Groen beleggen is heel aantrekkelijk

februari 01, 2016
Zaterdagavond was er in kassa een item over het behalen van een hoger rendement op je spaargeld. Daarbij werden verschillende opties doorgesproken die mij bijna allemaal al bekend waren. Bijna allemaal, want groen beleggen werd ook besproken. Iets wat ik misschien wel eens haastig had gelezen, maar waarvan ik niet exact wist wat het nou precies inhield.


Wat is groen sparen en wat is een groenfonds?
Als spaarder of belegger kun je geld inleggen in een groenfonds. Je krijgt een lagere vergoeding van de bank, maar hebt wel een belastingvoordeel. Met het geld uit een groenfonds kan een bank een lening met een lager rentetarief verstrekken aan een groenproject. Dit zijn onder andere duurzame energieprojecten, duurzame gebouwen, biologische landbouwbedrijven en natuurontwikkelingsprojecten. Groenprojecten hebben een groenverklaring nodig.
Vrijstellingen
Voor groene beleggingen geldt een vrijstelling. Dat betekent dat je alleen belasting hoeft te betalen als de waarde van deze beleggingen boven een bepaald bedrag uitkomt. Je betaalt dan belasting over het verschil tussen het bedrag van de vrijstelling en de waarde van de groene beleggingen.

Jaar Zonder fiscale partner Met fiscale partner
2016 € 57.213 € 114.426
2015 € 56.420 € 112.840
2014 € 56.420 € 112.840

De vrijstelling kan nooit hoger zijn dan de totale waarde van de groene beleggingen op 1 januari. Is de waarde van de beleggingen € 20.000? Dan is de vrijstelling ook € 20.000. Is de waarde van de beleggingen € 65.000? Dan geldt de maximale vrijstelling zoals in de tabel. Heb je een fiscale partner? Dan is de vrijstelling € 65.000.

Extra heffingskorting
Behalve op de vrijstelling heb je ook recht op extra heffingskorting. Vanaf 2013 is die heffingskorting 0,7% van het bedrag van de vrijstelling waar je, eventueel samen met je partner, recht op hebt.
 Bron: belastingdienst

Klantenstop
 Groen beleggen is op dit moment zo populair, dat vrijwel alle aanbieders een klantenstop hebben. Zodra duidelijk wordt dat er weer plekken vrij komen, is het zeker interessant om deze mogelijkheid te gaan benutten.

Doe jij aan groen beleggen? Hoe zorg jij voor een goed rendement op jouw spaargeld?

9 opmerkingen:

  1. Ja ik beleg groen en ook in verantwoorde fondsen van dezelfde bank. Met de recente beurscrash sta ik daar nog steeds mooi in de plus, dus ben er erg blij mee dat ik een jaar of drie geleden die keuze heb gemaakt. Ik leg per maand in en daar ga ik mee door tot ik het geld nodig heb, over een jaar of 8, als ik met pensioen ga. Bij mijn huisbank heb ik in 2011 een groen deposito genomen met 3,15 % rente. Destijds aan de lage kant nu een prima rente. Ook hoef ik daar geen 1,2 % rendementsheffing over te betalen en krijg ik 0,7 % van de belastingdienst terug. Toch mooi een rendement van 5,95% per jaar. Ik wilde dat ik het destijds nog langer vast had gezet want helaas loopt het in 2018 af. Maar over het geheel ben ik heel tevreden.

    Heb ook een indexfondsen en die doen het natuurlijk nu niet zo best maar dat komt ook wel weer goed. Stug maandelijks in blijven leggen en verder gewoon afwachten.

    Daarop nog gewone spaardeposito's met een max van 1,65% die van het jaar aflopen. Dat geld ga ik weer in het groene beleggingsfonds stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1,2% belasting die je niet moet betalen is geen rendement. Dat is een besparing.

      Verwijderen
    2. Tja daar kun je over twisten, feit is dat ik het niet hoef te betalen dus voor mij is dat winst. Noem het hoe je het wilt. ;)
      Als dit nou het enige wat je op te merken hebt over mijn hele verhaal.....

      Verwijderen
  2. Sorry, die 5,95 moet natuurlijk 5,05 zijn......typfout.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de reden van de klantenstop (die al jaren van toepassing is), is dat er nauwelijks projecten zijn die voldoen aan de "groen" defintie van de belastingdienst. Natuurlijk kan je zeggen dat dan niet genoeg projecten zijn tov de klanten die willen meedoen. Maar het zijn echt weinig projecten die voldoen. Misschien zijn de regels wel bizar streng? Heb ik me nooit in verdient.
    Verder kijk ik al een tijd naar groen beleggen, maar de rendementen zijn soms erg laag (soms zelfs negatief). Dat maakt het voor mij het wel een drempel om in te stappen, tot nu toe. Heb je tips over groene beleggingen die (redelijke) opbrengsten hebben, en waar de belastingaftrek op van toepassing is? Want daar zou ik serieus in geinteresseerd zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoel: welke beleggingen praat je conreet over? Waar kan ik ze vinden of aanschaffen of inschrijven?

      Verwijderen
    2. Ik heb het over het groenfonds van de Triodos bank. Ik leg automatisch maandelijks in en blijf daar stug mee doorgaan, hoge of lage beurs. Dat doe ik al een jaar of drie. Ook heb ik een paar andere duurzame fondsen maar die vallen niet onder het groene stelsel.
      Dat andere is bij de Ing, daar kun je helaas alleen nog tegen een belachelijk lage rente een deposito nemen, dus dat loont de moeite helaas niet meer.

      Verwijderen
  4. Leuk stuk. Verantwoord investeren heeft voor mij ook altijd de voorkeur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. https://www.asnbank.nl/particulier/beleggen/beleggingsfondsen/asn-groenprojectenfonds.html

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.