Geldplan; sparen, beleggen of aflossen?

februari 20, 2016
Als er voldoende geld binnen komt om ook te kunnen sparen, kun je een geldplan gaan maken. Geld op je spaarrekening zetten heeft tegenwoordig een zeer laag rendement. Steeds meer mensen kiezen er daarom voor om hun spaargeld te gebruiken om te beleggen of om de hypotheek af te lossen.

Het Nibud heeft een rekentool ontwikkelt waarbij je met je persoonlijke buffer kan berekenen waar je jouw spaargeld het best voor kan gebruiken. Ik heb de rekentool zelf ook ingevuld, ondanks dat wij ons op dit moment alleen richten op het aflossen van onze hypotheek.

Hoe werkt het?
Het invullen van het geldplan is gemakkelijk. Je kan aangeven hoeveel geld je beschikbaar hebt om te gebruiken. Vervolgens doorloop je een heel schema, waarbij je aan kan geven wanneer je over het geld wilt beschikken, of je huis boven/onder water staat, welke kosten je verwacht etc.

Het is een uitgebreid plan en ik vond het toch wel een eye-opener. Het Nibud adviseerde bij ons om te gaan beleggen in obligaties en aandelen, omdat onze hypotheek lager ligt dan 80% van de waarde van de woning. Daarnaast kunnen wij geld voor een langere tijd missen, waardoor dit (volgens het Nibud) voor ons het hoogste rendement oplevert.

Invullen kost niet veel tijd en is zeker een aanrader. Wil jij ook eens kijken wat voor jou het aantrekkelijkst is? Je kan hier het geldplan invullen. 

Heb jij het geldplan al ingevuld? Welk advies kreeg jij?

Startpunt Geldzaken

7 opmerkingen:

  1. Ik heb hem niet ingevuld, maar ik heb er persoonlijk wat op tegen om te beleggen met geleend geld. Als het mis gaat heb je niks, ook geen huis. Dan heb je je hypotheek verkwanseld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom beleggen met geleend geld? Het gaat over geld wat over is; spaargeld!

      Verwijderen
  2. Omdat je dat geld alleen beschikbaar hebt omdat je je hypotheek niet aflost.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ergens anders ook op zoiets gereageerd. Als je een annuïteit hebt valt het nog mee. Maar als je aflossingsvrij bent en je beleggingen lopen mis dan eindig je met niks. Dan los ik liever af, dan weet ik aan het einde zeker dat ik in elk geval een huis bezit. Maar dat is persoonlijk.

      Verwijderen
  3. In mijn opinie kun je het pas echt je eigen (spaar)geld noemen als je schuldenvrij bent of een garantie hebt dat je schuldenvrij eindigt (annuiteit/spaarplan).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eens met Karin, je moet voorzichtig zijn als je met geleend geld (=schulden naast spaargeld) gaat beleggen.
    Toch ben ik ook voor spreiding. Als je buffer voldoende hoog is, zou je dus, naast het aflossen, ook wat kunnen beleggen. Zo bouw je kapitaal op terwijl je ook je schulden aan het afbouwen bent.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.