Automatische incasso terughalen

februari 06, 2016
Op dit moment beheer ik de financiën van mijn zus. Ze had haar schulden zo ver op laten lopen dat het incassobureau dreigde haar woning te verkopen. Na veel geregel hebben we gelukkig een betalingsregeling kunnen treffen. Er was overigens niet alleen een achterstand in de hypotheek, ook bij de zorgverzekeraar was een behoorlijke achterstand, waardoor ze nu verplicht een hoger tarief betaalt en het ingehouden wordt op haar salaris. Zodra haar achterstand weg is, zal ze weer de reguliere premie gaan betalen.

Automatische incasso storneren
Mijn zus gaat nu werken met een rekening met pas waar we maandelijks een vast bedrag op storten. Daar moet ze haar boodschappen,  brandstof, rookwaren en cadeaus voor verjaardagen van betalen.  Op deze manier kan ze geen geld van haar rekening halen, maar heeft ze wel geld tot haar beschikking.

Nu wij de betaalrekeningen in beheer hebben, konden we ook zien waar het mis is gegaan. Zodra er onvoldoende geld over bleef om de maand rond te komen, ging ze de automatische incasso storneren van de hypotheek of de zorgverzekering. In het begin af en toe. Eind 2015 boekte ze vrijwel alles terug wat er terug te halen viel. Met als gevolg dat alle schulden zo hoog opgelopen waren, dat ze niets anders kon doen dan om hulp gaan vragen.

Gelukkig zijn de schulden relatief gemakkelijk weg te werken, er komt voldoende salaris binnen om in 6 maanden de complete achterstand weg te werken. Daarna gaan we nog even door om de kredieten af te lossen.

Ik heb mij in het gehele proces vooral verbaasd over het gemak waarbij je blijkbaar een automatische incasso terug kan boeken. Met een simpele klik kan je via internetbankieren het betaalde geld terug boeken. Nu is het uiteraard eigen verantwoording, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Heb jij ooit een automatische incasso gestorneerd? En waarom?

16 opmerkingen:

  1. Nee, ik wist trouwens ook niet dat dit zo makkelijk kon. Je zus boft dat jij haar zo helpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel eens eentje als er weer een bedrijf liep te klooien. Maar wist niet dat het zo makkelijk ging. Toen nog niet in ieder geval. Best gevaarlijk voor sommige mensen dus..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje, in zes maanden alle achterstanden wegwerken. Dan heb je toch een goed inkomen. Als schuldhulpmaatje mag je niet iemand onder curatele stellen. Je zus is er mee geholpen. Wie weet verandert haar miniset ooit. Ik hoop dat jullie zussenband dit overleefd. In mijn geval kan ik zeggen, vijf zussen, dat onze band veel kan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. niet om een terechte rekening niet te hoeven betalen, maar wel bij onterechte afschrijvingen. Op een bepaald moment werd bij mij maandelijks de wegenbelasting van een auto van mijn ex bij mij geincasseerd, zijn zorgpremie en een telefoonabonnement. Die storneerde ik steeds met 1 klik. Ik mijn geld terug, hij weer zelf betalingsplichtig. Dan ben je wel blij dat het zo makkelijk is om te storneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, jaren geleden. Toen stapte ik over van een telefoonabonnement naar een telefoon/internet provider. Toen werd mij door de telefoonprovider zelfs het advies gegeven om het bedrag zelf te storneren omdat ik mijn geld anders niet terug zou krijgen. Knikkende knieën maar het is goed gegaan. En inderdaad toen er rekeningen die voor mijn ex bestemd waren van mijn rekening werden afgeschreven. Eerst bellen met mijn ex om het recht te laten zetten, daarna, als het nog nodig was, de betreffende instantie opgebeld, situatie uitgelegd en gevraagd de incasso in te trekken en acceptgiro's op te sturen.
    Wat goed dat jij je zus zo helpt! Complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het ook 1x gedaan. Was bij een stichting, we moesten internet opzeggen maar er gebeurde niks. Dat was lang geleden door iemand anders aangevraagd. Na de stornering kwam er dus bij iemand een melding dat we niet betaald hadden en konden we het probleem oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet dat het heel gemakkelijk is! Ik heb het ooit gedaan bij mijn ex-leverancier van TV/telefoon/internet. Ik wilde in de maand dat ik geen klant meer was, niet betalen. Ik had het beter kunnen laten, want hun systeem werkte anders. Het gaf een heleboel gedoe. Uiteindelijk is het wel goed gekomen.
    Er staat op de website van mijn bank het volgende over terugboeken incasso's:
    Let op: uw eventuele betalingsverplichting naar de incassant vervalt hiermee niet, een eventuele machtiging blijft bestaan. Wij adviseren u om contact op te nemen met de incassant om tot een oplossing te komen. De incassant wordt automatisch op de hoogte gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wel toen ze de hypotheek vier keer afschreven in een maand.. Drie keer teruggehaald en steeds gebeld. Foutje in het systeem en zou niet weer gebeuren.. Maand erop weer.
    Vier keer de hypotheek, dat is ruim 1200 euro meer dan er binnenkomt..

    Abonnementen die ik heb opgezegd die dan toch afschrijven. Als je overstapt van nuon naar essent en dat nuon dan een halfjaar lang de incasso niet stopzet..

    In alle gevallen gaat het om geld dat terecht in mijn bezit terugkomt.
    Het zou eerder in me opkomen om een maand op geitenbrood te leven dan om de hypotheek te storneren..

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooit 1x omdat een afgelopen abonnement toch bleef afschrijven. Nooit meer iets van gehoord. Was 1 belletje naar de bank en zeggen waarom je het wilde storneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb ook van dichtbij meegemaakt dat mensen veel schulden hadden opgebouwd. Wat mij het meest verbaasde is het gemak waarmee je schulden kunt opbouwen voordat iemand aan de bel trekt (>6 maanden betalingsachterstand bij nutsbedrijven, verzekeringen enz.!) en het gemak waarmee je op internet kunt bestellen zonder betalen. En dan heb ik het nog niet over het gebrek aan schuldgevoel. Iedereen vindt het diefstal om in de winkel weg te lopen zonder te betalen, maar blijkbaar speelt dat gevoel veel minder op wanneer mensen op internet bestellen.

    Mag ik overigens nog de opmerking maken dat ik de door jou genoemde rookwaar de eerste schrappost vind bij mensen met schulden?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 2 bedragen gestorneerd van een assurantiekantoor. De afschrijvingen vielen binnen het termijn van 56 (?) dagen dat je na betaling kan storneren. Het bleek dat het bedrijf geld ving voor alleen een begrafenis kostenverzekering waarvoor we eenmalig een storting hadden gedaan. Hier hoeft dit assurantie kantoor niets voor te doen ( contacten onderhouden e.d). De rest van de verzekeringen had ik bij dit assurantiekantooir weg gehaald en niet wetende dat ik voor bovengenoemde nog betaalde (maandelijkse servicekosten).
    Ik heb het kantoor gevraagd om deze verzekering bij mezelf onder te brengen. Dit wilde de eigenaar niet doen. Met andere woorden: ik betaal service kosten voor een service die ze niet voor me willen regelen. Heb toen 2 maanden gestorneerd. Na aanleiding hiervan werd ik door het bedrijf gebeld.Ik heb uitgelegd waarom ik dit gedaan had. Nooit meer iets van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nee, nog nooit. Ik weet wel dat het gemakkelijk kan. En sinds de invoering van SEPA (Single European Payments Area) kan een incasso tot het bedrag tot 8 weken na afschrijving middels automatische incasso worden gestorneerd. Dit was daarvoor ongeveer 30 dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja 1x, onze energieleverancier had z'n administratie toen niet op orde en schreef meerdere keren per maand af. Sinds die tijd is dat mijn enige financiele verplichting die niet meer per incasso wordt voldaan. Deze schrijf ik elke maand zelf keurig op tijd over.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een aantal keer, bij onterechte rekeningen of bedragen. Ging redelijk soepel, al ging het altijd via het bankkantoor. (Tijdje terug)
    Een keer ging het niet. Ging om een restant salaris, dat een ex-werkgever teveel had uitbetaald en terugboekte. Was een half maandsalaris en niet aangekondigd. Nou ja: de ex-werkgever was de bank waar ik de rekening had, en de aankondiging zat in de bankmail. Die zag je pas als je een aantal stappen in het menu had gedaan. Die zag ik nooit.
    Deze rekening kon ik NIET storneren.
    Mijn klacht aan de bank dat dit misbruik van macht was (de bank-als-transactie-organisatie luisterde alleen naar de bank-als-ex-werkgever en mijn storneringsoptie deed niet terzake), werd niet eens begrepen door de klachtenafdeling.
    Sindsdien heb ik geen betaalrekening bij de organisatie waar ik werk meer...
    Verder lukt het altijd, al komt storneren weinig voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja wist wel dat je makkelijk terug kon boeken, maar dat je je zo bewust in de schulden gaat werken is toch wel een beetje dom..
    Zeker als je een goed inkomen hebt hoeft dat (denk ik) niet.
    Hoop je zus nu eindelijk het licht gaat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je kunt ze zelfs van te voren al blokkeren, maar dan moet je natuurlijk wel regelmatig kijken. Vaak worden ze 3 dagen van tevoren aangekondigd. Voor zover ik weet kun je volgens mij wel een machtiging intrekken..

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.