Ben jij financieel competent?

januari 18, 2016
Volgens het Nibud is slechts 17% van de huishoudens financieel competent. Het Nibud vindt dat je financieel zelfredzaam bent als je weloverwogen (financiële) keuzes maakt zodat je financiën in balans zijn op de korte én lange termijn. Daarbij hebben ze tijdens het onderzoek gekeken naar onderstaande competenties.

Competentie 1: in kaart brengen
  1. Bekijkt wekelijks het banksaldo (67% van de huishoudens doet dit)
  2. Werkt minimaal 1x per maand zijn administratie bij (89%)
  3. Zet minimaal 1x per jaar zijn uitgaven op een rij  (44%)
Alledrie de vaardigheden werden uitgevoerd door 33% van de huishoudens.

Competentie 2: Verantwoord besteden
  1.  Verantwoord aankoopgedrag – subjectieve beleving (81%)
  2. Geen betalingsproblemen (82%)
  3. Men koopt geen producten als men daar geen geld voor heeft (73%)
Alledrie de vaardigheden werden uitgevoerd door 54% van de huishoudens.

Competentie 3: Vooruitkijken
  1. Verantwoord leengedrag – geen lening of men heeft gelet op de betaalbaarheid van de aflossing (70%)
  2. Men spaart (82%)
  3. Men heeft een spaarrekening en spaargeld (77%)
Alledrie de vaardigheden werden uitgevoerd door 54% van de huishoudens.
 Bron: Nibud

Opvallend vind ik het feit dat slechts 33% van de huishoudens competentie 1 (in kaart brengen) voldoende uitvoert. De overige competenties worden door 54% van de huishoudens gedaan. De 3 vaardigheden die onder competentie 1 vallen zijn blijkbaar voor een groot deel van Nederland helemaal niet vanzelfsprekend. Terwijl het het controleren van de financiën zo belangrijk is. Door het internetbankieren en de verschillende apps van banken wordt het steeds makkelijker om overal je saldo te checken en hierdoor kan je vervelende verrassingen voorkomen.

Ik durf te zeggen dat ik (lees; wij) financieel competent ben. Alle competenties zijn voor mij heel belangrijk als het aankomt op een gezonde financiële huishouding.

Vind jij jezelf financieel competent? Voldoe jij aan bovenstaande eisen die het Nibud stelt?


9 opmerkingen:

  1. Ja hoor, aan allemaal ;-).
    Veel van de lezers van consuminderblogs zijn bewust bezig denk ik......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, wij voldoen aan alle bovenstaande 'eisen' :-)
    Ik vind de cijfers bij punten 2 en 3 discutabel, als punt 1 door een relatief klein percentage wordt uitgevoerd. Want hoe kun je verantwoord besteden en vooruitzien als je geen goed inzicht hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jup, allemaal ;) Ik vind de percentages eigenlijk nog best meevallen, eerlijk gezegd. Ik had verwacht dat het minder was...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind mezelf wel competent, maar faal nog wel een beetje in punt 2 en 3 van het eerste deel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik faal ook een beetje op punt 1 moet ik bekennen. Maar ik vind me zelf verder wel competent.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hier ook voldoende op alle punten :D ik check zelfs het banksaldo dagelijks.. overbodig maar ach het gaat zo makkelijk met de ing app ;) werk ook dagelijks mijn gewerkte uren bij en de administratie. heerlijk als alles gewoon klopt en we niets vergeten. hierdoor veel kunnen sparen de laatste 4 jr wat we nu in klussen in een koophuis kunnen stoppen. voelt erg goed!! alleen nog een lening bij duo, maar ook dat blijft betaalbaar naast de hypotheek, dankzij overzicht :D (weet zelfs waneer de lening compleet is afbetaald, ook erg fijn, veranderingen qua aflossen etc is ook zo ingevoerd en dan verandert dus de einddatum mee. ideaal lang leve excel) hopelijk blijft het inkomen wat stabiel dan kunnen we over een tijdje ook extra gaan aflossen op de hypotheek ;) alle beetjes helpen haha (ja ik ben een cijfernerd haha zeker met excel want ik maak altijd stomme rekenfoutjes doordat ik cijfers omdraai oid)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hier ook voldoende op alle punten :D ik check zelfs het banksaldo dagelijks.. overbodig maar ach het gaat zo makkelijk met de ing app ;) werk ook dagelijks mijn gewerkte uren bij en de administratie. heerlijk als alles gewoon klopt en we niets vergeten. hierdoor veel kunnen sparen de laatste 4 jr wat we nu in klussen in een koophuis kunnen stoppen. voelt erg goed!! alleen nog een lening bij duo, maar ook dat blijft betaalbaar naast de hypotheek, dankzij overzicht :D (weet zelfs waneer de lening compleet is afbetaald, ook erg fijn, veranderingen qua aflossen etc is ook zo ingevoerd en dan verandert dus de einddatum mee. ideaal lang leve excel) hopelijk blijft het inkomen wat stabiel dan kunnen we over een tijdje ook extra gaan aflossen op de hypotheek ;) alle beetjes helpen haha (ja ik ben een cijfernerd haha zeker met excel want ik maak altijd stomme rekenfoutjes doordat ik cijfers omdraai oid)

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.