ons is dat de schoonfamilie duits is, en dat die met kerst dus ook nog altijd kado's geven en krijgen. Ik vraag voor de kinderen altijd iets nuttigs aan oma (dit jaar dekbedovertrek, vorig jaar een rugzak oid), en een CD of luisterboek in het duits, en iets van speelgoed of spelletje. Knutselspullen zijn hier erg in trek. Ik vind dat het allemaal niet zo groot en veel moet zijn. Wij geven elkaar ook geen kado met sint, alleen de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een budget ingesteld en ik gebruik dus die regel. Dat werkt heel prettig. Sinterklaas is voor mij ook meer een surprise en plaagfeest dan een cadeautjes feest. En dat probeer ik ook op de kinderen over te brengen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik koop de kadootjes het hele jaar door of dat nu sinterklaas kadootjes of verjaardags kadootjes zijn, in aanbiedingen, op rommelmarkten of in de kringloop. waarom wachten tot de laatste weken , dan zijn dingen vaak extra duur of uitverkocht, op mijn manier heb ik altijd een leuk kado voor weinig geld en altijd dat gene wat de ontvanger graag wil hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij kopen 3 kadootjes voor de kleinkindjes.

    1 op de rommelmarkt voor het goede doel
    1 om op te eten
    1 nuttig kadootje.

    Hiermee geven we niet meer dan 5 euro per kind uit.
    Hoe?

    Dit jaar BV's mooie Barbiekleertjes gescoord op de rommelmarkt.
    Nagekeken, gewassen en in een mooi doosje uit de voorraad. Kosten 2,00 euro.
    Kartonnen huisje met 4 cchocolade Sinterklaasjes Action. Kosten 0,69 eurocent.
    Degelijke puntenslijper, die het echt goed doet. Kosten 2,60.

    De kadootjes van de rommelmarkt vallen vaak het meest in de smaak.
    Je hebt hiermee ook een heleboel vliegen in een klap
    Goede doel steunen, milieu niet belasten ,klein beroep op je budget en altijd een onverwacht kanootje

    Voor de kindjes die al kunnen lezen doe ik er een klein gedichtje bij.

    Met Kerst krijgen ze een wat luxer kadootje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ze krijgen hier zoveel van mn schoonouders.. zowel met verjaardagen als met sinterklaas en met kerst.. dat we zelf maar weinig kopen.. ;) ons huis puilt al uit van al t speelgoed, zeker omdat ik ook nog gastouder ben en dus t speelgoed waar mn eigen kids te groot voor worden, nog lang niet weg kan doen.. en er dus nog elk jaar speelgoed bij komt... voor 5-12 nu 2 dingen gekocht. setje diertjes van de hema voor elk (dinos en gewone dieren) doos lego met 2 grondplaten voor hen samen.. kleding koop ik niet speciaal voor sinterklaas, hebben ze nu niet nodig, dus zou juist zonde zijn van t geld.. iets te lezen.. we hebben al honderden boekjes.. dus ook zonde.. en ehm something they need? wat heeft een meisje van 6 of een jongen van 3 nodig ? naast liefde, aandacht en veiligheid ?? ze hebben al een huis wat overloopt van t speelgoed... verder geen idee wat ze verder nog nodig hebben... dus ik hou t op 2 dingetjes van punt 1.. things they want....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ook gehouden aan het gedichtje en zoals hierboven al aangegeven zowel tweedehands als nieuw (soms al eerder dit jaar ivm korting) gekocht. Hoe ouder de kinderen worden, hoe lastiger ze het zelf ook vinden. De need hier waren pantoffels, pyjama en ondergoed.

    BeantwoordenVerwijderen