Modaal inkomen 2016; het salaris van Jan Modaal!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - januari 07, 2016

Ieder jaar wordt er opnieuw gekeken naar het meest voorkomende inkomen; oftewel het modale inkomen. Modaal is afgeleid van het begrip modus in de statistiek. Veel mensen denken dat het modale inkomen het gemiddelde inkomen is. Dat is dus niet zo. Een modaal inkomen is het meest voorkomende inkomen en hier wordt vaak over gesproken in publicaties van het Centraal Plan Bureau.

Ieder jaar maakt het CPB een schatting van het modaal salaris. Voor 2016 is dit bedrag door het CPB  geraamd op 36.000 euro per jaar. Dit is maandelijks 2.773 euro bruto en netto ongeveer 1996 euro. Ik moet er wel bij zeggen dat het netto bedrag een schatting is, aangezien er afgeweken kan worden bij bepaalde sectoren.

Modaal inkomen sinds 1970
Het Centraal Plan Bureau prikt sinds 1970 ieder jaar een modaal salaris. Onderstaand geeft een mooi beeld van de ontwikkeling van het bruto modaal jaarsalaris in de afgelopen jaren.

1970: € 5.559,-
1975: € 10.437,-
1980: € 15.202,-
1985: € 18.151,-
1990: € 19.059,-
1995: € 22.235,-
2000: € 24.958,-
2005: € 29.000,-
2010: € 32.500,-
 Bron: CPB

Ik vind het interessant om te zien hoe er in bepaalde jaren flinke stijgingen zijn geweest, maar dat er bijvoorbeeld tussen 1985 en 1990 nauwelijks een stijging is geweest in het modale inkomen.Voor 2016 is het modaal inkomen bruto 36.000 euro op jaarbasis. Dit is ongeveer mijn salaris voor komend jaar. Mijn salaris is dus 1x modaal. Ik ben er zeer tevreden mee.

Hoe vaak modaal is jouw salaris?

  • Share:

You Might Also Like

13 reacties

  1. Klein detail: het "statistische modale inkomen" zou waarschijnlijk de bijstand of de AOW zijn. Dat zijn namelijk de meest voorkomende inkomens. Omdat dit niet representatief is, neemt CBS een inkomen in de buurt waar de meeste inkomens zitten, een zogenaamd "geprikt modaal inkomen". Zie ook Waarom is het modale inkomen een "geprikt inkomen"?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met name de eerste vier jaar is de stijging spectaculair...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben samen als Zzpers 1 1/3e keer modaal. Het modale inkomen, is dat alleen inkomen uit arbeid? Dus zonder toeslagen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Modaal inkomen slaat eigenlijk nergens op, want ook tevens gebaseerd op iedereen die niet full-time werkt. Veel beter is het om te kijken naar gemiddeld inkomen. Dan blijkt opeens dat een gemiddeld gezins-inkomen een stuk hoger is dan het modale inkomen. Namelijk meer richting de 50k-60k.

    Al de vergelijkingen die iedereen altijd maakt met het modale inkomen lopen altijd compleet mank omdat mensen niet begrijpen wat een modaal inkomen daadwerkelijk inhoudt. Dus waarom er niet gewoon compleet vanaf stappen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gemiddelde inkomen in Nederland ligt juist dan het modale inkomen, zie link. De voornaamste reden dat het zo laag ligt, is het feit dat veel mensen (zoals kinderen) geen inkomen hebben.
      Ik ben het met je eens dat mensen teveel waarde aan "Jan Modaal" hangen. Veel mensen gebruiken het als maatschaf hoever ze op de sociale ladder staan.
      Maar voor het CBS is het een prima maatstaf. Overigens gebruikt CBS niet alleen modaal inkomen, maar ook maatstaven als "modaal/gemiddeld inkomen per huishouden"

      Verwijderen
    2. Met een gemiddeld inkomen bedoel ik uiteraard dan ook het inkomen van de werkzame bevolking. Kinderen kunnen niet werken en vind ik dan nutteloos om te vergelijken, bij een modaal inkomen worden kinderen tenslotte ook niet meegenomen

      De data van de site die je quote is een beetje vreemd, want ze gebruiken data van 2010, 2013 en 2015 een beetje door elkaar. Dus een beetje moeilijk te vergelijken.

      Verwijderen
  5. Ons salaris is 1,3 keer modaal. Dat van mij 1/3e modaal, ik werk dan ook parttime

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn inkomen is 1,5x modaal, ik werk dan ook parttime (60%)

      Verwijderen
  6. Ik vind Jan Modaal een vaag begrip. Leeft Jan alleen? Heeft Jan nog een verdienende partner? Moeten er kinderen worden opgevoed van het salaris van Jan?
    Het zegt me weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat puur om salaris, en dat is persoonsgebonden, het gaat om het salaris van 1 persoon ongeacht de samenlevingsvorm, of het aantal gewerkte uren per maand/week. Het is ook niet het gemiddelde, maar het meest voorkomende. stel er zijn 10 werknemers die verdienen 1 1 3 3 3 3 4 5 6 7 dan is 3 het modale salaris, het gemiddelde is 3.6. Ook uitkeringsgerechtigden: bijstand, aow, wia zijn niet in de berekening meegenomen, ook kinderen niet, behalve die genen die een officiele baan hebben.

      Verwijderen
  7. Manlief is alleenverdiener en hij verdient twee en half keer modaal. Ja, ik ben een tevredeb mens :-)
    Al denk ik dat tweeverdieners daar vaak netto meer aan overhouden dan hij. Ik kan vanwege gezondheidsredenen neit werken en heb geen uitkering omdat ik ziek werd in eenperiode dat ik geen baan had.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi stukje. Ik maak me wel eens zorgen over de stijging van de afgelopen jaren en dat je mt pensioen nooit meer zal gaan stijgen. Ieder jaar hoor je immers dat de pensioenen niet geïndexeerd worden en dat de AOW ook niet omhoog gaat, ik heb dit nog voor de boeg. Brrr..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In de 80-er jaren werd arbeidstijdverkorting ingevoerd vanwege (heel verrassend) het probleem van "ontgroening en vergrijzing van de arbeidsmarkt". Werkte je voorheen 40 uur per week voor een salaris van 4000,- gulden, dan veranderde dit in 36 uur werken voor diezelfde 4000,- gulden. Men ging dus wel degelijk meer verdienen per uur. Als 9 mensen ieder 4 uur per week minder gingen werken, ontstond er weer een nieuwe arbeidsplaats van 36 uur per week.
    De (niet) stijging van het modale inkomen tussen 1980-1990 geeft hier dus een vertekend beeld.

    BeantwoordenVerwijderen