Verlaging spaarrente naar 0,6%

januari 26, 2016
De rente op mijn spaarrekening bij de Rabobank is nóg verder naar beneden gegaan. Jaarlijks ontvang ik nu nog een rendement van 0,6% op mijn spaargeld. Ik had nooit verwacht dat de spaarrente zo laag zou kunnen worden.

Loont sparen nog?
Vorig jaar besloten we door de lage spaarrente al om te investeren in crowdfunding, extra af te lossen op onze hypotheek en een lagere buffer aan te houden. We hebben afgesproken dat we beide 10.000 euro op onze spaarrekening houden en dat er 5.000 euro op onze gezamenlijke spaarrekening blijft staan. In totaal hebben we dus 25.000 euro. Daarover ontvangen we dus komend jaar (mits de rente niet verder zakt) 150 euro rente. Maar we betalen ook kosten voor onze (betaal)rekeningen bij de bank. Daar schreef ik vorig jaar al eens over.

Vorig jaar betaalden wij dus 93 euro aan de Rabobank voor het hebben van onze betaalrekeningen met pas. Als je dat wegschrijft tegenover de spaarrente, blijft er niet veel meer over van het rendement op je spaargeld.

Negatieve spaarrente
Vorig jaar gaf de Rabobank al aan dat ze de systemen aanpasten aan een mogelijke negatieve spaarrente. Het lijkt mij heel bizar dat het stallen van je geld bij de bank nog meer geld gaat kosten. Uiteraard krijg je een stuk zekerheid door het stallen van je geld bij de bank, maar aan de andere kant hebben zij door deze manier de mogelijkheid om meer te investeren en uit te lenen.

Hoeveel spaarrente ontvang jij? Heb jij hoge kosten voor jouw (spaar)rekeningen bij de bank?

9 opmerkingen:

  1. Op de spaarrekening van ING ook 0,6% maar op die van Argenta 1,1% nog. Dat is een internetspaarrekening. Daar staat dus iets meer geld op, maar kun je er ook iets minder snel bij. Dagje extra tov je betaal-spaarrekening ivm overboeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap niet dat Argenta in Nederland 1.1 % geeft op de e spaar terwijl de rente op de e spaar in Belgie 0.5 % basis + 0.1 % getrouwheidspremie = 0.6 % is. Argenta is een Belgische bank en toch geven ze in Nederland bijna dubbel zoveel rente.....

      Verwijderen
  2. Als je moet gaan betalen stop ik alles in een ouwe sok :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij de ABN 0,7% op de spaarrekening en 0,5% op de kwartaal spaarrente, met een bonus van 0,15 procent als het geld er het hele kwartaal heeft opgestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met 25k op de bank zou ik toch eens overwegen een andere spaarrekening te gaan openen. Zonder moeite kun je een spaarrekening openen met een competitief percentage, spaar je toch snel 0,4% extra mee en dat is toch 100 euro die snel verdient is. Dan heb je je betaalrekening bij de Rabo eigenlijk gratis. En die banken zijn gewoon aangesloten bij het garantiestelsel.

    Het zijn natuurlijk eigen beweegredenen. Maar waarom 25k aan spaargeld apart? Persoonlijk vind ik het veel. Helemaal met deze spaar-rentes. Of heb je nog bepaalde spaardoelen waar je een fors bedrag voor nodig hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn spaarrekeningen staan bij de ASN Bank. Daar krijg ik 0,8% rente(en een goed gevoel). De betaalrekening met 2 passen vind ik bij de ASN bank te duur. Daarom hebben ik die bij de ING voor €29,40 per jaar. Als ik dit vergelijk met de getallen in het artikel valt er nog een kleine winst te behalen.

    Een buffer is niet om geld aan te verdienen. Als het dan nog wat oplevert is het mooi meegenomen. Maar ook niet meer dan dat. Het belangrijkste is dat het geld veilig staat en vrij opneembaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. moneyou nog 1,1 % volgend mij. maar wordt ook steeds lager. sparen loont in die zin niet meer, maar omdat wij een huis wilden kopen (en ondertussen gedaan hebben) was het niet verstandig om waar dan ook in te gaan investeren omdat we het dan niet kunnen gebruiken voor klussen oid, dus blij dat het op de bank staat en het wordt al uitgegeven aan meubels, laminaat etc.. (15-2 pas de sleutel :p maar ja hypotheek is rond en voorlopig koopcontract is ook allang getekend)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De rente is echt om te huilen daarom lossen wij maar gewoon ieder jaar extra af op het huis.. brengt tenminste meer op dan de spaarrente maar op het moment dat je moet gaan betalen om je spaargeld op de bank te hebben.. haal ik het gewoon er af!
    Verdom het om te betalen voor mijn eigen spaarcenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niet best hoor. Ik krijg bij MoneYou nog 0,9%. Ook om te huilen. Maar goed, ik 'moet' een buffer hebben. En verder los ik eerst mijn autolening en hypotheek af. Nou ja, dat laatste vast niet helemaal, maar goed. Dat levert me een behoorlijk rendement op, want dat scheelt 5,8% aan rente steeds. Ik heb dat in combinatie met de Rabo, ms ook wat voor jullie? Ik gebruik Rabo dus als betaal-alles en MY om te sparen. Op mijn spaarrekeningen bij de Rabo staat welgeteld iets van 20 cent ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.