Basisboodschappen

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - januari 05, 2016

Ik schreef afgelopen zondag al over nutteloze pakjes en zakjes. Doordat wij een standaard basisvoorraad in huis hebben en wekelijks basisboodschappen halen; kunnen we altijd gemakkelijk een gezonde, maar bovenal ook lekkere maaltijd maken.

Basisvoorraad
Onderstaande basisvoorraad heb ik altijd in de voorraadkast of koelkast liggen. Mijn basis voor mijn avondeten.

kruiden:
Peper - (zee)zout - chillipeper - komijn - paprikapoeder - kerrie - oregano - tijm - kaneel - noodmuskaat

voorraadkast:
Pasta - rijst - risotto - tortilla's - bloem - bakpoeder - maizena - paneermeel - chocola - honing - gist - suiker - bouillonblokjes - tomatenpurree - blikjes mais - blikjes bonen/erwten - noten - olijfolie - mosterd - ketjap - aardappelen

Koelkast & vers:
Witte yoghurt - melk  room - kaas - (kruiden)boter - eieren - tomaten - paprika - uien - knoflook - seizoensgroente - rode peper - sla - seizoensfruit - broodbeleg

vriezer
brood - kip - rundvlees - spinazie - ijs

Met deze voorraad kan ik altijd wat bakken, er is namelijk voldoende bloem in huis. Er is voldoende in huis voor een heerlijke avondmaaltijd en er is voldoende om te beleggen voor op brood. En door met deze basisvoorraad te koken en bakken, kan ik relatief goedkoop boodschappen doen.Vrijwel mijn hele basisvoorraad halen wij bij de Liddl.  Zoals je kan zien zijn wij geen visliefhebbers en dit ontbreekt dus volledig in de lijst. We gaan proberen om dit jaar minder uit te geven aan boodschappen, zodat er weer meer richting de aflossing van de hypotheek kan.

Heb jij ook een standaard basisvoorraad in huis? Hoe zorg jij voor een gevarieerde basisvoorraad?

  • Share:

You Might Also Like

10 reacties

  1. Ijs niet, dat eten we alleen in de zomer. Tortilla's ook niet, maak ik zelf.
    Verder ongeveer hetzelfde plus: diepvrieszalm, dv quichedeeg, dv erwtjes, afbakbroden/broodjes, paar blikken soep (sinds kort) om eventuele onverwachtte visite te eten te kunnen geven. Ik maak voor onszelf eigengemaakte soep.
    Euhm....balsamicoazijn, vanillestokjes....ben vast nog dingen vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook geen zakjes of pakjes. Alleen wel curry, tika masala en korma pasta's in de koelkast. Dat zelf maken begin ik niet aan. En zongedroogde tomaten pasta of tapenade. Dat vinden we heerlijk door de tomatensaus of op een stokbroodje.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat mijn basisvoorraad groter is. Ik koop meestal als iets in de aanbieding is en dan koop ik meteen veel. Ik heb geen melk, room, yoghurt (vier lactose intoleranten hier) en geen rode peper. Ik heb wel meer soorten kruiden, peulvruchten (gedroogd en als conserve), groente in pot, zelfgemaakte jam, limonade, appelmoes, glutenvrije producten (twee glutenvrie hier).
    Met een basisvoorraad is het toch uitproberen wat handig is of niet. Bij mij is het nu ook tijd om minder gangbare producten zoals kokosmeel, bepaalde peulvruchten, rijstmeelbladen, boekweitmeel eens op te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb wel voorraad maar dat zijn dan meer dingen als tomatenpuree en rode kool.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb vooral tomatenblokjes in blik, tomatenpuree, bonen, andere pot groenten, rijst, pasta's, melk ( houdbaar ) en yogi, pakfris. Heb net mn kelderkast schoongemaakt en opgeruimd, weggedaan en klaargezet voor de voedselbank. En nog blijft er voldoende over. Bladerdeeg heb ik ook altijd, om toch even snel een quiche in mekaar te flansen. We hebben de winkels dichtbij, dus ik kan zo heenlopen, maar vind winkelen niet echt mijn ding, dus liefst 1 x in de week...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben inderdd wat standaard dingen altijd in huis, zodra ik de laatste pot/pak etc pak leg ik een nieuwe voorraad er van aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In Nederland moet je tegenwoordig voorraad hebben want we kunnen de deur niet uit. We wonen in het noorden en de kinderen schaatsen nu op straat. Scholen zijn dicht, dus we gaan vandaag creatief koken! Ook leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zou ik graag voor thuisblijven! En kan in de boeken en vooral veel foto's maken want kan mogelijk enkele decennia duren voor dit weer voor komt! Veel plezier!

      Verwijderen
    2. Ha, uitgerekend deze dagen was ik door veel voorraad heen. Kon dit eeekend niet boodschappen doen ivm zieke dochter. Gisteren werken en huisarts bezoek, had ik het voor vandaag gepland... Kreeg ik de deur niet open wegens 5 cm aangekoekt ijs! Gister vond ik het extremer weer, het regende ijs. Op een stukje van 10 km 3 x ruiten moeten krabben! Olga

      Verwijderen
  8. Mijn standaard basisvoorraad is geloof ik wel wat uitgebreider (ik vermoed dat als ik die hier zou opsommen het niet leuk meer is om te lezen). Daarnaast geloof ik dat een basisvoorraad heel persoonlijk is, het moet bestaan uit dat wat je ook echt regelmatig gebruikt. Want wat heb je aan een voorraad van producten die je toch niet snel zal gebruiken?
    Maar evengoed is het leuk om bij andere mensen ideeën op te doen!

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen