Geldlek bij partner

januari 12, 2016

Sinds oktober 2015 ben ik getrouwd. In gemeenschap van goederen. Al onze bezittingen en schulden zijn nu van ons samen. Gelukkig hebben wij maar 1 schuld; de hypotheek. Toen wij trouwden hadden wij beide aparte rekening en een gezamenlijke rekening. Werkte voor ons heel prettig. We kunnen beide goed met geld om gaan en hebben een vergelijkbaar uitgavenpatroon.

Op dit moment werken wij nog steeds met deze constructie. Ons salaris komt op onze eigen rekeningen binnen en we hebben allebei een eigen spaarrekening. Daarnaast hebben we een gezamenlijke betaalrekening, waar wij beide een bedrag naar rato voor de vaste lasten en voor de boodschappen storten. We kunnen beide via internetbankieren op onze gezamenlijke spaarrekening kijken. We kunnen niet onafhankelijk van elkaar op de privé-rekeningen kijken. Een keer per maand regelen we de financien en kijken we wel kort op elkaars rekeningen. Aangezien we beide ruim in de plus staan, kijk ik nooit scherp naar zijn uitgaven. En daar ging het toch mis. Mijn man kan goed met geld omgaan. Hij spaart, geeft weinig uit en vergelijkt altijd prijzen als hij een aankoop doet. Daarnaast heeft hij alleen een goedkoop abonnement voor zijn mobiele telefoon lopen. Ik maakte mij dus nergens zorgen om.

Nou zijn die zorgen ook niet nodig, maar hij bleek toch echt wel een maandelijks geldlek te hebben. Puur door gemakzucht. Hij betaalt namelijk nog steeds maandelijks voor zijn sportschoolabonnement die hij in onze vorige woonplaats had afgesloten. Wij woonden hiervoor in Zwolle en nu in omgeving Amersfoort. Bij die sportschool komt hij dus niet meer. En aangezien wij al ruim 2 jaar niet meer in Zwolle wonen, is er maandelijks dus onnodig geld weggelekt. Daar had hij natuurlijk veel beter maandelijks een mooie bos bloemen voor zijn vrouw voor kunnen kopen ;)

Nou is het geen duur sportschoolabonnement, maar toch zo'n 18 euro per maand. We wonen al 27 maanden niet meer in Zwolle. Al met al een bedrag van 486 euro wat zomaar geschonken is aan de sportschool. Ontzettend zonde. Je begrijpt dat het sportschoolabonnement per direct opgezegd wordt.


Heb jij wel eens last gehad van een geldlek?


You Might Also Like

21 reacties

  1. Oh, wat zonde! Ik heb dit een keer gehad met het abonnement voor de TV. Dat betaalde ik hier in Friesland nog steeds, terwijl het bedrijf hier niet eens dekking bood. Dat heeft ook ongeveer een jaar geduurd, à €16 per jaar. Je overleeft het wel, maar het is toch echt wel even balen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naar rato? Dan heeft degene met het meeste salaris dus ook het meeste om prive te besteden. Is dat niet een beetje vreemd bij "gemeenschap van goederen"?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is toch maar hoe je het afspreekt? Ook gemeenschap van goederen is niet in steen gehouwen. ;-)

      Verwijderen
    2. Daar heb je gelijk in, maar waar ik wel een beetje op zou letten is jullie beider spaarrekeningen, want mocht het ooit mis gegaan (ik hoop het niet, maar heb het zien gebeuren in mijn omgeving) dan worden ook die 50/50 verdeeld. Als jij dan braaf hebt gespaard en hij niet sta je wel mooi beteuterd te kijken als je de helft kan afgeven.
      Maar goed dat risico loop je ook als je het allemaal op de grote hoop gooit ;).

      Verwijderen
  3. Mijn man rookt, dat beschouw ik als een behoorlijk geldlek (nog los van de zorgen die ik me om zijn gezondheid maak). Maar ik heb op geen enkele wijze dit positief kunnen beinvloeden helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hebben wij zo'n 32 jaar geleden gehad. Waren verhuisd en kwamen er naar 1 jaar pas achter dat de brandverzekering van ons vorige huis nog maandelijks automatisch afgeschreven was.
    Is zo zonde geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jazeker, maar op het moment heb ik ze dacht niet meer. Ze zijn allemaal weggesaneerd.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo zonde geld maar denk iedereen het wel eens heeft mee gemaakt, bij ons is er in het verleden 2 jaar lang dubbel internet kosten afgeschreven!
    Toen we het merkte en die rek stop zette ging het internet bedrijf nog sputteren ook!! en hadden we 1 maand geen internet omdat er NIET betaald werd grrr
    Pas toen ik de bewijzen neer lag, bond het bedrijf in... en kregen we weer internet, maar het geld was foetsie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo zonde inderdaad. Hier nooit een geldlek omdat ik er als een havik bovenop zit. Nu ben ik ook alleen dus dat scheelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zonde inderdaad. Maar wel een gewoon menselijke fout. Wel fijn te weten dat je met een mens getrouwd ben (en niet een perfect iets als een robot of alien), toch? En fijn dat jullie per direct konden opzeggen, en niet tot het einde van een contractjaar ergens aan vast zaten. Heb daar wel horror verhalen van gehoord.
    Vervelend issue, maar gefixd. Dus nu lekker samen verder gaan, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ow wat zonde zeg! Wij hebben ook weleens een geldlek gehad, maar inmiddels hebben we zoveel overzicht dat dat niet meer gebeurt! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat apart dat jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn en er dan toch aparte rekeningen op na houden. Tegenstrijdig in mijn ogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. op t moment alleen mijn anwb abonnement wat overbodig is.. eerst dachten we dat het nodig was als partner om een eigen abonnement te hebben, maar dat blijkt niet zo te zijn als je maar 1 auto hebt.. weer wat geleerd maar vergeten t steeds op te zeggen.. elke x als de rekening komt en/of het pasje, dan denk ik er even aan, maar komt nooit uit om gelijk op te zeggen..
    komende tijd goed opletten.. veel dubbele lasten komende maanden door de koop van een koophuis, goed opletten dat alles op tijd stopgezet of overgezet wordt..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik pas online gedaan, je kunt dan meteen een partnerpas aanvragen die kost iets van 5€ per jaar. Dat is wel nodig omdat het abonnement persoonsgebonden is en niet autogebonden.

      Verwijderen
  12. Geldlekken hebben wij niet, ik kan me ook niet herinneren dat ik ze zelf ooit gehad heb. Wat we wel hebben (nog steeds) is dat er van mijn mans rekening sinds jaar en dag kleinere maandelijkse bedragen afgeschreven worden naar goede doelen en dat ik van mijn rekening naar een aantal van diezelfde doelen twee of drie keer per jaar ook nog eens (wat hogere) bedragen overmaak. We laten het maar zo, hopelijk komt het allemaal goed terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ai, dat is zonde van het geld! Maar goed, ik denk dat dat helaas wel vaker voorkomt.
    Zover ik mij kan herinneren hebben wij nu en in het verleden geen geldlekken gehad. Wij zitten er boven op; en misschien wel een beetje te boven op en moeten de controle wat meer loslaten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ooit eens met een doorlopende reisverzekering gehad. Maar gelukkig kregen we een toch deel van de jaarpremie terug. Uiteindelijk was de schade maar een jaar en 3 maanden denk ik..

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gigantisch Geldlek hier: ALIMENTATIE. Geld wordt niet besteed waar het voor bedoeld is. En dit gaat om grote bedragen. Maar tja, je kunt in Nederland zo'n lek niet dichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nee, geen geldlekken hier. Ben dan ook de enige hier in huis die geld verdiend en de financiën doet ;-) Ik zit er bovenop, weet wat er binnenkomt en er uit gaat. Ik hou scherp eventuele lidmaatschappen/abo's altijd goed in de gaten, zet een reminder in mn agenda als ik op kan zeggen/verlengen, werkt erg goed.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. volgens mij is dat de grootste inkomstenbron van de gemiddelde sportschool...stop er aub niet mee, ze gaan massaal failliet :-)

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten