Vuurwerk

december 27, 2015
Nu de kerst weer voorbij is, komt oud & nieuw weer dichterbij en gaat er weer veel vuurwerk de lucht in. Vuurwerk is niet helemaal mijn ding. Toen ik nog te jong was om vuurwerk af te steken ging dat al mis. Mijn broer is 4 jaar ouder en mocht voor het eerst vuurwerk afsteken. Hij had Romeinse kaarsen gekregen.  Van die langwerpige buizen waar gekleurde ballen uit schieten. Hij besloot de Romeinse kaars in huis vast aan te steken. Niet zijn meest slimme actie. De ballen schoten door het huis heen en mijn broer rende zo snel mogelijk naar de voordeur om de schade te beperken. Het liep gelukkig allemaal goed af en we kunnen er nu om lachen. Maar de ongecontroleerdheid van het vuurwerk vond ik toen al niks.

Ik heb dus ook nooit zelf vuurwerk gekocht of afgestoken. En dat vind ik helemaal prima. Ik vind het leuk om achter het raam naar vuurwerk te kijken, maar daar stopt het dan ook wel mee. Van mij zou er ook best een vuurwerkverbod mogen komen. Ieder dorp/stad een eigen vuurwerkshow. Het voorkomt een hoop ongelukken, scheelt veel geld en is veel minder belastend voor het milieu. Volgens mij alleen maar voordelen. De gezelligheid met oud en nieuw zou er bij ons in ieder geval niet minder om worden.

Koop jij vuurwerk? Ben jij voorstander van een vuurwerkverbod?

9 opmerkingen:

  1. Nee, ik koop nooit vuurwerk en ik ben voor een vuurwerkverbod. Ik ben vooral tegen vanwege alle lichamelijke letsel en materiële schade die door vuurwerk veroorzaakt wordt. Zeker bij mist ben ik als astmapatiënt in de oudejaarsnacht erg benauwd en moet ik extra medicatie nemen om redelijk te kunnen ademen.
    Nu weet ik wel dat de meeste schade veroorzaakt wordt door illegaal vuurwerk, maar het zou zo maar kunnen dat door een verbod op vuurwerk de jeugd terughoudender wordt in het kopen van illegaal vuurwerk en ook dit vuurwerk op den duur verdwijnt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee wij kopen ook nooit geen vuurwerk, maar ik ben ook NIET tegen vuurwerk en hoop ook niet op een verbod, er word al zoveel betutteld en verboden laat dit nu een traditie blijven, die ene keer per jaar vind ik (het persoonlijk) er leuk om te bekijken.

    Kocht trouwens in mijn jeugd wel vuurwerk hoor maar tegenwoordig vind ik het gewoon veel te duur en daarbij heb ik ook geen zin om uren buiten te staan, wat je als jongere wel doet haha was die dag echt alleen binnen voor wat nood stoppen ;-)

    Ik wens jullie al vast een hele fijne jaarwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind vuurwerk wel leuk om naar te kijken maar zo zielig voor alle dieren. Ik ben dus voor een algemeen verbod.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroeger wel vuurwerk afgestoken op oudjaarsavond. Maar in totaal mss maar een jaar of 3. Nu steken de kinderen sterretjes af en ben benieuwd wat ze over een paar jaar gaan doen. De oudste is nu 7.
    Ik, als astmapatient, ben blij als ik gewoon thuis kan blijven. Achter het raam op zolder of slaapkamer van 1 van de kinderen om te kijken. Alle roosters dichtdoen, dat willen we nog wel eens vergeten. Vooral als het mistig is heb ik vreselijk veel last. Wij gaan bijna elkaar jaar weg en elk jaar geen zin omdat ik er zoveel last van heb. Hij snapt het niet en vind dat ik niet moet zeuren. Dus ja, het liefst gewoon thuis en 1 uur al op bed liggen. Want de kinderen zijn de volgende dag er ook weer, niet zo vroeg als anders maar ook niet zo laat als dat ik zou willen:-)
    Dus een algemeen verbod en gewoon op een centraal plek op verschillende plekken, die ik gewoon kan ontwijken. Prima...
    Ik vind het echt mooi hoor, maar het is me de last die ik heb niet waard...

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben op zich niet zo heel erg tegen vuurwerk, maar wel tegen het illegale vuurwerk wat hier vanaf half Oktober al word afgestoken. De hond is verschrikkelijk bang, de kat begint ook een veilig heenkomen te zoeken, achter de wasmand boven in de badkamer en ikzelf schrik me ook met regelmaat een rolberoerte. Maar ja, tegenhouden gaat niet. Strenger straffen als er op heterdaad word betrapt, mag van mij zeker! Mocht er een verbod komen, ben ik zeker niet tegen. Ik koop zelf nooit vuurwerk. ZOnde van 't geld en milieu.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een aantal jaar geleden kocht mijn man nog wel vuurwerk, maar nu niet meer. Ik vind het zelf niet leuk om af te steken en met oud & nieuw is er al zoveel moois te zien! Ik was een keer met oud & nieuw in het buitenland en daar hadden ze een prachtige vuurwerkshow, ik vond het ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben wel voor een verbod, maar helaas zal het net zo gaan als met andere dingen die verboden zijn, er zullen altijd mensen blijven die zich niet aan de regels houden anders zou er ook geen illegaal vuurwerk meer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben ook voor een verbod maar sluit me wel aan bij Johmar.
    Ik krijg een gevoel van onveiligheid van al die knallen en vind er niks feestelijks aan, het geeft me eerder een gevoel van "is het hier oorlog" en ook voor dieren vind ik het heel zielig. En dan al die pubers die ondanks alle waarschuwingen toch domme dingen doen (dat brengt nu eenmaal ook de leeftijd een beetje mee) en dat soms hun hele leven moeten bezuren.........dus....weg ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mij dikwijls verbaast, is dat mensen die het geld er eigenlijk niet voor hebben voor enorme bedragen aan vuurwerk kopen.
    Persoonlijk mag er van mij een verbod komen, met een centrale dorpse of stadse vuurwerkshow. Lijkt me goedkoper en ook stukken beter voor de algehele gezondheid omdat het professioneel gebeurt. Hoeven we met z'n allen ook niet op te draaien voor al die geheel onnodige medische kosten bij ongelukken.
    Ik koop dus geen vuurwerk en heb dit ook nooit gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.