, ,

Dag plofkip; hallo jumbokip!

januari 09, 2016

Sinds 1 januari is de Lidl ( en een aantal andere grote supermarkten) gestopt met de verkoop van plofkippenvlees. Een goed initiatief met dank aan de organisatie Wakker dier. De laatste maanden zijn wij minder vlees gaan eten en als wij vlees aten was het regelmatig biologisch. De Lidl heeft hier een steeds breder assortiment in gekregen.

Bij het doen van de boodschappen viel het mij op dat de gewone 600 gram kipfilet een andere verpakking had gekregen. De plofkip is geschrapt. Daarvoor in de plaats is de jumbokip gekomen. Ze hebben namelijk nog geen ster gekregen voor 'goede leefomstandigheden' voor de kip. Onderstaand het schema waar kipfilet aan voldaan moet hebben voor het krijgen van een of meerdere sterren.

wakker dierBron: Wakker dier

Het is schrijnend om te zien dat deze kippen met zoveel op een vierkante meter moeten leven. De megastallen met kuikens en kippen vind ik niet nodig. Ik vind vlees eten lekker en zal hier ook niet mee stoppen, maar ik vind wel dat een dier een relatief normaal leven moet hebben gehad. Hopelijk zet Wakker dier de actie nog door en wordt er straks alleen nog 'sterrenvlees' verkocht in de supermarkt.

Let jij op het keurmerk wat op de verpakking staat?

You Might Also Like

6 reacties

  1. Absoluut ja. Bij kip heb ik gekozen voor een compromis tussen mijn hart en mijn portemonnee. Hiervan koop ik uitsluitend 2 sterren en als ik heel af en toe een hele kip koop is het een biologische 3 ster.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O.h.a. kijk ik weinig naar de keurmerken op een product. Er zijn er veel, te veel en ze gaan over van alles en nog wat. Een studie op zich. Ik kijk er wel naar als ik me op een gegeven ogenblik met een bepaald onderwerp bezig houd. Bijvoorbeeld enige tijd geleden, of de petflesjes al of niet voorzien waren van het recycle logo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er wordt hier weinig vlees gegeten en als ik het koop is het bijna altijd biologisch vlees. Ook koop ik oiefst biologische eieren. Beter voor de dieren en beter voor onze gezondheid. Dieren uit de bioindustrie krijgen gmo voer en daar word ik niet blij van. Misschien is genetisch gemodificeerd in principe niet zo erg, maar er wordt heel veel bestrijdingsmiddel opgespoten (glyfosaat).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik eet geen honden en geen katten dus ook geen kippen en koeien. ;) Ik zie het verschil niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik eet zelf geen kip meer. Voor de mensen thuis die nog wel kip eten, let ik vaker op bio en dan nog het liefst met kortingssticker i.v.m bijna over de datum. Goed voor portomennee en minder slecht voor milieu. Na het zien van weer een docu over kippenlevens hier in Nederland, ben ik accuut gestopt met eten van kip. Wel nog (vrije uitloop) eieren. Dat dan weer wel. Verder eet ik heel weinig vlees en zoveel mogelijk daarvan is bio.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten