Downsizen

maart 17, 2016
Ik lees de laatste tijd met extra aandacht mee op de blog van de verlossende aflossers. Zij maken namelijk concrete stappen om te gaan downsizen.

Downsizen
Ze gaan namelijk niet kleiner wonen, omdat ze de huidige lasten niet meer op kunnen brengen. Ze gaan kleiner wonen, om lagere maandlasten te krijgen. En daarvoor geven ze een mooi huis met bijbehorende tuin op.  Het huis gaat dus in de verkoop en ze gaan op zoek naar een nieuwe woonplek met lagere lasten. Gezien de huidige rentestand is het natuurlijk aantrekkelijk om te gaan verhuizen, zeker als je geen restschuld hebt. Ik vind het een dappere, maar ook goed doordachte keuze.

Financieel vrij
Wij willen graag financieel onafhankelijk worden en hopen hierdoor meer vrijheid te krijgen. Als wij zouden downsizen zouden we met ons salaris op veel kortere termijn financieel vrij kunnen zijn. En toch willen wij dit niet. Blijkbaar weegt ons woongenot hoger dan het verkorten van de weg naar financiële onafhankelijkheid. Wij laten veel om extra af te kunnen lossen en hechten relatief weinig waarde aan spullen, maar als het om ons huis gaat, vinden wij het lastig om vrijwillig te gaan downsizen.

Hoe sta jij tegenover vrijwillig downsizen? Waar zou een kleiner huis met kleinere hypotheek voor jou aan moeten voldoen om de stap te maken?

21 opmerkingen:

  1. Ik zou ook graag kleiner wonen maar de realiteit is dat ik voor het geld wat dit huis gekost heeft (maatschappelijk gebonden eigendom) gewoon voor een kleiner huis hetzelfde zou moeten betalen, en dan is het ook nog slechter onderhouden waarschijnlijk, minder geisoleerd en gehoriger. Ik kocht dit huis in een tijd dat ik dacht dat ik nog een groot huis nodig had, zou ik nu niet meer doen. Maar goed het is afgelost en ik woon er fijn dus voor de financien hoef ik het niet te doen. Ik zou alleen een kleiner huis (eventueel met tuintje) willen omdat het gewoon handiger is boor mij alleen en de katten. Minder schoonmaken en gedoe. Ik blijf hier dus wonen tot de trappen een probleem gaan vormen (nog lang niet gelukkig) of er toevallig iets op mijn pad komt van een ander huis. Ik wil over 8 jaar met 60 met pensioen dus dan ben ik ook niet meer aan mijn woonplaats gebonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mensen die actief aflossen, zijn heel erg bezig met waar ze hun geld aan uitgeven. En daarmee denken ze ook heel goed na over wat ze belangrijk vinden. Sommigen komen tot de ontdekking dat hun tuin voor hen niet veel boeit. En dan kun je m opgeven, als dat je lagere woonlasten oplevert.

    Wij gaan verhuizen, om de maandlasten te verlagen. Onze tuin wordt niet kleiner ( wel anders van vorm en ligging). Maar onze auto kan gaan verdwijnen, omdat we OV opties krijgen bij het nieuwe huis. Dus voor ons ligt de keuze van wat we belangrijk vinden niet zozeer bij een geen-tuin huis.
    Maar dat proces heeft enkele jaren geduurd, voordat we voor onszelf helder hadden hoeveel spullen we wilden houden, en welke. En hoeveel ruimte we zelf optimaal (of minimaal nodig) vonden en welke. Met dat in ons achterhoofd zijn we gaan zoeken. Dat zal voor jullie op een gegeven moment ook kunnen, en tot die tijd denk en consuminder je rustig verder. Prima toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik sluit niet uit dat we in de toekomst kleiner gaan wonen. Het huis waar we nu ruim een jaar in wonen is geschikt als meergeneratiewoning en met onze volwassen inwonende zoons is dat wel fijn.
    Dit huis is wat groter uitgevallen dan we van tevoren hadden verwacht. We moesten snel beslissen omdat de kopers van ons huis heel snel de overdracht wilden. Dit huis had alles wat we zochten en voor een lagere prijs dan we verwacht hadden uit te geven.
    We wonen nu dus in een ruim vrijstaand huis. Als we gekozen hadden voor een tussenwoning of kleine twee onder eenkapper dan hadden we nu geen hypotheek meer gehad. Toch kozen we voor een vrijstaande woning omdat we meer dan vijfentwintig jaar in heel gehorige huizen hebben gewoond en daar zijn we allebei helemaal klaar mee. We hebben hiervoor in een jaren zeventig tussenwoning en een jaren tachtig twee onder eenkapper gewoond en je hoorde echt alles. Ik hoop dat nieuwere woningen beter zijn geisoleerd qua geluid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik woon nu in een flat van 80m2. Over 5 jaar hypotheek vrij, en dan wil ik graag naar een studio apt verhuizen. Ik gebruik mijn tweede slaapkamer nooit. Er staat een extra kast in, maar ik zou zonder kunnen. Hopelijk kan ik een nieuwbouw flat vinden van ong 50m2. Ik woon in Amsterdam. -M

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben in eerste instantie niet zo'n gigahypotheek afgesloten en een passend huis gezocht. Begrijp me niet verkeerd, 'it's never to late to run', en ik vind het heel knap dat mensen flink gaan aflossen, of downsizen om hun hoge schulden/lasten kwijt te raken. Maar ik denk vaak ook even 'ja, had dat effe eerder bedacht en jezelf niet zo vast gezet'. keuzes, keuzes, keuzes... en dus ook consequenties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij deden beide! Geen tophypotheek en toch ook aflossen. Fijn gevoel!

      Verwijderen
  6. Ik ben voordat het hip werd al kleiner gaan wonen, toen de kinderen uit huis waren heb ik een kleiner huis gezocht. Ik woon in een Centraal Wonen, met een gigantische gezamenlijke tuin en een gezamenlijk logeerkamer(als die bezet is slapen logees op een luchtbed naast de kledingkast). Met feestdagen wat activiteiten.Bevalt me prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wij hebben deze stap gezet en ons grote jaren 30 huis verkocht voor een jaren 90 nieuwbouw huis
    bij ons was het financieel niet nodig.
    Wij zeggen ook we hebben geen ander huis gekocht maar vrijheid
    qua omgeving veranderd er niet veel we gaan 1100 meter verder op wonen ons zoontje blijft op de zelfde school heeft ook nu veel ruimte om te spellen
    het nieuwe huis is helemaal naar onze wensen aangepast alles nieuw geen grote kosten posten de komende 10 jaren
    alles is makkelijk bij te houden qua schilderwerk tuin etc
    Als we naar het geld kijken is onze hypotheeksom in 1 klap afgenomen met dik 40% en de maandlasten zelfs met 75 % kort om vrijheid

    nu hoor ik veel mensen zeggen maar wat heb je dan allemaal moeten in leveren
    van 170 naar 130 m2 woon opp
    van een prachtig huis naar een modern huis redelijke blokken doos

    wat veranderd er niet
    we wonen nog steeds in de buurt waar we graag wonen alles dichtbij
    ons zoontje blijft op de zelfde school
    we wonen weer in een wijk met alleen bestemmings verkeer
    heel veel speel gelegenheid op paar 100 meter

    wat zijn de voordelen
    alles nieuw
    alles makkelijk te onderhouden
    lage maandlast
    minder voor gwl
    minder voor opstalverzekering
    minder belastingen
    mijn vriendin kan makkelijk aan huis werken
    en als belangrijkste vrijheid geen druk meer en tijd om als ondernemer ideen waar ik al jaren mee loop eens uit te werken

    kort om wij zijn blij met ons nieuwe leven

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij wonen met z'n 2 en in een huis van ruim 1100 m3
    we gebruiken lang niet alle ruimtes
    Maar t woont hier zo geweldig, moet er niet aan denken hier weg te gaan .
    We hebben al veel afgelost dus we wonen ruim en vrijstaand voor de prijs van een rijtjeshuis.
    kleiner wonen ... alleen als we dit niet meer kunnen onderhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las eerst 1100 m2, vond het nogal veel. ;)

      Verwijderen
    2. Nou, 1100 m3 vind ik ook nog heel erg veel hoor :-)

      Verwijderen
  9. Zodra we onze laatste icsi gehad hebben en we geen succes hebben gehad verhuizen we. Buiten het dorp. Grote woonkamer met serre. Twee slaapkamers. Een grote voor ons, een kleinere voor kantoor en hobby waar ook een logeerbed past.
    Een sauna in de tuin en een zwemvijver.

    Nu wonen we in een hoekhuis, met veel tuin en vijf slaapkamers. Drie staan leeg. Witgesausd, lamp, gordijnen en vloer erin. De inbouwkasten zijn er leeg. Geen bedden, geen kasten. Dat vreet elke dag aan ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wens jullie veel sterkte en kracht toe in deze voor jullie moeilijke tijd. Ik duim voor jullie :-)

      Verwijderen
  10. Wij wonen niet klein, maar wel zonder tuin. We ervaren ons huis als groot, omdat we van veel kleiner komen. Er is een extra kamer, waardoor er plaats is voor een opvang-kind. Dit hopen we nog lang te kunnen doen, dus ook als zoon lief de deur uit gaat, zullen we nog niet gaan downsizen. Wel lossen we fiks af, zodat de maandlasten toch zakken, zonder ruimte in te leveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vergeet niet wat verhuizen kost !!! Lasten zullen flink lager moeten zijn wil ik in beweging komen en gaan verhuizen. Al vinden we ons huis aan de grote kant, we kunnen beiden op de fiets naar het werk. Geen reden om te verhuizen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij wonen in een 1 gezinsdoorzonwoning van ongeveer 120m2 en 380m3 met tuintje voor en tuin achter met garage op een centraal terrein. En die ruimte kan maar net ivm kind in elektrische rolstoel en een lift in huis (recht omhoog lift, geen stoeltjeslift). Wij hebben niet al te veel meubels omdat kind moet kunnen manoeuvreren. Dus ruimte is ook maar relatief en hangt af waar je het voor nodig hebt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij zijn verhuisd ivm geluidsoverlast, wij hebben onze huidige woning gekozen op woonomgeving/ wijk. Niet op type huis. We hebben een redelijk ruim rijtjeshuis. Ik weet zeker dat als dit huis veel kleiner was geweest dat we het ook gekocht hadden, juist door de rust hier in de wijk. Ieder zo zijn prioriteiten. Wij vinden de woonomgeving dus heel belangrijk en zullen ook zeker nooit een nieuwbouw huis oid kopen. Voel me niet prettig tussen al dat beton. We wonen nu tussen 3 parken, vol op groen in de straat en een flinke sloot en visvijver. Ik heb niets met vissen maar voor de kinderen erg leuk in de winter om te schaatsen of zomers rond te dobberen in een bootje of zelf gebouwd vlot.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij wonen nog niet zo lang in dit huis dus verhuizen no way! we hebben een super fijn huis (wel beetje te groot nu dochter het huis uit is en over een poosje zoon ook) in een heerlijke buurt met ontzettend veel groen en natuur.. en dan wéér inpakken absoluut niet haha heb dat nu wel een keer gehad, we hebben dan ook tegen elkaar gezegd als we nu verhuizen is dat naar een bejaardenhuis of zo ;-)

    Maar zonder dollen, zou een kleiner huis en een kleinere tuin ook helemaal niet erg vinden als het maar wel een beetje boel natuur bij is.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zou m'n leefruimte nooit downsizen voor de kostem..voelt als dubbel niet slim bezig!
    Om mn maandlasten te halveren heb ik van alles omgegooid... Zoals velen abo's eruit, energiekosten omlaag, minder kleding e.a. andere bekende besparingen. Meest lastige keuze waren de auto's. Na lang twijfelen dure hippe auto verkocht en daarvoor in de plaats een 16 jaar oude van 1/10 deel van de prijs van die dure aangeschaft. En hoe dat voelt? Fantastisch! En dat had ik nooit van mezelf (fan van luxe auto's) verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.