Terugverdientijd ledlampen

februari 04, 2016
Waar we voorheen nog zeiden: '60 watt boven de eettafel, 25 in de schemerlamp en 100 in de kelder' moeten we nu gaan proberen om dit uit te drukken in lumen in plaats van watt. Nu de gewone gloeilampen niet meer verkocht worden moet ‘watt’ weer terug in z’n hok: het is en blijft een uitdrukking van elektrisch vermogen, niet van licht. Daar hebben we ‘lumen’ voor. Tegenwoordig staat de hoeveelheid lumen ook groter op de verpakking van een lamp dan de hoeveelheid watt. Logisch, want alleen met lumen kun je verschillende lampen – halogeenlamp, spaarlamp, ledlamp - goed met elkaar vergelijken. Maar het is wel even wennen natuurlijk.

Lumen vergelijken met watt
Om het wennen aan lumen makkelijker te maken vergelijken we de lichtstroom in lumen van een lamp met het vermogen in watt dat een gloeilamp zou moeten hebben om dezelfde hoeveelheid licht te geven. Dat doen fabrikanten ook: op een doosje van een ledlamp staat dan bijvoorbeeld dat hij 470 lumen is en dat dat overeenkomt met een gloeilamp van 40 watt. Uit de tabel hieronder kun je aflezen hoeveel lumen een nieuwe lamp ongeveer moet hebben als je er een bepaalde gloeilamp door wilt vervangen.

tabel_gloeilamp
Bron: consumentenbond

Gloeilampen vs. spaarlampen en ledlampen
Gloeilampen zijn zeer onzuinig en duur in gebruik: meer dan 90% van de energie die je erin stopt komt er als warmte uit, niet als licht. Ze hebben daarom energielabel E, F of G. Spaar- en ledlampen zijn juist heel zuinig met (meestal) energielabel A. Sinds 1 september 2012 mogen fabrikanten geen gloeilampen voor algemene verlichting meer op de markt brengen. Winkels mogen hun voorraden nog wel verkopen. Halogeenlampen met een energielabel slechter dan C vallen ook onder het verbod.

Spaarlampen
 Spaarlampen zijn tot 5 keer zuiniger dan gloeilampen. Ze gaan lang mee en zijn meestal nog veel goedkoper dan ledlampen. Lichtkleur en kleurweergave zijn beter dan in het verleden. Nadeel is dat veel modellen langzaam opstarten. Verder zijn de meeste spaarlampen niet dimbaar.

Ledlampen
De toekomst is aan de ledlamp. De beste ledlampen zijn nog zuiniger dan spaarlampen. In tegenstelling tot spaarlampen zijn ze vaak wel dimbaar en geven ze direct vol licht. Bovendien zijn ze beter geschikt voor koude omstandigheden, dus ideaal voor een buitenlamp. De prijzen van ledlampen zijn de laatste jaren flink gekelderd. Al zijn ze nog wel wat duurder dan een gloeilamp, die aanschafprijs verdient zich binnen een jaar terug door het lage energiegebruik. 

Op de site van het ledhuis staat een zeer uitgebreide rekentool waarbij  je kan  berekenen hoeveel besparing het oplevert als je ledlampen neemt en wat de terugverdientijd is.

Welke lampen heb jij in huis hangen?

17 opmerkingen:

  1. Ik heb vrijwel overal ledlampen. Op een paar plekjes nog een spaarlamp en heel sporadisch een gloeilamp, vooral op plekken waar die andere twee gewoon niet mooi staan. Maar: die zet ik niet graag aan, dus qua gebruik valt dat wel weer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn nu ook led lampen die dezelfde vorm hebben als een gloeilamp, die passen dan mooi in een mooie schemerlamp :)

      Verwijderen
  2. Hier in ons nieuwe appartement in Amsterdam, hebben we een aantal led-lampen. Gek hieraan is, dat de led-lamp vast zit in de plafondlamp; Rymden van Ikea. Je moet als de led-lamp kapot gaat, dus de hele lamp vervangen... Je kunt er geen lampje uitdraaien...En nu hoop ik maar heel erg van harte dat deze lampen inderdaad en echt heel lang mee gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry in10jaarfo, even off-topic inbreken. Ik weet niet hoe ik het anders moet doen.
      @consuminderenmetplezier: in kan niet meer reageren bij jou. Bij invullen profiel staat de mogelijkheid "naam" niet meer......

      Verwijderen
  3. Wij hebben - toen wij in onze huidige woning gingen wonen - overal spaarlampen geplaatst. Inmiddels is een aantal spaarlampen kapot gegaan en deze hebben wij vervangen door ledlampen. Overigens zijn dit allemaal ledlampen van de Action. Wij zijn er zeer tevreden over!
    Naast de besparing op energie, vind ik het vooral prettig dat de lamp direct licht geeft en ook 'warmer' licht geeft dan een spaarlamp. Overigens, wij schrijven de datum op lampen. Zo kun je achteraf zien hoe lang deze is mee gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op plekken waar het soort licht me niet uit maakt, zoals garage of bergkast, ben ik inmiddels over op LED. Ik heb echter ook een aantal sierlampen in huis waarbij gloeilampen gedimd gewoon een veel mooier licht geven dan alle milieuvriendelijke alternatieven. Bovendien is de bol met gloeiende draad een deel van het ontwerp van de lamp. Daarom twijfel ik of ik niet in bulk moet gaan inkopen om in ieder geval de afschrijftermijn van de lamp zelf met een aantal jaar te verlengen. Dat levert me meer op dan een nieuwe lamp kopen en overstappen op kille LED verlichting.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben nog steeds hier en daar gloeilampen, maar ook spaarlampen op plekken die langdurig branden. We willen over op led maar hebben er geen ervaring mee. Zijn ze dimbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, ik zie nu dat je daar al antwoord op gaf...

      Verwijderen
  6. LED-lampen gaan hier schrikbarend kort mee. En dat voor zoveel geld. En al die verschillende soorten, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ben pas geleden het hele huis door gegaan en heb van elke lamp opgeschreven wat er precies in gaat. En heb toen meteen een voorraadje ingeslagen van een goed merk, wat hopelijk ook iets zegt over de levensduur.

    Heb in 1998 alle gloeilampen vervangen door spaarlampen, dat was toen meteen te zien op de energierekening. Ik kijk ervan op dat er nog mensen zijn met gloeilampen, dacht dat die dingen al jaren niet meer bestonden.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb overal LED. Ik heb ook een overzicht van elke lamp in huis gemaakt. En ik bewaar de bonnen van de LEDlampen...ben eens terug gegaan naar de HEMA toen hun LEDlamp het maar een maand volhield Dat vond ik echt te kort, ik kreeg dan ook een nieuwe lamp.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier p.hilips HUE ... dimbaar, zo warm of koud als je maar wil, zuinig.... en leuk! Duurt wel iets langer voordat je ze terugverdiend hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier alleen led lampen.
    Spaarlampen ben ik geen voorstander van vanwege de gezondheidsrisico's (kwik en kankerverwekkend)
    Overigens heb ik altijd maar weinig licht aan in de avond, ik douch bv ook in het donker. Daar heb je namelijk helemaal geen licht bij nodig

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O en ik heb de gekke gewoonte dat als er een lamp op is er geen nieuwe in te draaien
    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van alles wat. Ledjes in de halogeenspotjes in de keuken, woonkamer en badkamer. Ledlamp in lampen die regelmatig even branden ( ik zie dat ze flikkeren en word daar doodmoe van) spaarlampen in langer brandende werkverlichting, moet wel altijd de radio ebij aan want ik hoor ze zoemen, om gek van te worden. In alle dimbare lammpen ( extra duur zodat je de dimmer niet hoort zoemen) gloeilampen, want ledlampen flikkeren, zoemen en gaan pas uit als de stekker eruitgaat bij deze lampen.

    Als je een goed gehoor hebt zijn spaarlampen, dimmers en gedimde ledlampen een verzoeking..
    Kijk op zolder bij was ophangen, vouwen en strijken kan ik best tegen een spaarlamp die zoemt of een ledlamp die wiebelt met de lichtsterkte. Maar savonds op de bank, mt een kop thee en een boek, dan ergert zoiets me mateloos.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vorig jaar onze TL buis in de keuken vervangen door een LED strip. Hadden we veel eerder kunnen doen toen de TL overleed en we er nog een nieuwe voor hadden gekocht. Maar allang blij dat vervangen te hebben. In de trapkast zouden we de lamp misschien ook wel kunnen vervangen alleen daar hebben we zo'n mooi systeem dat licht in trapkast aangaat als de deur opengaat.

    Laatst ook veel oude lampen die op voorraad zijn weggedaan of apart gelegd voor verkoop op koningsdag.

    In woonkamer vooral spaarlampen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. kijk, hier loop ik dus steeds tegenaan: ik heb eco halogeenlampen van de AH. 28 watt verbruik voor een vergelijkbare 40 watt gloeilamp. scheelt al leuk. Die kosten 1,69 per stuk. ik koop ze als de tweede gratis is. Dus 85 cent per stuk. In de rekentool die jij aangaf leveren de ledlamp mij en besparing van 5,34 euro per jaar op als ik hem zou vervangen. Maar dan moet die ledlamp dus wel zijn volle 50.000 branduren maken t.o.v. mijn goedkope lampje. Als dat ding na een 40.000 branduren kapot gaat, krijg ik dan een nieuwe van de winkel? Want per jaar verbruik ik 1825 uur, dus 40.000 uur later is 22 jaar later. Ik denk niet dat ik in 2038 aan oef te komen bij het led huis om mijn lamp uit 2016 te laten vervangen. qua terugverdientijd op het verbruik zullen ze trouwens ook nog steeds minimaal 9 jaar blijven werken.
    dus voor ik 25 lampen in huis ga vervangen voor ledlampen a 1200 euro, om dat met maximaal 133,50 euro per jaar terug te verdienen... En dan is de vraag ook nog maar wat voor kleur licht je ervoor terug krijgt. "mooier dan spaarlampen" hoor ik steeds... maar of dat nou toereikend is :s

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe kom je aan de berekening dat 25 led lampen 1200€ zouden kosten? Komt op gemiddeld 48€ per lampje, zo duur zijn ze bij lange na niet

      Verwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.