Woonwoensdag: Rene

december 09, 2015



Naam, leeftijd, gezinssamenstelling:
Mijn naam is René, ik ben 26 jaar en alleenstaand.

Werk en inkomen/overige inkomsten:
Inmiddels vast werk in het openbaar vervoer, daarvoor uitzendkracht. Werk parttime 32 uur. Netto tussen de €1.700 en € 2.000. (Dit is afhankelijk van de onregelmatigheidstoeslag ) 

Beschrijving woning/locatie:
Tussenwoning in een rij van 3 in een dorp aan de westkant van de provincie Groningen.

Waarom heb je gekozen voor deze woning met bijbehorende kosten?
Ik woonde nog thuis en zocht iets voor mijzelf. Toen heb ik in oktober 2014 meerdere huizen bekeken in verschillende dorpen. En uiteindelijk is deze het geworden. In december 2014 is het huis op mijn naam gezet.

Soort hypotheek/ waar afgesloten/ hoogte hypotheek/kosten per maand?
Ik heb voor een lineaire hypotheek gekozen omdat je dan steeds minder gaat betalen. En dat vind ik een prettig idee. Deze heb ik afgesloten bij munt hypotheken en bedroeg €114.400 tegen 3,5% 20 jaar vast.

Hoeveel kon je destijds lenen? Vind je de woonlasten in verhouding met het inkomen?
Ik heb maximaal voor deze woning geleend door de waarde van de woning, meer had ik niet nodig al had ik wel iets meer kunnen lenen op basis van het inkomen. De lasten zijn prima te dragen. Zeker als je bedenkt dat ik de hypotheek heb afgesloten toen ik nog uitzendkracht was.

Los je naast de reguliere aflossing ook extra af? Zo ja, waarom? En hoe?
Nee omdat ik in 30 jaar alles heb afgelost met een lineaire lening.

Welke aflosvoorwaarden stelt de hypotheekverstrekker?
Minimaal €500 per keer en schriftelijk van te voren doorgeven. Er is geen limiet per jaar mits het uit eigen middelen is.

Zit er een risico-opslag in de hypotheek? Hoe hoog is het rentepercentage hiervan? Bij welk bedrag (waarde van de woning) wordt dit bedrag door de hypotheekverstrekker eraf gehaald?
Nee, deze is gefinancierd met NHG.

Zijn er overige voorwaarden die de hypotheekverstrekker aan de hypotheek stelt?
Nee, Ze zijn best soepel. Ik kan mijn rentepercentage namelijk ook meenemen in een volgende hypotheek.

Kan je de woonlasten nog betalen bij het wegvallen van een inkomen?
Bij compleet wegvallen niet. Een aantal uren zou nog wel op te vangen zijn met bezuinigen. 
 Wil jij ook meewerken aan woonwoensdag? Meld je dan nu aan via mail op financieelonafhankelijk2015@gmail.com . Per mail ontvang je vervolgens een vragenlijst, welke je naar eigen inzicht in kan vullen. Meewerken kan uiteraard altijd anoniem. 

You Might Also Like

5 reacties

  1. Ik vind een lineair systeem ook erg prettig, snap niet dat dit niet vaker afgesloten wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben het ook overwogen, maar dan werden in het begin de maandlasten te hoog. Terwijl met kleine kinderen dat voor ons juist niet handig was.
      Nu hebben we aflossen op basis van annuïteiten en dat geeft ons de ruimte die we nodig hebben. Voordeel: als je geld overhoudt kan je altijd nog aflossen.

      Verwijderen
    2. wij nemen ook een annuiteitenhypotheek. met dezelfde reden. hogere lasten zijn nu niet op te brengen met 2 jonge kinderen en mijn wisselende inkomen als gastouder.. maar al heel blij dat we geen beleggins/bankspaar/aflossingsvrije hypotheek "krijgen" maar dus annuiteiten, verplicht aflossen (zoals het in mijn idee ook "hoort" ;) ) extra aflossen kan ook, altijd fijn. (geen idee of het ooit gaat lukken maar we lossen sowieso al af natuurlijk, erg fijn idee)

      Verwijderen
  2. Hoi René, ik vraag me af of je niet overweegt om extra af te lossen om zo vast lagere maandlasten te krijgen of de looptijd te verkorten?
    Met deze relatief lage hypotheek kan je misschien binnen afzienbare tijd hypotheekvrij zijn?

    Leuk om te lezen in elk geval.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten