Goedkoper koken; weg met de pakjes en zakjes!

januari 03, 2016

Loop een willekeurige supermarkt binnen en je zal rijen met pakjes en zakjes met kruiden of meel vinden om de heerlijkste gerechten te maken. Op de pakjes prijken foto's met de mooist haalbare resultaten. En voor die paar kruiden/meel en heel veel smaakversterkers (e-nummers) betaal je de hoofdprijs. De ingredi├źnten  zijn over het algemeen gemakkelijk en veel goedkoper in dezelfde supermarkt te vinden.

 De meest onzinnige pakjes
En zo lopend in de supermarkt kom je toch wel heel wat onzinnig gemaksvoedsel tegen. Een klein lijstje:

  1. Pannenkoekenmix; gemakkelijk zelf te maken met wat ei, melk, bloem en een snufje zout. 
  2. Bechamelsaus; Bechamelsaus is gewoon een mix van boter, bloem en melk en dus heel gemakkelijk zelf te maken.
  3. Deeg voor hartige taart; ook weer makkelijk zelf te maken met 175 gram bloem, een snufje zout, 75 gram boter en 5 eetlepels water . Een mooi deeg van kneden, even in de koelkast en klaar is je eigen deeg. Ook weer een stuk goedkoper dan de bevroren versie uit de supermarkt.
  4. En als laatst geen pakje of zakje, maar wel een heel duidelijk voorbeeld van gemakvoedsel wat naar mijn idee helemaal nergens op slaat; voorgepelde bananen. Gelukkig kwamen hier veel mensen tegen in opstand en heeft de supermarkt de voorgepelde bananen weer uit het assortiment gehaald. 
Wat vind jij het het foutste voorbeeld van duur gemaksvoedsel in de supermarkt? 
                         

You Might Also Like

16 reacties

  1. Soep in zak met een boullonblokje en wat soepgroente en rijst heb je binnen 10 minuten een lekker soepje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. met stip op 1 voor mij.. tomatensaus met kruiden voor het zelf maken van je spagettisaus... soms scheelt het de helft van de prijs... dan zit er wel in zout, suiker, oregana en basilicum... neem gewoon tomatensaus en wat keukenkruiden, skip je meteen het zout en suiker.. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk heel veel maar met stip( voor mij dan) bramen in een doosje. In de zomer pluk ik wel 60 kg om van alles van te maken. Kom je in de winkel ligt daar 125 gram voor 2 euro!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Corry heb je wat tips om bramen uit de diepvries te verwerken? Ik heb ook nog paar kilo in de vriezer en ik hou niet van jam/confiture.

      Verwijderen
  4. Kaassausje voor de bloemkool. Klontje boter, eetlepel bloem, even samen pruttelen, al roerend aanlengen met melk, een kaassoort die je lekker vindt raspen en erdoor smelten. Peper. Klaar.
    Niet allerlei rare toevoegingen en prima van te voren te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij pakken de kaasrasp en het blok kaas uit de koelkast en strooien deze geraspte kaas over de spruitjes en bloemkool. Heel simpel en bijna geen afwas.

      Verwijderen
  5. Mexicaanse kruidenmix voor wraps. Kun je door zelf te kruiden veel gezonder maken zonder al dat zout.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kant en klare pannekoeken en poffertjes, alvast voorgedraaide soepballetjes, gesneden uien etc. Van die basis dingen dus die met een paar handelingen zelf en heelgoedkoop te maken zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ovenschotel met aardappel gehakt en prei, 2,49. Zelf toevoegen: aardappel gehakt en prei... :s

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 'n Enkele keer kies ik voor gemaksvoedsel (uit glazen pot of diepvries) soms uit tijdgebrek, soms uit energiegebrek. Dan ben ik blij dat het er is maar 99 van de 100 keer maak ik bijna alles zelf van herkenbare produkten!
    Ik sta menigmaal versteld van de kant-en-klaar produkten die er in de schappen staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooo die bananen, wat erg zeg.

    Ik vind die zakjes yoghurt met zo'n tuitje zo erg. Ik weet niet waarom ik dat erger vind dan een pakje drinken met een rietje. ;) Wat ik ook zo sneu vind (maar dat heeft een andere reden) zijn die hele kleine kindjes die dan met zo'n klein knaloranje flesje met sportdrank lopen. Waarom? Denk ik dan...

    Het enige luie wat ik nog koop voor de warme maaltijd zijn van die zakjs kant klare vegetarische jus. Kan ik natuurlijk ook zelf maken maar dit is wel gemakkelijk. ;)

    O en wat ik niet kan begrijpen is veganistisch voer voor honden en katten. Ik heb zelf ook een paar jaar veganistisch gegeten maar die dieren in dat keursljf te dwingen is net als tegen een mens zeggen; je mag alleen maar vlees en vis eten vanaf nu, dat is hartstikke gezond voor je....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pakje troep om een omelette meen te maken is voor mij wel de top van onzin pakjes/zakjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind vooral pannenkoekenmix en kruidenmixen echt overbodig. Ik merk wel dat ik nu met 3 kleintjes iets sneller gemaksvoedsel koop, omdat het gewoon tijd scheelt. Maar zelfgemaakt vind ik toch het allerlekkerste!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Voorbij staat soep op nummer 1 ,soms trap ik er weer in en koop ik kant en klare soep, maar eigenlijk vind ik het helemaal niet lekker. Zelf gemaakt is heerlijk en uit eindelijk helemaal niet veel werk .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voorgesneden kaasblokjes! Hoe lui kun je zijn? :-) Enne... bechamelsaus maak je volgens mij zonder ei maar met melk. Van de week toevallig nog gemaakt, zoveel lekkerder dan uit een pakje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als het lukt zonder pakjes en zakjes is dat natuurlijk het fijnste. Maar het valt mij op dat mensen toch wel erg in hun eigen straatje denken.
    Er zijn genoeg mensen die door diverse omstandigheden (bv ziekte, ouderdom) helemaal niet in staat zijn zelf te snijden of te mixen.
    Dus fijn dat die pakjes er toch zijn en als je het niet nodig hebt en zelf kunt bereiden is dat natuurlijk erg fijn en vast ook smaakvoller.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten