Schulden, incassobureau en onderhandelen

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - januari 25, 2016

Anderhalve week geleden kreeg ik een telefoontje van mijn zus. Of ze bij ons langs kon komen, ze had ons "advies" nodig. We voelden al aan dat er iets niet klopte en 's avonds werd duidelijk wat er aan de hand was. Ze had schulden. Behoorlijke schulden. En nu wilde het incassobureau haar huis verkopen als ze niet binnen 2 dagen 9.000 euro over zou maken.

Ze had haar kop behoorlijk in het zand gestoken in de afgelopen periode en nergens op gereageerd. Het waarom begrijp ik niet, maar dat er meer speelt dan alleen deze schulden mag duidelijk zijn. Vijf jaar geleden had ze een identieke situatie, waarbij wij haar een groot geldbedrag geleend hadden. We hadden toen aangegeven; dit doen we nooit meer. We willen je best helpen, maar niet meer financieel. Maar nu stond ze dus toch weer op onze stoep.

We hebben voet bij stuk gehouden en aangegeven dat we niet gaan lenen. En dat vonden we heel lastig om te zeggen. Weer geld lenen zou namelijk geen oplossing zijn. Ik bood daarom aan om te gaan onderhandelen bij het incassobureau en heb aangeboden voor het komende jaar haar pasjes in te nemen en de financiën te gaan beheren. Ze stemde maar toe, maar heel blij was ze hier ook niet mee. Begrijpelijk. Het is niet prettig als jouw zusje ineens de financiën gaat beheren. Maar een andere keus was er ook niet meer.

Ik heb daarom afgelopen maandag direct contact opgenomen met het incassobureau met de gedachte dat ik wel een betalingsregeling kon treffen en daarbij wilde ik best garant staan. We hadden alles doorgerekend, dus terug betalen mocht geen probleem worden. Maar het incassobureau werkte niet mee. Helemaal niet. Ze wilden niet eens kijken naar mijn voorstel en de garantstelling interesseerde ze niet. Na 3 dagen bellen en mailen kreeg ik te horen dat de bank had aangegeven dat ze van de hypotheek af wilden en het huis daarom maar verkocht moest worden. Het werd keihard gespeeld. Aangezien er geen overwaarde in de woning zit en de bank niet zomaar over mag gaan tot verkoop leek het mij een sterk verhaal. Ik heb daarom de bank gebeld en heb vervolgens zowel bij het incassobureau als bij de bank een klacht ingediend op klacht.nl. En ineens kreeg ik wel respons, zowel van de bank als van het incassobureau. Er kwamen direct excuses vanuit het incassobureau. En natuurlijk kon er een betalingsregeling komen. Na een week stress hebben we eindelijk een betalingsregeling gekregen.

Ik had nog nooit met een incassobureau te maken gehad (gelukkig), maar begrijp nu dat mensen die al in een zwakke positie staan, wel heel gemakkelijk de afgrond ingedrukt kunnen worden. Ik had de afgelopen week het gevoel dat al mijn energie opgeslokt werd door de strijd tegen het incassobureau aan te moeten gaan, terwijl het eigenlijke doel was om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Voor mijn zus wordt het de komende maanden best pittig, maar het is gelukkig te overzien. Ik hoop dat het onze band niet onder druk zet, het is natuurlijk best lastig om zaken en privé gescheiden te houden. Ik hou het maar op een mooie oefening voor het vrijwilligerswerk wat ik straks ga doen, maar ik had deze ervaring liever niet gehad.

Heb jij ooit een ander moeten helpen met schulden of ervaring gehad met incassobureaus?

  • Share:

You Might Also Like

19 reacties

  1. Pfff, wat een verhaal zeg! Ik vind het heel knap dat jullie niet weer geld hebben geleend. En verstandig ook! Hopelijk lukt het om ze op deze manier te helpen, inderdaad zonder de band onder druk te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, dat zijn toch gewoon boevenstreken? Nu ben jij weerbaar maar hoeveel mensen zijn dit niet inderdaad? De schandpaal bestaat niet meer maar je zou zo'n bureau er toch meteen aan nagelen? Lief dat je dit doet voor je zus en het zal voor beide partijen inderdaad niet gemakkelijk zijn. Ze heeft echter mazzel dat jij haar wilt helpen.
    Ik heb wel eens een vriendin geholpen met haar administratie en toen ook 1000 euro geleend. Dat geld betaalde ze snel terug maar mijn adviezen nam ze niet aan. Dus toen ben ik erme gestopt. Gelukkig zit ze niet in de schulden maar ze moet af en toe wel lenen om tekeningn te betalen. Ze leeft op te grote voet en is toen maar meer uren gaan werken. Hoe het nu financieel gaat weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel verstandig dat jullie geen geld hebben geleend daar leren ze niets mee.
    Je kunt ze nu wel leren goed met geld om te gaan zodat dit geen derde keer voor komt.
    Petje af dat jullie daar je energie in willen steken!
    Em je zus mag dankbaar zijn dat jullie haar willen helpen, veel mensen worden aan hun lot over gelaten zodat ze nog verder in de geldput geraken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n zusje wens ik iedereen toe. Jij helpt echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor zover ik de situatie kan beoordelen is dit de beste manier om je zus te helpen. Geld uitlenen binnen familieverband vind ik nooit een goed idee. Dat zet de verhoudingen pas echt onder druk. Wat jij nu doet is je inspannen om daadwerkelijk te helpen. Veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoeft niet hoor ;) mn vader een flink bedrag geleend (vind ik dan.. 7.000 ) maar nog nooit gedoe over gehad

      Verwijderen
    2. Maar die betaalde misschien netjes terug? Wij hebben ook geld uitgeleend binnen de familie. Tot nu toe wordt er nauwelijks terug betaald, omdat ze niets kunnen missen. Als je dan steeds ziet dat er weer extra dingen worden gekocht, luxe zaken worden betaald, dan gaat dat toch wringen.

      Verwijderen
  6. Knap dat jullie voet bij stuk gehouden hebben. Zelf niet meegemaakt. Maar bij de verkoop van het appartement kreeg ik op de dag van overdracht van de notaris pas het overzicht. En toen bleek dat ik de makelelaarskosten ook gelijk via de notaris moest betalen. Ik had het geld wel, alleen zou het nooit meer op dezelfde dag bij de notaris kunnen komen omdat het op een rekening van een online spaarbank stond. Gelukkig kon moeder inspringen en kon ik het 2 dagen later weer terugbetalen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben een dergelijke situatie zelf nog niet meegemaakt. Ik vind het bijzonder knap dat jullie voet bij stuk hebben gehouden om niet weer geld te lenen. Hoe lastig mij dat ook lijkt in een privésituatie. Ik denk dan ook dat de oplossing die jullie nu hebben gekozen structureler van aard is en haar op termijn echt helpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb m.b.t. mijn eigen zus en zwager (inmiddels gescheiden, maar de onderlinge vechtscheiding duurt nu n 16 jaar nog steeds voort) ook mee te maken gehad. Aangezien de problemen slechts onderdeel waren van bij hen aanwezige psychiatrische problematiek (dat bleek pas in de loop der jaren, als iemand steeds weer nieuwe problemen krijgt, zie je pas een patroon ontstaan) heb ik mijn handen er nu definitief van afgetrokken. Nooit meer, niet meer meegetrokken worden in een eindeloze golfstroom van vragen om aandacht en problemen laten ontstaan om maar aandacht te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wel met schulden voorkomen.. mn vader heeft 5 jr geleden een appartement gekocht, nieuwbouw dus er moest een keuken in. hij kon geen extra lening krijgen omdat hij toen zzper was.. wij hebben hem dat geld geleend. en mn middelste zusje zit nu zonder werk.. haar leen ik af en toe geld.. hoop dat ze snel alles op orde krijgen en dus beide een baan, voor hen ook veel fijner

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Petje af, lijkt me de enige juiste manier om met dit soort zaken om te gaan. Hopelijk leert je zus ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje, lijkt me heftig zeg om dan nee te moeten zeggen. Maar ik snap het helemaal. Ik heb het al met kleine bedragen voorschieten en dan naar je geld moeten vragen. Dat is al heel irritant. Dus ik leen ook geen geld meer uit aan sommige familie. Zelfs al is het maar een tientje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het kon mijn zus wel zijn. Ik heb dit voor de laatste keer ruim twee jaar geleden gehad. Mijn moeder heeft al heel vaak geld geleend en vaak niet terug gekregen. De laatste keer ook niet. Zij vroeg mij ook enkele duizenden euro's en wilde dit ook doen. Ze had me netjes een overzicht gemaakt van haar schulden, maar toen ik een schuld wilde gaan betalen ergens (dat was mijn voorwaarde dat ik zelf alles betaalde zodat ik ook wist dat het geld op de juiste bestemming kwam) kreeg ik daar te horen dat de schulden vele malen hoger waren en dat ik het echt niet moest doen om haar te helpen. Een gebed zonder einde en er zouden nog veel lijken uit te kast vallen volgens hen. Ze hadden gelijk want de openstaande bedragen waren vele malen hoger. Ik heb toen op hun advies besloten om niet te helpen. Ze vonden het niet leuk. Ik heb aangeboden om hun administratie op orde te brengen en ook om te helpen met hun budgetten. De man van mijn zus zei dat ze dat niet nodig hadden. Ook goed. Ik heb later nog eens gevraagd hoe het ging, maar altijd kreeg ik te horen dat alles weg is. Ik geloof dat niet, maar het zij zo.
    Ik ben wel blij dat ik het niet gedaan heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat goed dat je je zus op deze manier toch bij kunt staan.
    Weet je het geld bij jullie lenen is ook makkelijk en opend haar ogen niet echt, oke jullie moeten het ook terug maar er is minder druk, nu die druk er wel is heb je kans ze zich volgende keer misschien wat minder snel in de nesten werkt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je moet maar geluk hebben, dat je zo op je familie kunt bouwen. Ik snap wel dat het lastig is om je zus of broer je eigen financiën in handen te geven. Maar vaak zitten ze zoals je al schrijft vaker met andere problemen. Probeer er achter te komen waarom ze de schuld maakt. Dan kan je hulp zoeken voor haar. Je moet je eigen leven ook niet teveel laten beïnvloeden door je zus.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jaja, incassobureaus. Ik kan er een boek over schrijven (haha, echt). Helaas uit eigen ervaring. Bloed onder de nagels vandaan trekkende telefoongesprekken en brieven. Gelukkig ben ik heeeeeeel direct in schrijven. Vooral bij onterechte behandeling. Dat leverde ons destijds een afkoopmogelijkheid op van de openstaande schuld, bij het incassobureau. Van meer dan 20.000 euro als ik me niet vergis. Zal kijken of ik de brieven nog heb, wellicht leuk voor in mijn toekomstige boek.

    Respect dat je voet bij stuk hebt gehouden. Moeilijk lijkt me. Maar wel helder. En je hebt op een andere (en mijn mening) betere manier geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb je geprobeerd om leningen te krijgen van banken zonder succes? Dringend geld nodig om uit de schulden te komen? Geld nodig voor uitbreiding of de oprichting van een eigen bedrijf? Hier krijg je een lening van een van de grootste lening van de Britse bedrijven. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via email: larryfox2016@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heeft u schulden? Heeft u behoefte aan een lening af te betalen van de schuld en het huren van een auto, een huis of appartement, of als u een lening nodig om hun eigen bedrijf te starten door het aanbieden van leningen met een lage 3% rente in om een e-mail sturen naar: bankplcglobalaccess2 @ gmail. com

    BeantwoordenVerwijderen