,

Hoe hoog zijn de schulden in jouw straat?

februari 29, 2016

Schulden doen veel met mensen. Je kan er zowel geestelijk als lichamelijk klachten van krijgen.  Veel mensen raken door schulden in een sociaal isolement en het vervelende; het kan iedereen overkomen. Natuurlijk kan je door het aanleggen van een buffer en het hebben van lage maandlasten een deel voorkomen, maar overkomen kan het iedereen.

Armoede in Nederland
In Nederland heeft 62% van de huishoudens onvoldoende spaargeld om eventuele tegenvallers op te vangen. Een groot deel van deze groep leeft in armoede. Al is armoede in Nederland natuurlijk een relatief begrip. Het begrip 'armoede' wordt in Nederland vooral gebruikt om aan te geven dat mensen zich niet alle geneugten van de maatschappij kunnen laten welgevallen of zich minder luxe kunnen permitteren dan de rest.

Eigen schuld?
Een deel van de mensen komt door onvoldoende financiele kennis niet goed rond van zijn inkomen. Hierdoor lopen schulden op en hebben ze minder te besteden voor de eerste levensbehoeften. Er ontstaat een domino effect. De schaamte is bij veel mensen groot. Ik ben momenteel in opleiding tot schuldhulpmaatje. Daarbij werd vooral benadrukt dat je mensen alleen kan helpen door ze te leren om goed om te gaan met de financien. Door de zelfredzaamheid te vergroten, is de kans groot dat deze mensen blijvend uit de schulden blijven.

In jouw straat?
Iedereen kan schulden hebben. Al denkt een groot deel van Nederland dat bijvoorbeeld alleen mensen in een sociale huurwoning schulden hebben. Grote onzin. Ook in jouw straat is de kans groot dat er mensen met schulden zijn. Op de site van Eerste hulp bij schulden kan je een postcode check doen. Onze straat stond er helaas niet in, aangezien onze straat nog te kort bestaat. Ik heb wel de postcode van mijn ouders ingevuld; score een 7. Bijzonder hoog, iets wat je niet aan de straat af kan zien;blijkbaar is er veel verborgen schuldenleed. 


Hoe hoog scoort jouw straat op de schuldenmeter?

You Might Also Like

30 reacties

  1. Leuke check. In mijn wijk een 5, maar bij mijn moeder bijv. Een 1. Merk totaal geen verschil verder tussen de mensen hier en de mensen daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow wat bizar onze straat scoort een 9! De straat van mijn ouders een 2. Toch vraag ik mij wel af hoe deze schuld is opgebouwd. Zit hier de hypotheek ook in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke tip. Idd moet je bij schuldhulpmaatje mensen stimuleren het zelf te laten doen. Dat kan soms frustrerend zijn. Het resultaat is groot. Trots. Toch heeft de oprichtster, mijn nichtje, iemand tijdens haar ziekte geholpen, door thuis wat dingen te regelen,
    In de straat van een ex-schuldhulpmaatje een 10 op de schuldensite. In mijn straat viel het me tegen. Een 4.
    Ik kan je verzekeren dat dit niet door mij komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de cursus kwam een YouTube filmpje van Kooten en de Bie voor. Ging over consuminderaars in een bungalow. De goedkope zoutpot op tafel en stofzuigen wanneer het uitkwam. Het filmpje heb ik nut meer kunnen vindt. Heb jij dit filmpje terug gezien?

      Verwijderen
    2. Nee, niet gezien. Mocht ik hem op een andere trainingsdag tegenkomen zal ik de link vragen.

      Verwijderen
  4. Vraag mij af hoe ze erop komen. Ik heb de postcode van onze straat ingevuld, iedere kant van de straat heeft een andere postcode. De straat is niet zo lang, de huisnrs. gaan tot ca nr. 50 aan beide zijden. Aan de overkant van de straat staan er ook ca. 10 sociale huurwoningen en voor de rest koopwoningen. Onze kant van de straat met alleen koopwoningen heeft een schuldenscore van 1, de overkant van de straat een 6. Vind dit een groot verschil in 1 straat met vergelijkbare koopwoningen en slechts weinig sociale huurwoningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In de straat waar ik nu woon is de score een drie. Waar ik hiervoor woonde is de score een zeven. Dat verbaast me. En al helemaal als de letters mee tellen van de postcode want er zijn maar heel weinig woningen met deze postcode. En degenen die er wonen hebben het financieel volgens mij juist goed. In die wijk kon je wel zien dat mensen het niet allemaal even gemakkelijk hadden en ik wist van een paar gezinnen in onze straat dat er schulden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een raar vooroordeel van die schuldenaren in sociale huurwoningen (niet van jou). Ik woon er zelf ook, en ik kan je verzekeren dat vrienden in dezelfde buurt verdomd goed met geld om kunnen gaan.
    Wijzelf hebben een flinke buffer, leven van 1 salaris en springen niet verder dan onze stok lang is.
    Er wonen mensen in het Gooi met niet meer te beheersen schulden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk, ook gelijk gecheckt. Bij ons in de straat een 6, en dat verbaast me eigenlijk niets. Als ik zie hoeveel mensen steeds nieuwe auto's hebben, zou het me niet verbazen als die op krediet worden gekocht, voor zover het geen lease-auto's kunnen zijn.
    Bij mijn moeder in de straat is de score een 1. Terwijl de wijk waarin zij woont ongeveer even oud is als van ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo heb geprobeerd op de postcode van mijn buren die met z'n 2 in een straat wonen. Maar daar komt niks naar voren. En bij ons in de straat is 5.
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Belachelijk dat zo'n site zulke gegevens plaatst. Men kan de tijd wel beter besteden! Wat doe jij en wat doen de andere mensen met die gegevens? Briefje ophangen in de supermarkt: HEBT U SCHULDEN? IK HEB OPLOSSINGEN?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het voor velen vooral een eye-opener is. En de site is gericht op mensen met schulden. Zij kunnen kosteloos een maatje krijgen die ze helpt om uit de financiële problemen te komen.

      Verwijderen
  10. Ik vraag me toch af wat het zegt. Mijn straat scoort ook hoog. Maar ik lees op de site van de BKR dat iedereen met een kredietovereenkomst (en dat is volgens mij ook als je een credit card hebt) geregistreerd staat. Vervolgens staat er bij de BKR dat er van de 8,5 miljoen! registraties 90% positief zijn, dwz registraties zonder betalingsachterstanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Straat vol jonge 2 verdieners we scoren een 8, ik kan het mij niet voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het maar apart. Onze postcode scoort een 7. Vind ik behoorlijk hoog. De overkant van onze straat heeft een andere lettercombinatie en die scoort een 1. Vind het verschil nogal fors. Lijkt me raar dat de ene kant van de straat bovenmatige schulden heeft en de andere kant totaal niet.

    Hoe komt die site eigenlijk aan de gegevens?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze vragen het ergens op. Sommige bedrijven doen dit poken gebruiken dit in de marketing. Dat is ook de reden dat je er maar 5 per dag kan invullen.

      Verwijderen
  13. Corrien, dat frappeerde mij ook, dat onze kant van de straat een 1 scoorde en de overkant met een andere lettercombinatie een 6. Vind dat ook zeer vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn straat scoort een 9. Verbaasd mij niet, woon in een achterstandswijk in Amsterdam. -M

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow! Onze straat scoort een 8... ik vind het heel hoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik woon blijkbaar in een 9 en ben dankbaar dat ik financieel de boel op de rit heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik woon in een 2, vond het al wat saai hier:) Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik woon in een 1, heeel weinig schulden dus. heb ook onze vorige postcode ingevoerd daar een 8
    bizar, had dat ook niet verwacht.
    gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mijn straat scoort: Score 5: Gemiddelde schuldenproblematiek met gemiddeld risico op schulden in deze postcode.

    Dat vind ik eigenlijk nog best wel een beetje aan de hoge kant, ik had minder verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ons postcodegebied scoort een 7. Net als andere lezers vraag ik mij af hoe de gegevens zijn opgebouwd. Hoe dan ook, het is in ieder geval een manier om bewustwording te creëren.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een 4. Als wij klaar zijn schiet 'ie vast door naar een 2 ofzo ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een 9 hier... Had eigenlijk ook niet anders verwacht. Weinig mensen die dagelijks naar hun werk gaan, regelmatig een wietontruiming en de postbodes rijden af en aan met internetbestellingen...
    Ik geloof overigens dat het in een groot deel van de gevallen wel degelijk slappen houding, eigen schuld is. Klinkt hard, maar de meeste van die schuldenaren leven boven hun stand en werken te weinig. Het is nederland, armoede bestaat hier niet. Ik zal echt niet zeggen dat de bijstand een verpot is en dat je riant kunt leven, maar dat hoeft toch ook niet? Ik lees meer blogs van goedverdienenede mensen die minder over de balk mikken dan de mensen die werkelijk dubbeltjes zouden moeten draaien, of meer werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. telt je hypotheek ook mee als schuld ;) maar vind t niet zo interessant.. hier een hypotheek sinds kort en een studieschuld.. kunnen t prima betalen, lossen netjes af. een schuld hebben zegt dus niets in mijn ogen

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten