Buy me once; kwaliteit boven kwantiteit

februari 02, 2016
Bij de aankoop van sommige producten kan je beter voor kwaliteit gaan dan voor kwantiteit. Dat heeft vaak tot gevolg dat er een duurder prijskaartje aan hangt, maar dat je het product mogelijk levenslang kan gebruiken en de kwaliteit van het product goed blijft.

Koekenpan
Toen wij gingen samenwonen kocht ik anti-aanbak koekenpannen van T.efal. Die pannen heb ik nu nog steeds, maar beginnen er steeds slechter uit te zien. Ook de anti-aanbaklaag begint bovenaan los te laten. En die anti-aanbaklaag is de afgelopen jaren vaak in het nieuws geweest, omdat deze kankerverwekkend zou zijn. Een goede reden dus om nieuwe pannen te gaan kopen en de oude heel snel weg te doen.

Wij koken en bakken op een keramische kookplaat. Ik moet dus op zoek naar pannen die geschikt zijn voor deze warmtebron. Mijn voorkeur gaat uit naar een aantal stalen pannen. Bij keramisch koken kook je op een glazen plaat die bij de ‘pitten’ wordt verwarmd door gloeispiralen of een infraroodbron. Hierbij is het belangrijk dat de bodem van de pan echt helemaal vlak is, zo kan de warmte het best worden verdeeld over de pan. Ik wil in de voorjaarsvakantie eens een bezoekje aan de kookwinkel brengen om te kijken welke mogelijkheden ze voor mij hebben. Ik wil mij daar eerst oriënteren, vervolgens op het internet nog extra informatie zoeken en daarna een budget opstellen en pannen gaan kopen.

Buy me once
Ik wil proberen om bij mijn aankopen die ik doe minder vaak alleen maar naar budget te kijken, maar ook naar de levensduur en dus de kwaliteit.  Ik merk het ook aan andere producten die ik in onze beginperiode van het samenwonen heb gekocht; zo is mijn B.rabantia vuilnisemmer nog steeds prachtig en gemakkelijk schoon te houden. Een echt blijvertje die niet goedkoop was. Ik hoop dat ik nu ook koekenpannen kan vinden die een echt blijvertje gaan worden. Onze kookpannen zijn overigens al van staal en zijn nog steeds prachtig om te zien en werken prima.

Welke producten zijn voor jou echt een 'buy me once' product? Hoe maak jij jouw keuze t.a.v. de aanschaf van nieuwe pannen?

10 opmerkingen:

  1. Nieuwe pannen om te bakken moeten van mij een keramische binnenkant hebben . Geen teflon. Ik kook op gas en de meest gebruikte pan is bij mij de grote wokpan. Ik heb de Balanspan van BK. Superding.
    Verder rvs kookpannen die denk ik wel levenslang meegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook hier keramisch en koekenpan plus wok met slecht wordende lagen. Ik ben er helemaal klaar mee. Dus gisteren een multiline koekenpan van Demeyere gekocht. Op internet georiënteerd vond ik ze te duur, maar notabene de kookwinkel had een mooie aanbieding! Pan is 24 cm voor 125,- inclusief gratis glazen deksel twv 25,-. En voorzien van goede tips en uitleg hoe deze pan te gebruiken. En 30 jaar garantie! Erg blij mee. Gisteravond karbonaadjes gebakken, ging super.
    Ook hier kopen we voor andere spullen tegenwoordig liever goede kwaliteit ivm de duurzaamheid. En het valt me telkens op dat we dan heel blij zijn met de aankoop en dat de spullen lang mee gaan. Heerlijk. Succes met pannen uitzoeken! Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vaak worden die producten gezien als duur maar hier hebben we een tv die ruim 15 jaar is, stofzuiger bijna 18, auto 16 jaar, printer 11 jaar etc... veel van deze kwaliteit producten 2e hands aangeschaft erg voordelig :)

    Net oude vaatwasser van bijna 15 geswitcht voor een bijna 10 jaar jongere pro versie die zeker nog 15 jaar mee en dat voor tientjes werk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al mijn favoriete pannen zijn erfstukken: een stalen koekenpan van Fissler (made in West-Germany, moet je nagaan!), een gietijzeren koekenpan van onbekend merk, een gietijzeren wok en een gietijzeren stoofpan van Le Creuset. Dankjewel, oma! Alle nieuwe pannen (met anti-aanbak, of met keramische laag) zijn door de jaren heen al wel versleten en die koop ik ook niet meer bij. Alleen maar golden oldies voor mij!
    Voordeel van op gas koken is dat ik niet zo kritisch hoef te zijn op de bodem dus dat oude pannen prima bruikbaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou ook graag eens een echt goed koksmes willen hebben, maar daar ook weer geen honderden euro's aan uitgeven.Iemand tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het koksmes en vleesmes van Fontignac, en het koksmes en santoku mes van villeroy & bach (van de ah actie die nu loopt), bevallen allemaal heel goed. Het santoku mes had ik nooit eerder gebruikt, het is erg fijn in gebruik!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij koken ook keramisch. Onze tefal koekenpannen hebben we een paar jaar geleden vervangen door een rvs pan van fissler (kostte meer dan 100 euri) en twee stalen pannen van deBuyer. Die laatste twee zijn nauwelijks / niet duurder dan een goede tefal pan, alleen gaan ze dan een leven lang mee en zitten er geen rare laagjes in. Bakt als een tierelier en zijn gemakkelijk in het onderhoud.

    De rvs pan vind ik fantastisch om in te 'wokken' en de pannenkoeken bakken er heel fijn in. Voor de rest pak ik meestal die andere twee pannen.

    Succes met de aanschaf van echt degelijke pannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb niet bespaard op de wasmachine, -droger en het stoomstrijkijzer. Uitstekende kwaliteit en energiezuiniger dan mijn oude apparaten. Kleding gaat veel langer mee. En heel veel strijkgemak. De stoomgenerator had ik al veel eerder moeten aankopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben erg tevreden over mijn BK-pannen. En verder ben ik meestal van één keer goed doen. Alleen met b.v. de wasmachine en koelkast enzo ben ik daarop teruggekomen. Daarvoor vind ik 10 jaar meegaan eigenlijk nog beter dan de 20 jaar van bv Miele. In die periode 2x een goedkopere aanschaffen is vaak veel goedkoper en biedt meer mogelijkheden qua energiebesparing. Mijn servies is bv van Villeroy & Boch en ik verwacht eigenlijk niet dat ik dat ooit hoef te vervangen. In tegenstelling tot de Ikea-bordjes die ik kocht toen ik voor het eerst op mezelf ging. Daar is er geen één meer van heel.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.