Schuldhulpmaatje

januari 17, 2016

Al geruime tijd had ik het plan om vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik wist alleen niet goed hoe ik er tijd voor vrij kon maken naast een fulltime baan en een druk sociaal leven. Bij vrijwilligerswerk zit je immers ook vaak vast aan vaste dagen en tijden. En dat maakte het voor mij lastig om wat te vinden.
Nou vond ik het vinden van tijd ook een zwak excuus van mijzelf.

 Twee weken kwam ik in de krant een oproep tegen voor schuldhulpmaatje. Het sprak mij direct aan en daarom nam ik contact op met de coördinator. Afgelopen week kwam zij bij mij op bezoek en nu ben ik druk met het voorbereiden op het worden van een schuldhulpmaatje. Ik ben gestart met een e-learning en in februari en maart ga ik 3 voledige dagen een cursus volgen. Je mag pas schuldhulpmaatje worden als je gecertificeerd bent. Een goede zaak vind ik.

Wat doet een schuldhulpmaatje? 
Een schuldhulpmaatje helpt iemand om uit de schulden te komen door advies te geven, te helpen met de administratie, maar vooral door iemand te begeleiden naar een persoon die volledig zelfstandig zijn administratie kan voeren. Zoiets is natuurlijk niet zomaar gedaan, dat proces kan maanden duren.

Ik heb erg veel zin om te gaan starten en hoop natuurlijk veel mensen te kunnen gaan helpen met de financiën. Ik besef mij maar al te goed dat wij het samen heel goed hebben en hoop dat ik ons inzicht over kan brengen op anderen. Vanuit mijn werk heb ik daarnaast veel ervaring met het werken met mensen uit allerlei milieus. Ik hoop dat dit een voordeel is als schuldhulpmaatje.

Doe jij aan vrijwilligerswerk? Zo ja; wat doe je?

You Might Also Like

15 reacties

  1. Wat goed zeg! Ook ik loop al langer met het idee om vrijwilligerswerk te gaan doen. Via mijn werk wordt dat ook gestimuleerd. Zodra ik hersteld ben, ga ik het concreet maken. Daarbij denk ik ook aan een rol als budgetcoach. Aan de andere kant is een activiteit ondernemen met iemand die daar behoefte aan heeft ook interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed van je! Heel nuttig, zeker ook omdat het doel is dat iemand het uiteindelijk zelfstandig kan doen. Ik vermoed dat dit heel goed bij je past.
    Zelf kom ik weinig aan vrijwilligerswerk toe. Dat is deels gemakzucht en deels heeft het te maken met tijd die ik voor mezelf en familie nodig heb (/graag wil besteden aan). Het is voor mij ook een drempel dat ik niet nog meer gebonden wil zijn dan ik al ben. Knap dat jij wel die stap hebt genomen. Ik doe alleen heel incidenteel vrijwilligerswerk, bv. helpen met taalles.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wilde ook vrijwilligerswerk gaan doen, maar voor iemand met mijn beperkte energie vond ik het ook lastig om iets te vinden.
    Totdat ik een tijdschrift over kinderen las waarbij Stichting Baby Hope werd genoemd die overgebleven kraammaterialen inzamelt om door te sturen naar derde wereldlanden.
    In eerste instantie wilde ik alleen mijn overblijfselen daar inleveren maar toen ik ging kijken naar inzamelpunten bleken die er helemaal niet te zijn bij mij in de buurt!
    Dus ben ik zelf inzamelpunt geworden, het enige wat ik daarvoor hoef te doen is de spullen aannemen, ze inventariseren als het mij uitkomt en ze op zolder op te slaan totdat iemand van de stichting het komt halen, ideaal dus en zo draag ik ook mijn steentje bij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk! Ik heb er ook wel eens aan gedacht om schuldhulpmaatje te worden, misschien in de toekomst toch nog eens naar kijken! Thnx voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een kennis van mij deed dit als werk, let heel goed op dat je niet wordt meegezogen in de 'ellende'van een ander. Zij heeft door schade en schande geleerd afstand te nemen. Succes, het is een mooi initiatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou eigenlijk wel graag als vrijwilliger bij één of andere organisatie aan de slag gaan maar het feit dat je je dan engageert om op afgesproken tijdstippen als vrijwilliger klaar te staan, houdt me tegen. Ik ben thuisblijfmoeder , de kinderen zijn het huis uit maar ik help enorm veel van onze bejaarde familieleden en ik sta ook altijd 'ter beschikking' als er opvang nodig is voor de kleinkinderen. Als ik me zou engageren als vrijwilliger, zou ik niet altijd meer direct kunnen helpen als kinderen, kleinkinderen en bejaarde ouders en familieleden me nodig hebben. Ik zou het vervelend vinden dat ik tegen hen zou moeten zeggen dat ik hen niet kan helpen omdat ik vrijwilligerswerk zou doen. Ik zou het aanvoelen als mijn geliefden in de steek laten, vandaar dat ik niet begin aan vrijwilligerswerk....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben vrijwilliger bij verschillende initiatieven maar op dit moment niets waar het hele jaar 'verplichtingen' (is het wel 'verplicht' als het vrijwillig is?) bij komen kijken. Zo begeleid ik ballerina's tijdens de uitvoeringen in de stadsschouwburg, eens in de twee jaar bij de balletschool waar ik in mijn jeugd ook lessen volgde. Ik ben daarnaast vrijwilliger bij de 4-daagse Nijmegen, dat is vooral een dikke week per jaar heel intensief. Over beide ben ik zeer positief en ben ik van plan nog tijden actief te blijven, als het aan mij ligt tenminste. Maar tot een tijdje geleden hielp ik ook nog wel eens met open dagen en losse klussen bij een andere organisatie, waar ik nu niet meer actief ben. Helaas weet niet elke organisatie goed om te gaan met vrijwilligers. Het blijft toch uitkijken dat je niet wordt gezien als een erg handige gratis werknemer die wel plichten heeft maar verder niet op waardering hoeft te reken, want het is toch al puur fantastisch dát je mag meehelpen? Nu verwacht ik echt niet dat ze de vlag uithangen als ik vrijwilliger ben maar de normale omgangsvormen in acht nemen vind ik minimaal wel noodzakelijk. Aangezien vrijwilligerswerk veel van je vrije tijd vraagt zie ik het ook zo dat dit vrijwilligerswerk dan ook min of meer je hobby moet zijn. Doe ik iets niet meer voor mijn plezier of voel ik mij bij de personen waarmee ik samenwerk niet meer prettig dan stop ik en ga ik iets anders doen, mogelijkheden genoeg tenslotte.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend. Dus ja, ik zie het wel als verplicht als je er eenmaal aan begint.

      Verwijderen
    2. Die discussie ken ik, daar mag ieder het zijne van denken. Ik heb het ook nergens over 'vrijblijvend' daarom snap ik ook niet helemaal waarom dat in mijn reactie wordt gelezen.

      Met de hierboven gestelde vraag bedoelde ik meer dat verplichtingen meestal niet als leuk worden aangemerkt terwijl je naar mijn idee beter kan stoppen als je het vrijwilligerswerk niet leuk meer vindt. Dus de vraag is meer of 'verplichting of verplicht' wel het juiste woord is hier, het gaat tenslotte meestal om activiteiten die je graag doet.

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  8. Tijdens mijn werkzame leven van ruim 40 jaar had ik er gewoonweg geen tijd en energie voor als grotendeels alleenstaande moeder.
    Nu ik gepensioneerd ben wil ik niet aan vaste afspraken elke week vast zitten. Voor een stichting in de regio doe ik wel regelmatig wat zoals vervoer en laatst en middag flyeren in een supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I've been there, doen that. Psychologie is belangrijker dan financieel inzicht. Schulden hebben een reden en die gaat vaak verder dan omgaan met geld. Het heeft mij veel geleerd over de oorzaak van problematische schulden. Een vrouw met de juiste wil, maar laag iq help ik nog steeds regelmatig. We zijn een soort bevriend. Succes.
    Familie heeft schuldhulpmaatje opgericht, dat was voor mij de reden om me er in te verdiepen,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk!! Trekt mij ook wel hoor om dit te gaan doen. Je moet er voor waken dat je het niet mee naar huis neemt...Het kunnen lastige "zaken" zijn. De psyche van de mens moet je doorgronden...heel veel succes en veel plezier.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk! Ik doe ook vrijwilligerswerk in die richting. Ik geef een cursus van 3-5 avonden die heet Jouw Geld Telt, en doe ook door het jaar heen af en toe gesprekken met mensen over hun budget, hypotheek of belastingen. Schuldhulpmaatje is ontstaan uit dezelfde organisatie als die cursus jouw geld telt, dus er zit wel een link mee. Grappig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed zeg! Het lijkt mij ook heel interessant om zoiets te doen, maar ik kan op het moment eigenlijk niet structureel ergens tijd/energie voor toezeggen. Daarom blijft het er ook steeds maar een beetje bij.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten