Financieel onafhankelijk; en dan?

februari 22, 2016

Gisteren schreef ik over mijn wens om eerder met pensioen te gaan. Daarop reageerde Zuinigaan: Is een werkend leven in een leuke baan zo verschrikkelijk dat je daar al voor je 40e mee wilt stoppen?

 Financieel onafhankelijk
Bij financiële onafhankelijkheid betekent het niet direct dat je stopt met werken. Je hebt echter wel de keuze om te stoppen met werken. En die keuze wil ik graag hebben. Ik geniet van mijn werk, al vind ik het soms ook zwaar. Ik zou op dit moment ook nog niet zonder mijn werk kunnen; het stukje waardering, contact met collega's, meedoen in de maatschappij; het is voor mij allemaal even belangrijk. Toch zou ik wat anders gaan doen als ik financieel onafhankelijk zou zijn.

Structuur
Niet werken of een dagbesteding hebben, is geen optie van mij. Ik zou er vast depressief van worden. Een paar dagen rust vind ik heerlijk, maar daarna moet ik ook weer mensen om mij heen hebben. Bij financiële onafhankelijk zou ik daarom kiezen voor  een aantal dagen vrijwilligerswerk; werk wat mij aan het hart gaat. Daarnaast zou ik meer tijd willen besteden aan reizen. Nu kan ik dit ook wel, maar zit ik vast aan het hoogseizoen. Buiten het seizoen op vakantie gaan is rustiger én een stuk goedkoper.

Doe maar gewoon
 Waar sommigen niet bij stil staan is dat je bij financiële onafhankelijkheid echt geen bakken met geld uit kan geven. Het is de bedoeling dat je uitgavenpatroon ongeveer gelijk blijft als daarvoor. Anders kan je nog zoveel gespaard of geinvesteerd hebben; geld kan ook gewoon op natuurlijk.

Financiële onafhankelijkheid is voor ons een stuk vrijheid; vrijheid om onze tijd in te vullen zoals wij dit graag willen.

                                  Wat zou jij doen als je financieel onafhankelijk zou zijn?

You Might Also Like

7 reacties

  1. Ben je als vrijwilliger wel echt vrij om je eigen tijd in te vullen? Er wordt iets van je verwacht, je gaat een verplichting aan. Een reden waarom ik heb gezocht naar het allerleukste werk dat ik kon vinden, inclusief de bijbehorende randvoorwaarden. Ook al was ik financieel onafhankelijk, ik zou niets anders willen doen! Ik zoek continu naar manieren om mijn tijd in te vullen met dingen die ik wil. En dus doe ik ook een aantal dingen niet meer: geen huishouden, geen tv kijken, niet naar feestjes waar ik niet wil zijn etc. En natuurlijk zijn er zaken die ik niet leuk vind maar wel moet doen: zwemles van dochter, in de file staan etc. That's life!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat punt is helemaal waar. Vrijwilligerswerk is wel "vrijwillig" (onbetaald), maar beslist niet vrijblijvend!

      Verwijderen
  2. Tja ik zou denk ik niet zoveel veranderen. Ik denk dat mijn man graag wat minder wil werken, zodat hij meer tijd heeft voor alle andere dingen die hij leuk vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Doorgaan met werken.... maar in geval van ontslag of wanneer het me niet meer bevalt heb ik de keuze om ander werk te zoeken OF van mijn geld te gaan genieten. Voorkeur gaat dan uit naar reizen. Maar ja.. met reizen gaat het bestedingspatroon behoorlijk omhoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mij zou het ook gaan om de vrijheid. En wat ik dan ging doen; geen idee. Vast wel iets nuttigs, maar dan hoefde ik er hopelijk niet meer de druk bij te voelen van b.v. een X bedrag moeten verdienen om mijn levensonderhoud te kunnen betalen en kon ik idealiter ook 'gewoon' mooie reizen maken, zonder dat ik me daarna verplicht weer een slag in de rondte hoef te werken. Maar ook iets 'simpels' als de mogelijkheid om aan een gezin te beginnen. In feite gewoon zoveel mogelijk vrij zijn om mijn leven op mijn manier in te vullen, op een manier die ik op zo'n moment dan prettig vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij kiezen juist voor zoveel mogelijk vrijheid in ons hele leven, in plaats van 'werken' aan financiele onafhankelijkheid. Dat geeft hier veel meer vrijheidsgevoel. Ik werk nu helemaal niet, man werkt 2,5 dag en verdient s avonds nog wat bij als sporttrainer (betaald sporten noemen we dat). We kopen slim in en kiezen vaak voor tevredenheid boven meermeermeer, waardoor we eigenlijk alles kunnen doen en kopen waar we behoefte aan hebben.
    Ik grap altijd dat we van onze twee fulltime banen voornamelijk vrije dagen kopen en zodoende maar 2,5 dag en helemaal niet werken.
    Ik zou de tijd die we nu met de kleine kindjes hebben voor geen goud willen missen en zie helemaal niet op tegen langer doorwerken als de kinderen allang het huis uit zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het financieel onafhankelijk zijn is voor mij niet meer MOETEN werken, maar lekker doen waar je zelf zin in hebt qua werk. ik zou graag technische beroepen willen leren(electra/houtbewerking/loodgieten, ipv achter een computer excellen en rapportjes te schrijven, en uiteindelijk een (opknap)huisje met een flink stuk grond in de duitse eiffel kopen om dat op te knappen tot prive paradijsje.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten