Gastblog Sascha; een financieel inkijkje & bespaartips!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - januari 15, 2016

Het leuke van de rubriek woonwoensdag is dat je via de mail ineens met allerlei leuke mensen contact krijgt. Afgelopen week had ik via de mail contact met Sascha en zij bood aan om haar inkomsten en besparingen verder uit te werken. Het is een ontzettend uitgebreid verhaal geworden met veel handige bespaartips.  Veel leesplezier!


Vaste lasten 2015 bij benadering/afgerond


Hypotheek (daalt per maand)
349
Zorgverzekering (met collectiviteitskorting)
110*
CV onderhoud
30*
Loterij
11*
Kapper
20*
Mobiel sim only
10*
Glasvezel 3 in 1
50*
Gemeentebelastingen
80
Water
8
Zuiveringsheffing
20
Verzekeringen
48
Vakbond
16*
NS Kortingskaart
25
Totaal
777
* betekent mogelijk te minderen door een goedkoper abonnement te nemen of geheel op te zeggen

Maandelijks ben ik 777 euro kwijt aan vaste lasten. Ik reken echter met 1400/1500 euro.  Wat ik overhoud aan het eind van de maand gebruik ik direct voor een extra aflossing. Maandelijks ontvang ik 2100 euro netto aan salaris, exclusief vakantiegeld.

Investeringen

Ik heb een flink aantal manieren bedacht om de kosten te drukken, maar heb ook behoorlijk wat investeringen gedaan in mijn huis om het zuiniger te maken. Hieronder de belangrijkste, klein en groot door elkaar:

  • Houtkachel i.p.v. open haard (haardhout van lokale fruitteler, aanmaakhout van  berkentakken en een enkele kapotte pallet langs de weg). Ook check ik bij verbouwingen containers voor schoon timmerhout (stukken van balken, latten)
  • Isolatie: plat dak, spouwmuren, dubbel glas
  •  Stoken: nieuwe cv ketel, thermostaatknoppen, deuren dicht houden en zuinig stoken
  • Schapenvachtje voor op de bank
  • Minder verbruiken: Halogeenlampen (veel!) vervangen door led lampen (i.c.m. lampen uit in niet gebruikte ruimtes), besparende douchekop (i.c.m. kort douchen), snelkookpan voor stoofgerechten

Noodzakelijke spullen
  • Ik ga niet mee in de concurrentie met de buren van 'mooier, groter, beter'. Gelukkig heb ik een gezonde dosis eigenwijsheid om mijn eigen weg te kiezen!
  • Ik kijk wat ik nodig heb voor vervoer. Zo heb ik geen auto, maar wel een oude fiets voor in de stad en een elektrische fiets voor de middellange afstanden en ga ik met de trein op de lange afstanden. Heb ik echt een auto nodig, dan huur ik er een bij de plaatselijke garage voor €45 per dag.
  • Ik ben handig en creatief. Als er iets stuk gaat, dan kijk ik of ik het a. echt nog nodig heb, b. ik een alternatief heb c. ik het kan maken d. het kan lenen e. tweedehands kan kopen f. nieuw moet kopen. Het liefst kom ik natuurlijk niet aan bij punt f.
  • Ik koop nauwelijks iets nieuw. Schoeisel en ondergoed is wel altijd nieuw i.v.m. hygiëne. Ondergoed is trouwens ook mijn grootste kledinguitgave: i.v.m. mijn cupmaat kan ik slechts bepaalde bh's dragen. Deze zijn helaas rond de 80 euro per stuk en vaak weg voor de uitverkoop start.
  • Ik kijk anders naar tweedehands spullen. Het moet natuurlijk wel schoon en bruikbaar (en noodzakelijk!) zijn. Het is naar mijn bescheiden mening hetzelfde als antiek, alleen minder oud. Ja het is gebruikt, maar je gloednieuwe bank of tafel is ook niks meer waard op het moment dat je het de winkel uit draagt. Oudere meubels zijn vaak beter qua constructie, van echt hout en zijn te repareren. Ben ik iets zat, dan a. zet ik het op een andere plek, b. kijk ik of ik het wil verven of zo c. verkoop ik het op marktplaats d. geef het weg e. gaat het naar de kringloop f. gooi ik het weg. Ook hier wil ik niet bij punt f aankomen.
  • Ik probeer basiszaken in een neutrale kleur of kleurencombinatie te kiezen zoals ondergoed, hemdjes, sokken, kussenslopen en handdoeken

Besparingen in de keuken
Belangrijkste besparingen in de keuken: leer koken met verse ingrediënten en koop slim in. Gebruik de mogelijkheden die je omgeving bieden. Ren niet meteen richting winkel, maar kijk of je een alternatief op voorraad hebt.
  •  Ik heb niet zoveel machines in de keuken die steeds vervangen moeten worden (caffetiere en waterkoker i.p.v. koffiezetapparaat, geen frituurpan etc)
  • Ik heb twee goede messen die 1x per jaar door de lokale scharensliep loeischerp worden geslepen, evenals mijn bijltje en snoeischaar. Verder alleen wat aardappelschilmesjes. Meer heb ik niet nodig.
  • Ik neem zelf salades mee naar werk i.p.v. dat ik aan de snacks ga in de bedrijfskantine. Zelfs als ik elke dag alleen twee boterhammen met een plakje kaas neemt ben ik in een maand zo 25 euro armer.
  • Ik beperk de hoeveelheid vlees en gebruik vlees vaak als smaakmaker i.p.v. hoofdingrediënt.
  • Ik drink geen frisdranken. Liever doe ik plakjes gember en citroen in koel water.
  • Ik maak vaak voor meerdere dagen tegelijk klaar en vries porties in.
  • Ik maak zelf havermoutkoekjes i.p.v. dat ik koekjes koop. Ik varieer met chocola, gember of pindakaas
  • Ik gebruik geen pakjes en zakjes in de keuken maar heb kruiden in de tuin en specerijen in de la.
  • Ik heb altijd meel in huis. Hiermee kan ik ontzettend veel zelf maken van cake, pizzadeeg, brood, sauzen, noedels, pasta tot weet ik wat nog meer. Gelukkig ben ik nergens allergisch voor.
  • Ik kijk kritisch naar de houdbaarheidsdatum en gebruik mijn neus en ogen. Zo heb ik jaren geleden gedroogde Provençaalse kruiden tijdens een vakantie gekocht en die ruiken nog even sterk als toen ik het kocht. Pas wanneer de geur verdwijnt gaan de kruiden naar de composthoop.
  • Gebruik een composthoop of -bak om de hierin gemaakte compost in je tuin en potten te gebruiken. Voor zaailingen koop ik cocopeat en als stekpoeder kan je kaneel (las ik ergens) gebruiken. Zelf steek ik een stek direct in vochtige cocopeat. Doet hij het, dan doet hij het.. en anders heeft hij pech.
  • Inmaken: Van teveel aan melk kan je kaas maken. Je kunt courgettes en komkommers inmaken in het zuur. Een pakje room die (ver) over de datum is kan je in een glazen potje doen, deze goed dicht doen en dan als een gek schudden: je maakt zo je eigen klomp roomboter. Lukt inmaken niet, zoek een alternatief. Zuurkool mislukt bij mij steeds, ik ga nu met een bakje naar de groenteboer. Mozzarella maken mislukt ook steeds, ik maak alleen nog zachte kruidenkaas.
  • Ik maak restjes op via groentesoepen, sauzen, lasagne, hartige taarten etc. Ik heb laatst wat zielige, half verdroogde selderij, wortels en paprika in de oven gedroogd en vermalen met zout tot bouillonpoeder.
  • Ik koop een stukje kaas en stop deze in een (zelfgemaakte) bijenwasdoek. Het beschimmelt niet, droogt niet uit en scheelt me een hoop plastic. Ik koop geen geraspte kaas (heb een rasp in de la) of parmezaanse kaas (oude of overjarige kaas is net zo lekker)
  • Ik gebruik mijn gezonde verstand. De mensheid heeft miljoenen jaren overleefd zonder elke minuut aan een plastic flesje te lurken. Het is niet erg om een uur zonder water te zitten. Pas mijn eten ook aan, eet niet te zout onderweg waardoor ik ook niet zo veel hoeft te drinken. Voor langere ritten of een dag weg neem ik wel wat water en wat lekkers mee zodat ik niet aan de koffie en snoep ga. Ik ken mezelf een beetje!
  • Ik gebruik mijn ogen: ik onthoud waar rozenbottels, appels, noten, amandelen, bramen, bosbessen en andere lekkernijen groeien en deze oogst ik dan later ook. Ik droog mijn oogst of vries het in (of eet het direct op). Ook maak ik chutneys, sappen, ijs, jams en likeuren van de oogst. Een deel geef ik weg als cadeau. Kijk ook eens op www.plukdestad.nl voor plukplekken. Ik heb ook wel eens na de oogstmachines een paar struiken spruitjes, prei en mais gevonden langs de weg tussen de velden. De maiskorrels heb ik met een oude vleesmolen tot grof meel vermalen.

Tips voor de tuin:
o   Ik heb het grasveld omgespit tot moestuin
o   Lelijke heesters en boompjes zijn vervangen door fruit (struiken en boompjes, deels in pot)
o   Ik heb bakken met groente en kruiden staan (daslook, venkel, munt). Ik maak in het voorjaar mijn eigen kruidensalade uit de tuin met venkel, munt, daslook, paardenbloem, borago, salie, peterselie, pluksla, snijbiet en snijmoes etc
o   Ik maak mijn eigen kruidenthee, o.a. met gedroogd frambozenblad, munt en venkel, goudsbloemen en een enkel verdwaald viooltje
o   Ik eet ook het blad van tuinbonen en het blad van bieten, laat spinazie flink doorgroeien (het worden grote planten!) voor ik oogst en zaai pluksla dat tot het heetst van de zomer doorgroeit. Werkt prima zolang de kippen er niet bij kunnen!
o   Ik wissel stekjes en zaailingen uit met familie en vrienden (o.a salie, selderij, paprika, kruisbessen, frambozen, pompoenen, tomaten) en vraag ik om kruiden of groenteplanten als verjaardagscadeau.
o   Ik plant de kontjes van o.a. gekochte bleekselderij, prei en bosuitjes. Sla met wortels eraan wordt ook geplant en blad voor blad geoogst. Als ik verse munt koop, dan zet ik een paar sprieten in water tot er wortels komen. Daarna gaan ze in een pot.
o   Groene (onrijpe) tomaten gaan in de chutney.
o   Ik koop groentezaden voor mijn tuin, maar verzamel ze ook zelf uit gekochte groente, bijv. zaadjes van chili, paprika, tomaat, pompoen. Een enkele uitgelopen aardappel of ui wordt ook geplant. Ik zet ook uitgelopen knoflookteentjes in de tuin zodat ik een jaar of anderhalf later zelf knoflookbollen kan oogsten.

Winkelen
o   Ik kies seizoensgroente en -fruit en leg een voorraadje aan bij overvloedige aanbiedingen
o   Jumbo geeft een gratis tas groente/fruit als je beschimmelde of rotte groente/fruit ziet liggen in hun bakken. Op de een of andere manier pak ik altijd het netje met die ene beschimmelde sinaasappel of mandarijn :-)
o   Turkse toko's hebben vaak goede aanbiedingen voor groente en fruit, bijv. 5 kilo tomaten voor 2 euro in de zomer. Ze hebben ook veel meer soorten specerijen dan de 'normale' winkels en kan ik kleinere hoeveelheden kopen.
o   De lokale boeren hebben ook vaak goede spullen voor schappelijke prijzen (megapompoenen voor 2 euro, exotische chilipepers etc)
o   Ik had een bloemwinkel in de buurt die een keer in het voorjaar potten met tuinkruiden weggooiden omdat ze iets te ver doorgegroeid waren. Ik heb ze gered uit de container en in de tuin gezet.
o   Op de markt loop ik langs de groentekramen om te vragen wat ze onder de kraam hebben liggen. Dit is vaak ietsje overrijp fruit (smoothies!) en iets verlepte groente of met een plekje. Groente is met wat koud water weer op te peppen en anders snij ik een stukje eraf. Zo verzamel ik soms kilo's voor €5-€7.

Sierplanten
  • Op mijn werk werden regelmatig potjes met bloembollen neergezet die na de bloei weggegooid werden. Deze heb ik verzameld en in de tuin gezet. De potjes gebruik ik voor mijn nieuwe zaailingen.
  • Bij sommige snijbloemen (anjers) zie je nieuwe uitlopers bij de bladeren ontstaan. Deze zet je in water en daarna met worteltjes in een pot. Gratis bloemen!
  • De enkele keer dat ik in een tuincentrum ben, kijk ik eerst bij de aanbiedingen. De planten zijn weliswaar uitgebloeid maar nog wel helemaal gezond en spotgoedkoop. Een tijdje wat liefde en aandacht en ze bloeien weer

Huisdieren
Ik had 12 jaar lang een kat uit het asiel. Toen zij overleed heb ik drie krielkippen genomen. Ik zit er weliswaar niet mee op schoot, maar ze zijn wel hartstikke gezellig, lopen als hondjes achter me aan (liefde gaat door de maag), eten nare beestjes op en geven me eieren. De mest gaat op de composthoop. Ik deel de eieren met mijn buren. Als ik geen eieren heb, dan ren ik niet meteen naar de winkel maar wacht tot de productie weer op gang komt. Een kat is veel duurder (adoptiekosten asiel, kattengrit, dierenarts etc.) Ik hou het voorlopig bij kippen, al is een doos eieren natuurlijk wel goedkoper.


  • Share:

You Might Also Like

14 reacties

  1. Wat ben je goed bezig! Alleen waarom toch ook hier weer een abonnement voor cv. grote onzin, een onderhoudsbeurt kost €75,- bij een echte loodgieter en als er een reparatie nodig is betaal je de onderdelen. €360,- per jaar is echt te gek, Je hebt toch ook geen abonnement voor onderhoud van fiets, auto, grasmaaier, televisie, computer, enz. enz. is echt een draak van een regeling. zie dat je ervan afkomt, net als een abonnement van de schoorsteenveger, nodig ze uit als jij ze nodig hebt! Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies wat ik ook dacht, die abonnementen zijn echt de grootste onzin. Ik betaal eens per twee jaar 35 euro voor de badkamergeiser en 15 voor de keukenboiler. Gewoon wit met factuur.
      Snel opzeggen!

      Verwijderen
    2. Vergis je niet Bieke! Als je een houtkachel of openhaard hebt, moet de schoorsteen (voor de verzekering) jaarlijks geveegd worden door een erkende schoorsteenveger.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor jouw openheid het delen van jouw verhaal, Sascha! Je bent op veel gebieden erg goed bezig zeg! Ik heb wel twee vragen:
    1: zoals Bieke hierboven ook al aangeeft vraag ik mij af waarom je voor een nieuwe cv een abonnement hebt. Hierop kun je fors besparen.
    2: jouw vaste lasten zijn bijna 800 euro. Je rekent met 1400-1500 euro. Gezien jouw tips zal het boodschappenbudget laag zijn. Waar geef jij het verschil van 600-700 aan uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat ben jij uitgekiend en slim bezig. Vooral al je trucjes met groente, fruit en planten vind ik knap. Mijn "moestuin" komt niet verder dan kruiden in de tuin.
    1 dingetje: je kunt ook heerlijke koffie zetten met heet water en een los filter op thermosfles of mok.
    Cafetiere koffie is niet zo gezond omdat het niet gefilterd wordt. Google maar eens.
    Complimenten hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed bezig!! Ben ook benieuwd naar je overige kosten, bijv je boodschappenbudget

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie tips zeg! En super dat je ook elke maand zo'n fors bedrag aflost. Dan komt hypotheekvrij leven denk ik wel snel dichterbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eens met hierboven vwb de CV-ketel, helemaal als die redelijk nieuw is zoals je beschrijft is het echt niet nodig om een onderhoudsabonnement te hebben. En al helemaal niet 1 van 30 euro per maand!! Daar kun je na 6 jaar een compleet nieuw CV-ketel voor kopen. Hebben ze daar reserve-onderdelen van goud?

    Ander puntje van kritiek, de zogenaamde besparing dmv je houtkachel. Ik zou heel graag een open haard willen hebben, maar dat is voornamelijk vanwege sfeer en lekker fikkie stoken. Maar kostentechnisch gezien is het vaak helemaal niet zuinig. Als je er echt profijt van wilt hebben moet je goed hout hebben, goed hout kost geld, moet goed opgeslagen worden en dat kan dus alleen als je een grote hoeveelheid van bijvoorbeeld 1 m3 per keer besteld. Met afvalhout ga je een dergelijke rendement zeker niet halen. Daarnaast heb je jaarlijks kosten aan je schoorsteen wat je rendement negatief beïnvloed. Ik zeg niet dat je het niet moet doen, want ik zou het ook lekker vinden. Maar besparend is het meestal niet.

    Verder, erg goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog 1 ding. Ik weet niet waar je woont, dus ook niet of het een optie is. Maar je zou in plaats van een auto te huren bij een garage ook een auto kunnen huren via Snappcar. Kun je zelfs per uur huren en je vindt al auto's met een dagtarief vanaf 20 euro incl. 100 vrije km's

      Verwijderen
  7. Wow...netjes en ordelijk opgeschreven al die tips. Super.
    Alleen....dat messenslijpen, dat kan je echt wel zelf. Kijk eens op youtube voor info, koop bij knivesandtooles een slijpsteen, en begin met een mes zelf leren slijpen. Als je het niet aandurft met je eigen messen in het begin, koopeen mes bij de kringloop om mee te oefenen. Voor een eurootje kan je weinig verprutsen. Ik heb het ook zo geleerd en ben superblij dat ik het zelf kan. Verbaas er zelfs andere(lees mannen) mee, haha.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi allemaal, dank voor jullie reacties.
    Helaas waren er wat zaken weggevallen in de tekst waardoor er wat onduidelijkheid ontstond over het rijtje uitgaven. Dit rijtje betreft de maandelijkse incasso's en zijn excl. de zaken die 1x per kwartaal of per jaar uitgegeven worden, zoals een woonverzekering, eigen risico zorgverzekering, bepaalde abonnementen, schoorsteenveger, reiskosten trein etc. etc etc
    * Ook eten staat er niet in omdat ik af en toe extra koop voor de voorraad, wat nieuwe dingen uitprobeer (op dit moment waterkefir) waarvoor ik nieuwe dingen nodig heb, een paar flessen inmaakbrandewijn of wodka koop om zelf likeur o.i.d. te maken of doodgewoon geen zin heb om te bezuinigen als ik heel moe ben. De uitgaven voor boodschappen varieren dus per maand.
    * De uitgaven van gas/electriciteit zijn 70 euro per maand
    * Het cv abonnement had ik als puur onderhoud neergezet. Dat is natuurlijk heel duur zoals jullie al opmerkten! Het gaat hier om de huur van de ketel plus onderhoud.
    * Goed hout is inderdaad duur, maar ik heb de luxe dat ik een paar kuub nat hout in alle rust een paar jaar kan laten drogen in de tuin nadat ik het gezaagd heb. De kosten van dat hout zijn stukken lager dan een kuub netjes gestapelde ovengedroogd houtblokjes van 40 cm lang van de officiele houtdealers
    * De houtkachel vs open haard was vooral een kwestie van een tochtgat in de woonkamer dicht laten maken (de klep hield veel kou binnen) en beter rendement van het gestookte hout hebben. De open haard vond ik ook niet echt veilig. Ik moest er echt wel bij blijven ivm spatten die toch af en toe voorkomen (die springen met gemak over het metalen scherm). Ook vind ik het fijn om niet 100% afhankelijk te zijn van gas en electriciteit. Ik heb een paar keer in de kou gezeten in hartje winter omdat iemand de electriciteitleiding had geraakt met graven of dat de energiecentrales uitvielen. Dat was niet fijn.
    * de garage die auto's verhuurt is op loopafstand van mijn huis en de huur is met onbeperkt aantal km. Volgens mij hebben we geen Greenwheels of Snappcar in de buurt
    * ik zou het best leuk vinden om messen te kunnen slijpen... misschien een idee om me in 2016 aan te leren! Goede tip!
    Groetjes
    Sascha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zucht... goed typen is ook een kunst! ik bedoelde bij de open haard natuurlijk dat de klep in de schoorsteen veel kou binnen LIET.

      Verwijderen
  9. Geweldig inspirerend, vooral leuk de vele groene vingers tips!

    BeantwoordenVerwijderen