Aardehuizen

februari 15, 2016
In Olst is een kleine gemeenschap die woont in aardehuizen. Een aantal jaar geleden ben ik er voor mijn werk geweest. Een van mijn leerlingen woonde er en ik ging op huisbezoek. Toen ik er op bezoek kwam, waren ze nog niet heel ver met de bouw. De meeste mensen woonden nog in caravans. Diep respect  had ik voor al die gezinnen die in een weiland aan het werk waren om autobanden met zand te vullen. De gevulde autobanden werden gestapeld en gebruikt als muren voor de woning.

De woningen wilden ze zoveel mogelijk zelf bouwen met een minimaal gebruik van nieuwe producten. Hergebruik stond centraal bij het bouwen van deze woningen, waardoor uiteindelijk een heel duurzame wijk is ontstaan. Deze ecologische wijk vlak boven Deventer bestaat uit 23 aardehuizen, 20 koop- en 3 huurhuizen, die zijn gebaseerd op de zogeheten Earthships van de Amerikaanse architect Michael Reynolds.

Earthships/aardehuizen
In Nederland is het nog niet heel bekend, maar in Amerika wel. De Amerikaanse architect Michael Reynold ontwierp de woningen. Een aardehuis

  • is gebouwd met gerecycleerd materiaal en voorziet zelf in stroom en water
  • wordt volledig gebouwd met gerecycleerd materiaal en verkleint zo de afvalberg zonder beroep te doen op nieuwe grondstoffen
  • wordt zo ingericht en van milieubewuste technologie voorzien, dat het geen beroep hoeft te doen op de openbare nutsvoorzieningen

Bij het lezen van bovenstaande kan je een beeld krijgen van een hutje op de hei. Niets is minder waar. Deze woningen zijn prachtig om te zien en zo goed als zelfvoorzienend. Toch zou ik het niet kunnen. Het jarenlange proces van zelf een woning bouwen lijkt mij slopend naast een baan. Het initiatief vind ik wel mooi, wonen leven in harmonie met de natuur.

Voorbeelden Earthships/aardehuizen:

   

 


De aardehuizen in Olst zijn ook veel in de media geweest. Hierover is hier meer te lezen.

Zou jij in een aardehuis willen wonen?
 

6 opmerkingen:

  1. Ik heb hier ook wel eens wat over gelezen ja. Zo'n huis vind ik op zich niet gek, maar ik geloof niet dat ik in zo'n soort gemeenschap zou willen leven. Daarvoor ben ik net wat teveel op mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben er een gebouwd als vakantiehuisje in frankrijk! Ik was er al helemaal weg van, maar voor ons is het noet realiseerbaar als gewoon huis in nederland. Nu zitten we er zo'n 10 weken per jaar, in normandie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerlijk gezegd had ik hier nog niet van gehoord. De gedachte er achter is mooi. Ik zou er dan wel voor kiezen om dit niet in groepsverband / in een coöperatieve vorm te doen, om dezelfde reden als LLMM aangeeft. Maar dit is natuurlijk geen verplichting om dat zo te doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja daar zou ik graag in willen wonen, alleen niet handig genoeg om er zelf 1 te bouwen. Daarbij zijn de grondprijzen hier in de Randstad veel te hoog om wat leuks te plaatsen en ik denk dat de gemiddelde nederlandse gemeente dwars ligt met bouwvoorschriften.

    Ben je al bekent met faircompanies.org ?

    Veel tiny houses, maar ook komt er af en toe een earthship voorbij.

    De documentaire "we the tiny house people" van Kirsten Dirksen is ook een klassieker

    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige huizen maar hier ook niet sociaal genoeg voor een woongemeenschap. ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.