Lenen bij DUO; 2016 laagste rente ooit!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - januari 14, 2016

Lenen kost bijna niets extra meer bij DUO; Duo stelde de rente op studieleningen voor dit jaar vast op 0,01% . Over 15.000 euro schuld betaal je dus anderhalve euro rente per jaar. Deze lage rente geldt echter niet voor iedereen.

Deze lage rente geldt voor alle studenten die nu ingeschreven staan op een hogeschool of universiteit. Het rentepercentage van hun lopende schuld wordt elk jaar opnieuw vastgesteld. Als je afgestudeerd bent of gestopt bent met je studie gelden er andere regels.

Na je afstuderen of stoppen met de studie ontvang je in het eerstvolgende kalenderjaar een nieuwe rente, welke voor 5 jaar vast staat. Het percentage wat vastgesteld wordt is dan hetzelfde percentage dat geldt voor studenten die op dat moment studeren. Het is dus heel gunstig als dit jaar de rente voor jou voor 5 jaar vastgezet wordt.

Niet doen!
Lenen bij DUO is voor studenten dus heel aantrekkelijk. De rente op de studieschuld is bijna te verwaarlozen. Het geld wat je geleend hebt moet je echter wel terugbetalen. Sommige studenten lenen om te sparen. De spaarrente is laag, maar nog wel hoger dan de rente die je moet betalen bij DUO. De winst die je krijgt door je geld vast te zetten is minimaal. De nadelen die je er van kan ondervinden zijn vele malen groter. Het zou zonde zijn als je geen woning kan kopen, omdat je voor het rendement een lening bij DUO hebt genomen. 

Basisbeurs is weg
De basisbeurs bestaat niet meer voor het HBO en de universiteit. Studenten moeten tegenwoordig de kosten voor de opleiding zelf betalen. Lenen komt hierdoor meer voor. Op het MBO bestaat de basisbeurs nog wel in de vorm van een prestatiebeurs. Ik ben zelf in 2010 afgestudeerd en ben nog iedere dag dankbaar dat ik geen studieschuld heb. Mede dankzij de basisbeurs die destijds een prestatiebeurs was. Daarnaast had ik een bijbaantje om de overige kosten te kunnen betalen. Ik heb nooit een lening afgesloten; ook niet om het op een spaarrekening te zetten. Dergelijke constructies vind ik niet prettig; lenen is voor mij gewoon een No-go.

Wat vind jij van de huidige regels omtrent lenen en de studiefinanciering bij DUO? Heb jij ooit hinder ondervonden door een studieschuld bij bijvoorbeeld het aanvragen van de hypotheek?

  • Share:

You Might Also Like

22 reacties

  1. Ik vraag me altijd af hoe mensen zonder studieschuld, hun studie en levensonderhoud hebben betaald.
    Ondanks dat ik gemiddeld 20 uur per week werkte, had ik geen andere keuze dan daarnaast te lenen. No go is dus niet voor iedereen een optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze lage stand geld inderdaad niet voor iedereen, maar de anderen mogen ook niet klagen met respectievelijk 1,39%, 0,6%, 0,81% en 0,12%.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is juist in je studententijd dat je nog echt onbezorgd kunt genieten van het leven. Ga reizen, neem zitting in een commissie of plan een buitenlandse stage. Het is de laatste fase in je leven waarin je die ruimte nog echt hebt. Zodra je het werkende bestaan instapt ben je tenslotte direct aan het keurslijf van een werknemer gebonden.

    DUO faciliteert hierin door zeer goedkope leningen te verstrekken. Ja, het is een lening, maar de rente erg laag, de afbetalingstijd erg lang en bovendien is er kwijtschelding als je onverhoopt niet voldoende inkomen genereert in je werkende bestaan. Bovendien is er geen BKR registratie, dus je hebt er geen 'last' van bij het afsluiten van een hypotheek.

    Daarmee zeg ik niet dat je onbeperkt moet lenen, maar ik heb studenten gezien die hun kamer niet uitkwamen omdat ze slechts €25 leefgeld per week hadden, terwijl een studieschuld van enkele duizenden euro's met hun huidige functie en bijbehorende salaris geen enkel probleem zou zijn geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nooit geleend. Mijn ouders betaalden mijn studie, de rest deed ik zelf, door idd veel te werken. NG altijd blij om!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. helaas heb ik mijn hbo niet gehaald (nooit leren inzetten/doorzetten kwam ik daarna pas achter.. havo ging me te makkelijk af en liep hierdoor jusit vast op het maakwerk en te onzeker) hierdoor had ik een studieschuld (basisbeurs en ov kaart.. rest is kwijtgescholden (aanvullende beurs). ageen idee hoe ik een bijbaantje zou moeten hebben naast de paar uurtjes die ik in het restaurant van mn ouders werktevoor het minimumloon.. ik had 40 u per week school, veel verslagen (van sommige vakken wekelijks verslagen en oprdachten dus echt wel 10/15 u per week huiswerk) hoor dat dat erg verschilt per opleiding.. man investeerde 2 u per week ofzo aan zn universitaire opleiding.... ??? :s man heeft helaas zijn master niet afgemaakt en heeft daardoor een klein deel extra studieschuld en heeft flink geleend in de tijd dat we net samen gingen wonen en hij nog studeerde omdat ik ook maar een klein inkomen had (en hij t moeilijker vond dan ik dat we nauwelijks wat konden doen anders :p ) ach we lossen nu 100 per maand af voor nu idd 0,12% rente.. dat was eerst wel meer. mijn studieschuld is al lang geleden afgelost gelukkig. de Hypotheker heeft onze bankafschriften buiten de hypotheekverstrekker kunnen houden dus wordt het niet meegerekend.. ;) maar anders hadden we het vandaag nog afgelost.. nadeel is dat er erg veel in huis moet gebeuren en we de 7500 dus erg hard nodig hebben voor t huis zelf.. ;) dus we zijn erg blij dat dat gelukt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had €12.000 euro studieschuld. Ik heb altijd alles zelf moeten bekostigen en woonde op kamers voor 2 jaar. Daarbij heb ik een half jaar in Zuid-Afrika stage gelopen en gereisd (6 maanden). Het was en geweldige tijd waarin ik bijzondere mensen heb ontmoet en tot veel zelfinzicht ben gekomen. Het was de schuld dubbel en dwars waard. Ik heb trouwens ook altijd (veel) gewerkt tijdens mijn studie. De schuld een ramp? Nee hoor, heb twee jaar gespaard en de schuld in een keer afgelost. Heb nu een vaste baan, ben getrouwd, heb een zoontje, een hypotheek en goed gevulde spaarrekening en toch verlang ik heel soms terug naar die onbezorgde tijd in Zuid-Afrika met studieschuld ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook niet hoeven lenen. Begon aan m'n studie met een klein spaarpotje (5000€) van m'n grootouders, m'n ouders droegen 100€ per maand bij en de rest kreeg ik van de overheid (max aanvullende beurs). Ik werkte de hele zomervakantieperiode en altijd doordeweeks nog 5 uurtjes. M'n spaarpotje was zo goed als intact toen ik afstudeerde.
    Dus zonder lening kunnen doen gelukkig.
    Mijn man had een kleine lening voor zijn master, maar die hebben we toen snel afgelost. De rente was toen niet zo gunstig..haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dus heb je een goede start van je leven kunnen maken. De huidige studenten beginnen met een schuld of moeten het geluk hebben dat ouders kunnen betalen.
      Wij hebben de luxe positie dat we voor onze drie kinderen de studie kunnen gaan betalen. Maar dat kan/ wil niet iedereen. Het zou eerlijker zijn als alle studenten een deeltje krijgen en de rest evt bij kunnen lenen. Nu geldt dat alleen voor de laagste opleidingen.

      Verwijderen
  8. Als je als student op kamers woont en een bescheiden bijdrage van je ouders krijgt moet je wel lenen. Werken kan uiteraard ook, maar je kunt niet bij elke studie 20 uur per week werken. Een rekensom: collegegeld+boeken € 200, kamerhuur € 350, zorgverzekering € 100, eten+drinken € 100, af en toe kleding en uitgaan € 100 (???) is samen € 850 per maand. Dan hebben we het nog niet eens over vakanties enzo. Er zullen ongetwijfeld ouders zijn die dat zonder blikken of blozen aan hun kind schenken, maar er zijn vast veel meer die dat niet doen. En hoe kun je als student ruim € 800 per maand verdienen, je studie staat voorop, daar gaat het om en daar moet je je energie in stoppen. En zoals anderen hiervoor ook al schreven, je studietijd is ook om mensen te leren kennen, ervaringen opdoen, een netwerk opbouwen en ook genieten. En als dat dan met een studieschuld moet, dan is dat helaas zo. Na afloop van je studie kun je altijd direct gaan sparen en versneld aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn drie kinderen kregen/krijgen een bijdrage van ons van ongeveer 500 per maand, daarnaast werkten ze inmeer of mindere mate. Na vier jaar hield onze bijdrage op.mToch hebben wij ze geadviseerd maximaal te lenen en dit geld op een spaarrekening te zetten. Dit om wat meer flexibiliteit in te bouwen in hun leven als student en later als starter op de arbeidsmarkt. Bij oudste dochter kwam dat bijvoorbeeld al goed uit: haar universitaire studie waar ze al mee bezig was voor de crisis biedt nu vrijwel geen kans op werk. Ze volgt nu in deeltijd naast haar werk een HBO studie. Straks moet ze voltijds stage lopen en kan dan niet werken. Haar duospaarpotje komt dan goed van pas. Als ze later een huis wil kopen kun je natuurlijk het duogeld ook in het huis stoppen, gunstiger dan een hypotheek. Oneigenlijk? Zeker! Maar zo springt de overheid ook met studenten en jongeren om, dus ik heb er geen problemen mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij staan nu voor de keuze, bijdragen of niet. Blijkt dat als iemand na de studie 3200 euro per maand verdient en 60.000 euro geleend heeft, 26000 euro moet terug betalen Als wij 500 per maand bijdragen dan hoeft hij 'maar' 35000 euro te lenen en moet bij weer 3200 euro per maand inkomen ba de studie..........nog steeds 26.000 euro terugbetalen. Dus maximaal lenen om de terugbetaling hanteerbaar te maken?

      Verwijderen
  10. Ik vind het een misser dat de basisbeurs is afgeschaft voor HBO en Universiteit. Als je het dan afschaft, doe dat dan voor alle studenten, dus óók voor MBO.
    Wij kunnen onze kinderen gelukkig hun studie volledig schenken. Helaas moeten ze alle drie nog beginnen en vallen dus allemaal in de nieuwe regeling. Oudste start volgend jaar op universiteit, tweede het jaar daarna op HBO.
    Omdat ze goed kunnen leren, mogen wij dokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gelukkig hebben wij gespaard voor onze kinderen. Meteen na de geboorte begonnen om 50 euro per maand per kind weg te zetten. Is genoeg voor 4 jaar studie, als je uitgaat van 2000 euro collegegeld en 750 euro aan boeken per jaar.

    Kunnen ze na hun studie, zonder zorgen over geleend geld dat ze terug moeten betalen, hun zelfstandige leven beginnen.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me niet te kloppen, in 18 jaar heeft u per kind dus 10800 gespaard en daarmee kunt u wel bijna het collegegeld en boeken betalen maar waar gaat uw kind van leven? Of blijft het thuiswonen en rekent u die kosten niet?

      Verwijderen
  12. De eerste van onze drie kinderen gaat dit jaar naar de universiteit. Ik ben er van uit gegaan dit voor hen te gaan betalen. Steeds meer kom ik hierop terug...wij gaan het collegegeld, de boeken en de zorgverzekering betalen. Overige kosten voor eigen rekening. Waarom? Ik denk dat het voor hen extra motiverend werkt om zich bewust te zijn van hun studiekeuze en de tijd die ze in hun studie moeten steken. Switchen van studie, langer over de studie doen, want lang leve de lol...kost een hoop geld. (Uiteraard uitgezonderd de studenten die echt een verkeerde keuze hebben gemaakt en de studenten die hard werken of door omstandigheden langer over hun studie doen)Ik denk dat we als ouder op moeten houden onze kinderen te pamperen. Laat ze maar weten/voelen waar ze het voor doen. Ik denk er wel over om de studieschuld voor ze af te lossen als ze hun studie hebben afgerond. Overigens vind ik het nogal wat, een stel dat, in het ergste geval, allebei een studieschuld heeft van samen 80 K. Dit heeft behoorlijke gevolgen voor het kopen van een huis. Veramerikanisering van de maatschappij heeft behoorlijk wat gevolgen voor de minder draagkrachtigen in onze samenleving... WMT

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb eerst HBO gedaan en ben nu bezig aan een WO master. Ik woon nu op mezelf (te lange reistijd) en ja: ik ben nu bezig om een schuld op te bouwen. Daarnaast werk ik om de schuld wat te beperken.

    Ik ga niet uit, leef redelijk zuinig voor een student (en het gaat steeds beter!) en ik probeer elke maand wat te sparen.

    Mijn plan is om eerst een huis te gaan huren, en dan in te zetten op de aflossing van de studie en extra geld om in een koophuis te steken. Dat geeft zowel wat financiele ademruimte (gok ik) en flexibiliteit. Mocht mijn toekomstige werkgever mij dan eruit flikkeren, of ik wil een andere baan, kan ik zo verhuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bent u in elke vorm van financiële problemen? Heeft u een lening voor nodig
    schuld consolidatie, bouw, onroerend goed lening, herfinancieren, personal
    zakelijke doeleinden of noodgeld? Bent u een zakenman of
    vrouwen die van plan zijn om zijn of haar bedrijf uit te breiden, bieden wij lening van alle soorten. Indien u interesse hebt contact met ons op via danielbryan220@gmail.com met de onderstaande informatie.

    VOOR-EN ACHTERNAAM:
    LAND:
    Geleende bedrag NODIG:
    LENING DUUR:
    MAANDINKOMEN:
    TELEFOONNUMMER:

    Bedankt,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Solliciteer voor een snelle en betaalbare lening met ANITA LENING Finance Company. anitaloanfirm1@live.com
    Bent u behoefte aan een lening, of bent u door uw bank zet voor, dit is de gelegenheid die u zoekt. Wij bieden alle soorten van de lening, zoals zakelijke lening, auto lening, lening bedrijf, venture capital, woningkrediet, student lening of een lening van uw keuze bij 2% rente. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met ons op via Dit e-mail adres: anitaloanfirm1@live.com

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heeft u een lening moeten we geven lening tegen lage rente van 2% We geven lening uit het minimum van 10.000,00 euro tot het maximum € 100.000.000. Indien u interesse hebt, contact met ons op via e-mail: partrickdevlin21@gmail.com voor meer informatie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben de heer Barry James, een legitieme en een gerenommeerde geldschieter. We lenen geld uit aan particulieren die behoefte hebben aan financiële steun, een lening geven wij aan mensen die een slecht krediet hebben of behoefte aan geld om rekeningen te betalen, te investeren voor het bedrijfsleven. Ben je op zoek naar lening? moet je geen zorgen te maken, want je bent op de juiste plaats bied ik lening tegen lage rente van 2%, dus als u behoefte heeft aan een lening wil ik je uit om even contact met mij opnemen via Dit e-mailadres: wongafinancesloans@gmail.com
    Let op: U bent op Vul de lening aanvraag en ga zo
    dat we meer details over die u op deze lening Transfer zal hebben.
                                        
    AANVRAAGFORMULIER VOOR EEN LENING.
                                     
    * Naam van de aanvrager:
    * Adres:
    * Stad:
    * Staat:
    * Land:
    * Geslacht:
    * Burgerlijke staat:
    * Bezetting:
    * Maandinkomen:
    * Tel:
    * Mobiel:
    * Lening Doel:
    * Leningen Nodig:
    * Lening Duur:
    * Heeft u een aanvraag voor:

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Onze eerste van drie kinderen gaat nu studeren. Met het nieuwe leenstelsel betekent dat, dat zij de komende 10 jaar samen ongeveer 150.000 euro nog hebben om te leven en te studeren. Onze financiële situatie is de laatste jaren onzekerder geworden, immers onze AOW is uitgesteld, terwijl wij maar moeten afwachten of wij als zelfstandigen voldoende inkomsten kunnen genereren tot op zijn 74ste alle twee AOW gerechtigd zijn. Wij schatten het AOW gat tussen zijn 65ste en 74ste op ongeveer 100.000 euro in. Als wij onze kinderen maximaal laten lenen (zeg 1000 euro per maand) tegen de zeer lage rente, vergroten we de kans dat ze het later niet allemaal hoeven terug betalen. Betalen we nu mee, vergroten we het risico voor onszelf plus heeft het mogelijk nul effect op het terug te betalen bedrag, omdat dat immers een percentage is van de latere verdiensten. Houden we later alsnog dat bedrag over gebruiken we dat om de kinderen te helpen bij terugbetalen. We zouden toch wel gek zijn als we ten nadele van onszelf en van onze kinderen gaan bijdragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heeft u geld nodig voor welk doel?
    Als u maandelijks inkomen / bezetting bent u in aanmerking voor een lening.
    Neem contact op voor een veilige / ongedekte lening.
    Lenen geleende bedrag van € 5000 tot 5000,000euro.
    U kunt kiezen uit 1 jaar tot 30 jaar als duur lening.
    azeesabdul480@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen