De flessenlikker

januari 30, 2016

Kennen jullie hem nog, de flessenlikker? Vroeger gebruikte mijn moeder hem altijd om flessen en pakken helemaal leeg te krijgen.

Toen we deze week lekker oerhollands boerenkool met worst  aten, moest ik ineens weer aan de flessenlikker denken. Er zat namelijk nog een restje slasaus in de fles die er niet uit wilde en we hadden geen fles meer in de voorraadkast staan. Toen wilde ik toch wel heel graag het laatste restje eruit hebben.

Voor mij is de flessenlikker jeugdsentiment en een heus staaltje van Hollandse zuinigheid waarbij ook nog voedselverspilling tegen wordt gegaan.  Doordat er tegenwoordig meer gebruik van pakken in plaats van flessen wordt gemaakt, is het niet meer direct noodzakelijk om een flessenlikker in huis te hebben. Ik weet ook niet of ze nog verkocht worden in de winkel. Volgens Google verkoopt de Ah ze nog, maar ik heb ze bij ons in de winkel nog nooit zien liggen.

Heb jij nog een flessenlikker?


You Might Also Like

15 reacties

  1. Ja, die hebben wij zeker! Hoewel de vla en yoghurt in pakken zit, gebruiken wij hem met name voor sauzen of andere producten die in fles zitten (advocaat, ja heel oubollig) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, die hebben wij zeker! Hoewel de vla en yoghurt in pakken zit, gebruiken wij hem met name voor sauzen of andere producten die in fles zitten (advocaat, ja heel oubollig) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja! en we hebben ook nog zo'n ouderwets jaren 50 uitlek raamwek, waar je een fles of pot omgekeerd in kan zetten om helemaal leeg te lekken. Bij het opruimen van het huis van oma gevonden en we mochten hem hebben :-) Ook al gebruikt voor de fles dikke yoghurt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja hoor die hebben we. Ook gewoon handig om potten yoghurt mee leeg te maken. Blokker heeft ze gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja hoor! En wordt regelmatig gebruikt! De action verkoopt ze dacht ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, grappig, mijn ouders hadden zo´n ding vroeger ook inderdaad. En dan was het de fles 'schoonlikken' en dan mocht ik de flessenlikker aflikken voor dat laatste beetje vla ;) Mooie herinnering. Bedankt voor dit blogje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja hoor, gebruik ik nog. Ook Hema verkoopt ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben verbaasd dat zoiets jeugdsentiment is. Alleen op die manier krijg je het laatste uit pakken en flessen. Misschien hoort het inderdaad bij het spreekwoord:
    Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen!
    Maar dan moet je niet verbaasd zijn dat er aan het einde van de maand er nog meer dagen zijn waarop je moet eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. nee deze hebben wij niet, ik kan me ook niet bedenken wat voor fles wij gebruiken? Sla saus en dergelijkegebruiken wij niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja hoor, die heb ik!
    Vind ik toch wel een beetje onmisbaar...
    Ik gebruik hem ook om de pot pastasaus bijvoorbeeld helemaal goed leeg te krijgen.
    En zoals je kunt zien, hij is nog steeds algemeen verkrijgbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben er wel drie, omdat ik tijdens het koken vaak meerdere dingen er mee leeg maak. Potten, blikjes, potje crème franchise, tot aan de pan met stamppot, saus aan toe. De pot pindakaas en sandwichspread, mosterd, mayonaise. Plastic flessen gaan door de midden, en maken we leeg er mee. Ik zou ze niet willen missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ze jaren niet meer gezien. Binnenkort toch maar eens kijken of ik hem bij de hema of blokker kan vinden. Bedankt voor de reacties. Ik geloof dat ik onder een steen zat de afgelopen jaren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha, de reacties verbazen mij! Voor mij is dit ook echt jeugdsentiment! Dacht ook dat ze niet meer bestonden:)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, ook hier nog in gebruik. Ook omgekeerd, bijvoorbeeld om een rest van saus of slagroom in de kom weer netjes op een kluitje te duwen naar beneden, zodat het lekkerder blijft om nog een dagje over te houden.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten