Klein huis zonder hypotheek

januari 10, 2016
Dat het prettig leven is zonder hypotheek, weten wij natuurlijk allang, wij zijn niet voor niets fanatiek onze hypotheekschuld naar beneden aan het brengen. Daarnaast is aflossen tegenwoordig helemaal trending. Mensen willen geen schulden meer om zo meer vrije tijd over te houden. In Amerika is iets nieuws ontstaan wat de Tiny house-beweging wordt genoemd. Je koopt een klein huisje zonder hypotheek en hebt ineens alle geld en vrijheid om te doen wat je echt wilt. Ruimte heb je wel wat minder. Het gaat om woninkjes tussen de 10 en 50 vierkante meter voor een gemiddelde prijs van 34.700 euro.

In de Verenigde Staten staan er inmiddels zo’n 10.000. En er zijn honderden websites, boeken en bouwpakketten in omloop voor geïnteresseerden. In Nederland zijn nu ongeveer veertig mensen met een tiny house bezig. Honderd mensen wonen permanent in een yurt en het bedrijf Sustainer Homes heeft 700 aanvragen liggen voor een zelfvoorzienende containerwoning. Bron

 Nou lijkt het mij heerlijk om weinig/geen woonlasten te hebben. Maar ik ben ook wel een klein beetje een luxedier. Wonen in een huis van maximaal 50 vierkante meter lijkt mij wel lastig, zeker met meerdere personen. Een tiny house gaat het voor ons niet worden. Wij houden het maar bij ons doel om hypotheekvrij te wonen in onze huidige woning, al zullen we hier wel iets meer voor moeten aflossen dan een bedrag van 34.700 euro.

 Afbeeldingsresultaat voor tiny house



                                                  Zou jij in een tiny house willen wonen?

17 opmerkingen:

  1. Ik vind die kleine huisjes superschattig. Voor mezelf alleen zou ik er best zo eentje willen: lage woonlasten, bijna geen huishouden om te runnen, nooit meer een teveel aan spullen - ideaal!

    Maar wat minder geschikt voor een licht chaotisch gezin met 1-2 kinderen en een man met rumte innemende hobby's... Helaas.

    Aan de andere kant: al die bejaardenwoningen zijn ook Tiny, dus met wat mazzel krijg ik er uiteindelijk toch wel eentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die kleine huisjes zie er mooi uit en ik vind het een goed initiatief. Het laat andere in ieder geval zien dat je niet een enorm huis nodig hebt. Maar ik zou zelf niet zo klein willen wonen. Mijn appartement is 55m2 en dat vind ik klein genoeg. Precies genoeg ruimte voor mij en niets teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me wel wat haha, lekker snel warm gestookt, weinig huishoudelijke gedoe en je weet bijna alles heel snel te vinden :-D
    Oke... waar kan ik me inschrijven haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind 50 m2 niet echt een tiny house. Dan denk ik meer aan max 15/20 m2. Ik woon in rotterdam en daar zijn veel huisjes van rond de 45/50 m2, een gewoon woonhuisje dus. Ik zou wel in zo'n tiny house willen, het lijkt me zo heerlijk overzichtelijk. Ik heb alleen twee katten en voor hen zou ik het zielig vinden ze in zo'n kleine behuizing op te sluiten. Ik zou het dus alleen willen als ze naar buiten zouden kunnen in een rustige omgeving anders worden ze weer dood gereden. Het zal et dus wel nooit van komen maar dat geeft niet. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind 50 m2 ook niet echt tiny, hoor. Maar ik ga wel mee in de gedachte dat je niet perse het hoogst/grootst/op de beste spot/meest luxe haalbare hoeft te bezitten. Een aantal stappen niet nemen die wel hadden gekund was voor ons niet zo moeilijk. Het gevoel van vrijheid, doordat we nu echt lage maandlasten hebben is ons meer waard dan een tuin, een betere buurt of nog groter wonen. Zo maakt ieder z'n keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier sluiten wij ons helemaal bij aan. Het is een bewuste keuze, die ieder inderdaad voor zich moet maken.

      Verwijderen
    2. Hier sluiten wij ons helemaal bij aan. Het is een bewuste keuze, die ieder inderdaad voor zich moet maken.

      Verwijderen
  6. Een tiny house is voor mij iets te krap omdat ik vanwege mijn rolstoel net even wat meer ruimte nodig heb om overal fatsoenlijk bij te kunnen. Zo laag mogelijke woonlasten spreekt mij dan wel weer aan en dus ben ik druk aan het aflossen. Hoe minder woonlasten, hoe meer geld er beschikbaar is voor andere dingen zoals sparen, lekker eten, leuke dingen doen of mooie reizen maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stoer hoor, zelf reizen met een rolstoel. Ik zie er zelf tegen op. Waarschijnlijk ook omdat er geen elektrische rolstoel mee in het vliegtuig kan. En een duwrolstoel is echt te zwaar om te duwen omdat mijn kind niet zelf kan rijden. Ook zie ik op tegen de verzorging. Als er geen hoog/laag bed is en geen tilsysteem dan kan ik mijn kind niet verzorgen. En wat de één rolstoel toegankelijk vindt is voor de ander een gigantisch obstakel (twee treden bijvoorbeeld of een drempel van meer dan 6 cm.)
      Daarom is voor ons een tiny house ook geen optie.

      Verwijderen
  7. Ik heb zelf jarenlang in 45m2 gewoond en dat voelde echt niet klein. Wat ik me afvraag bij zo'n Tiny house is hoe dat in Nederland werkt qua opstal. Want waar je bij het kopen van een huis veel (zo niet het meeste) voor betaalt is de grond. Ik zou best in een tiny-ish huisje willen, maar dan wel met een stuk grond erbij. In de VS is grond niet zo schaars, maar in het drukbevolkte Nederland... Een klein huisje met veel grond, dat lijkt me ideaal. Dan voelt het ook niet zo krap, ga je gewoon lekker naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben gefascineerd ons helemaal in verdiept maand geleden en kwamen al snel tot de conclusie dat dit toch echt TE tiny is. Maar een small house zouden wij met z'n 2-en wel willen. Ons doel is nog 1 move te maken en kleiner te gaan, liefst gelijkvloers. Wij kunnen makkelijk met minder. Verder vind ik de beweging wel helemaal te gek want je ziet hoe efficiënt en leuk je een klein huis kan inrichten. Dus je vakantiehuis kan je best nog gaaf gaan pimpen en voor onze eigen toekomst onze small house :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor nu is het niks voor ons. Te klein. We hebben op 88m2 gewoond met 2 kinderen en dat was al best klein. Dus met 3 zou ik daar niet aan beginnen.
    Al denk ik wel dat het mooi is om vooraf te bedenken hoeveel je als mens/gezin nodig hebt en dat aan te schaffen. En kijken of je een zo laag mogelijke hypotheek kan hebben. Bijv door eerst fors te sparen en veel eigen geld in te leggen, indien mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 50 m2 is ruim zat voor twee personen, naar mijn idee. Misschien ook nog te doen met een klein kindje. Het is echter geen tiny house. Wij wonen nu op 150 m2 met zes mensen, en hebben belachelijk veel ruimte over. Het zou best kleiner kunnen, het is alleen amper te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo'n huisje is redelijk goedkoop maar je zit in Nederland toch altijd met de kosten van een kavel. Vrienden wonen inderdaad in een tiny-house maar die staat op een vakantie-park......en dat zou niks voor mij zijn! We wonen nu in boerderijtje (zeker de inhoud van 4 tiny-houses) maar wel lekker vrij!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Theoretisch fantastisch maar deze kleine, schattige huisjes in het bos voor weinig geld zijn er simpelweg niet. En dat is ook wel logisch anders zou half Nederland (inclusief ons gezin) daar wel in wonen. In Nederlandd staan echter voornamelijk knetterdure rijtjes huizen met minimale tuin en maximale hypotheeklast...

    Dus kom maar door met die Tiny boshuisjes !!!

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.